Grunnmurer, potetkjellere og fornminner

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hmmm...

Vanskelig selv for meget erfarne bunkerjegere å vurdere betongruiner på grunnlag av et flyfoto vil jeg si...

Husk at man hadde betong både før og etter krigen, så enhver grunnmur i betong trenger jo ikke stamme fra krigens dager og ha noen tilknytning til tysk aktivitet.

Du må nok ta deg en tur og og dokumentere med noen bedre bilder Henning PDT_Armataz_01_18...

Personlig tviler jeg vel på at disse har noen krigstilknytning, men jeg håper jeg tar feil :)

Finnes det noe bekreftet aktivitet i dette området da egentlig? Klarer ikke helt å se for meg hvor dette er på Karmøy...


Kai
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Disse restene av betong ligger noen kilometer sør for åkrehamn. Luftvernbatteriet på stava er også i nærheten.
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

På fotoet ses avstanden(1.33 km) mellom ådland og luftvern batteriet på stava(Varen) .
Attachments
stava og ådland.jpg
stava og ådland.jpg (81.7 KiB) Viewed 299 times
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Eller sagt på en annen (og bedre) måte... På Norge i bilder ligger Stava rundtom 283699 6572016 (Øst/Nord).

Presthammar objektene er f.eks. på:
284427 6573177
og på
284467 6572945
pluss to-tre synlige steder til.

Ser ikke så dumt ut det der Henning... Ser ut som betong-grunnmurer, men vanskelig å se om der er stillinger. Høyden er +40moh, som på Stava.
Det er bare en måte å finne hva som er der på ;-)

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Noe nytt om dette stedet ?

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Ikke noe nytt her nei . Været er jo elendig for tiden
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Henning Dalsvåg wrote:Ikke noe nytt her nei . Været er jo elendig for tiden
He-he.. Har du ikke regnklær?
kallehagen
Posts: 8
Joined: 11 May 2008 22:20
Location: Karmøy

Hei

Jeg snakket med en kollega i dag som guttunge lekte i og rundt bunkerser på og rundt Vardafjell og ved eivindsvatnet.

Han snakket om en bunkers på nedsiden av demningen I djupadalen rundt der som pumpehuset ligger i dag. Denne var ifølge han på flere etasjer. De hadde prøvd å kommet seg inn, de kom bare et stykke da etasjene nedover var fylt med vann.

Han har prøvd og sett ettter den når han går tur der, men klarer ikke å finne denne igjen.

Er det noe som vet noe om denne, eller om dette var noe som var tilknyttet demningen.
E.E.Ø.
Posts: 141
Joined: 21 Oct 2007 11:58
Location: Haugesund

Usikker på bunker, men en lengre støpt trapp opp til et mg reir ligger ca. 50meter nedforbi pumpehuset på venstre side.

Litt off topic, men kan ikke huske at man har dokumentert stilling sør for Udland kirke?
kallehagen
Posts: 8
Joined: 11 May 2008 22:20
Location: Karmøy

Kan være denne tunnelen han har sett da. Det begynner og bli noen år siden han var der som guttunge, noen år etter krigen så det kan gått vær at hukommelsen ikke stemmer helt.

Skal høre med han om vi kan stikke innom Djupadalen og kikke hvor han mener denne lå.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

kallehagen wrote:Kan være denne tunnelen han har sett da. Det begynner og bli noen år siden han var der som guttunge
Det er i såfall like til venstre når en går stien ned mot "Trongasmog" (nedenfor demningen). Andre åpningen kommer en på når en følger rør-vollen fra Solvang.
Lenger nede i dalen finner en denne "telefon-koblingsboksen".
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
E.E.Ø.
Posts: 141
Joined: 21 Oct 2007 11:58
Location: Haugesund

Jepp KOS der var den.
Angående mitt off topic tips noen formening der?
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Joda,

denne Udland (høyde 53), Haugesund og denne MG-bunkere+OP på Steinsnes(Wn), Haugesund
dekket minefeltet der.

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

KOS wrote:Jo, det stemmer nok det Erik. Denne her ligger slik plassert, om det da stemmer, at det kunne være en "god forsikring" både for Visnes og Vikene om noen prøvde "en vri" imellom disse. - men det kan jo også ha vært lett LV for den slags skyld ... Vi får se hva som kommer fram etterhvert...

mvh
KOS
Med kart applikasjonen til 1881 har eg sett etter mulige tyske stillinger ved sommerfjellet . Fant to objekter som kunne minne om rester etter stillinger . Nær sommerfjellet er der et steinbrudd eller noe liknende. Kansje stillingene dere leter etter er sprengt bort?
På den andre siden av helganesveien 453m NV for sommerfjellet fant eg tre stillinger .En bunker/brakkefundament og to kanonstillinger .
Attachments
sommerfjellet.png
sommerfjellet.png (617.72 KiB) Viewed 137 times
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Her er et "nærbilde" av de tre stillingene eg fant NV for sommerfjellet .
Attachments
tre stillinger ved helganesveien.png
tre stillinger ved helganesveien.png (596.13 KiB) Viewed 135 times
Mvh Henning Dalsvåg
Locked

Return to “Haugalandet”