Overvåking av Karmsundet (Forslag)

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Se vedlagt skisse.
Attachments
Overvaaking_karmsundet.JPG
Overvaaking_karmsundet.JPG (63.49 KiB) Viewed 519 times
Flora krigshistorielag
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Meget interessant!
Tusen takk for at du deler denne med oss KGJ :)

Finnes det mulighet for en større versjon av dette bildet, evt. på PM?


Kai
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Ble forslaget til disse postene gjennomført? Fant en del stillinger på de enkelte plasser. På østsiden fant jeg lite og har satt et spørsmålstegn på området. Jeg regner med at dere har kontroll over området, men jeg digger kart og prøvde å lage en sammenligning med flyfoto. Er det stillinger på østsiden hvor jeg har satt spørsmålstegn? Øverst på Risøya så mener jeg at jeg så noe som kan tyde på betong, men det var vel ikke nødvendigvis bunkere de brukte til slik kommunikasjonstrafikk?

Erik H
Attachments
karmoy_line.jpg
karmoy_line.jpg (257.53 KiB) Viewed 510 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Skal sjekke om der var noen flere detaljer

Skal se om jeg får sendt et i bedre oppl.
Flora krigshistorielag
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Forslagskartet stemmer meget godt med de faktiske funn vi har gjort i områdene, så det kan se ut som forslaget til overvåkning ble gjennomført ja.


Mer å lese i disse trådene:

http://www.kystfort.com/forum/topic548.html
http://www.kystfort.com/forum/topic612.html


Håper du finner et i bedre oppløsning KGJ. Hadde vært gøy å se litt mer detaljer, samt fått låne bildet og hatt det i de nevnte tråder om saken.


Kai
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Erik H wrote:Ble forslaget til disse postene gjennomført? Fant en del stillinger på de enkelte plasser. På østsiden fant jeg lite og har satt et spørsmålstegn på området. Jeg regner med at dere har kontroll over området, men jeg digger kart og prøvde å lage en sammenligning med flyfoto. Er det stillinger på østsiden hvor jeg har satt spørsmålstegn? Øverst på Risøya så mener jeg at jeg så noe som kan tyde på betong, men det var vel ikke nødvendigvis bunkere de brukte til slik kommunikasjonstrafikk?

Erik H

Jeg mener dette er kjente steder for overvåkning av Karmsundet (signalstasjoner). Litt fra hoften og husken siden jeg ikke har tilgang til data herfra, så det er sikkert flere detaljer å hente her. Stasjonene var ofte plassert sammen med, eller i nærheten av, luftvernstillinger - som i noen faser av krigen ble betjent av personell fra marinen (synergieffekt på personell?). Om alt dette var operativt samtidig skal være usagt.

Jeg mener jeg vi har følgende nummerert fra NORD (jf. illustrasjon):


(1)
Vakthytten på taket av fryseriet på Risøy

Stasjonen hadde overvåkning av Karmsundet og Haugesund Havn, med signalytstyr, radiosamband og telefonforbindelse.

(2)
Havnesperring Salhus

Her var i perioder ett forsterket infanterikompani stasjonert til forsvar av ferjesambandet ved Salhus. Nord for ferjesambandet var det også montert ett sperrenett som fungerte som ytre sikring av Haugesund havn i sør. Samtidig var her en vakthytte (signalstasjon?), og i "Statens hus for ferjefolkene" var det montert en stor radiosender.
http://www.kystfort.com/forum/topic612.html


(3)
Marinevakthytten på Snik

Stasjonen disponerte lyskaster. Den var satt opp med radiosamband og linjesamband (feltlinje).
http://www.kystfort.com/forum/topic548.html


(4)
Signalstasjon i Karmsundet

Her var det en stasjon som var oppsatt i alle fall i deler av okkupasjonstiden. Det var også virksomhet i det gamle fyret, men jeg tror ikke det var der signalstasjonen var plassert.



(5)
Signalstasjon ved Kopervik

Dette er også en lokasjon som er kjent for både luftvern og marinevakt i forbindelse med Kopervik havn og Karmsundet. Her var det radiosamband og lyskaster.


.
Attachments
Marinevakt Karmsundet.jpg
Marinevakt Karmsundet.jpg (254.64 KiB) Viewed 486 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Kjempeflott oppsummering Arquebus! Takk... :)
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Fin visualisering ! Den på taket av fryseriet (1.) viste jeg ikke om.

2. og 3. kan vi nok krysse av med noen få meters nøyaktighet i dag.

4. Er vel Koltrpynten på Hydro-område. Har ikke vært der - ennå.

5. Finnes kanskje spor av ennå. Er ikke skikkelig i gang med den Karmøy-siden av kystlinjen ennå.

mvh
KOS

Her er nr.3 , merket [M] tilhørende lyskastet (1) og marine-FLAK regner jeg med (3).
Image
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

kanskje vi burde sjekket taket på det gamle fryseriet på Risøy før de river fryseriet for å lage nytt kontor til Aibel.

Tydelig at de har mast for signalflagg i tillegg til radioantenner - typisk marinegreie.

Fin oversikt der marinehytta på Snik lå KOS.
Attachments
Vakthytte på fryseriet.JPG
Vakthytte på fryseriet.JPG (95.4 KiB) Viewed 413 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:kanskje vi burde sjekket taket på det gamle fryseriet på Risøy før de river fryseriet for å lage nytt kontor til Aibel.

Tydelig at de har mast for signalflagg i tillegg til radioantenner - typisk marinegreie.

Fin oversikt der marinehytta på Snik lå KOS.
Takk for det. Laget vel denne oppmerkingen før vi besøkte Salhus-stasjonen med "sin egen" FLAK-stilling rett ved siden av ... Så det spørs om ikke den stillingen sør for Snik-hytta, som beboerene hadde fjernet, var utenom de 3 stk. FLAK 38 på Snik.

Hvordan er det med tilganger i fryseriet - kanskje vi skulle rekognosert litt i en lunchpause...

Artig bilde !

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Jeg skal spørre hvem som eier fryseriet nå, så kan vi ta det fra der neste uke. Tror også at vi to kunne fått til en tur på taket og sjekket på dagtid.

Jeg er enig med deg at marinehytta på Snik sikkert var en egen sak og at luftvernbatteriet var en annen. Jeg har bare innholdsfortegnelsen fra hytta, der den er benevnt som "Marinehytte" og at hytten var beregnet for både vakt og opphold med adiosamband og feltlinje.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Okei, vi får kikke på kalenderne og snakkes(Sametime)... Greit å ha med et lommekamera ihvertfall om vi finner en dag ;-)

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Fra Gule Sider: http://kart.gulesider.no/m/p2Gml

Taket er bygget om. Merk også at adkomst til taket var tretrepper på utsiden - borte nå.

mvh
KOS
Attachments
Mye om- og på-bygget...
Mye om- og på-bygget...
Fryseriet i dag.jpg (44.77 KiB) Viewed 350 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Mens vi fremdeles kan kalle det "FØR / NÅ"

Gamle Iglo-bygget sine dager er talte...

KOS
FØR
FØR
Vakthytte på Iglo.jpg (95.4 KiB) Viewed 299 times
NÅ (April 2010)
NÅ (April 2010)
IMG_2554.JPG (150.61 KiB) Viewed 299 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Vedlagt noe om MSS Haugesund og MSS Kopervik.
Av radioutstyr hadde MSS HAugesund en 30 W Johnson, og MSS Kopervik en 15 W Electromec.
Paul S.
Post Reply

Return to “Haugalandet”