Sommarfjellet, Karmøy

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Ifølge vedlagte kartutsnitt (utgitt av Karmøy Kommune - og litt editert) samt en lokal kilde så var der faktisk en kanonstilling i området som vist.
Nærmere bestemt på Sommarfjellet på vestsiden av veien til Haugesund Lufthavn, Karmøy.
Der var "et par" bunkere og kanonfundament, muligens med gradeindeling er meg fortalt.

Mulighetene er store for at dette allerede er tatt bort i masseuttak en entreprenør har holdt på med en del år. Vi fant ikke noe på en "hurtigtur" for noen uker siden.

Noen som har kjennskap denne stillingen ?

mvh
KOS

ca. 32 V 285987 6583865 (eller noe sånt)
Attachments
Ingen røk uten ild...
Ingen røk uten ild...
0_Sommarfjellet.jpg (32.21 KiB) Viewed 596 times
Last edited by KOS on 16 Oct 2008 21:49, edited 1 time in total.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Vil generelt tro at det ligger en del skjulte støttepunkt / Wn rundt om på Karmøy.
Erfaringsmessig er det flere "småsteder" med infanteri enn kystfort avdelinger og for Karmøy sin del er jo mesteparten av de kjente stedene nettop kystartilleri....eller?

Erik
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Jo, det stemmer nok det Erik. Denne her ligger slik plassert, om det da stemmer, at det kunne være en "god forsikring" både for Visnes og Vikene om noen prøvde "en vri" imellom disse. - men det kan jo også ha vært lett LV for den slags skyld ... Vi får se hva som kommer fram etterhvert...

mvh
KOS
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote: Noen som har kjennskap denne stillingen ?

mvh
KOS

ca. 32 V 285987 6583865 (eller noe sånt)
En etterretningsrapport fra noe som jeg antar er dette området foreligger:


I.R.B. No 858 of 27/4-44 states:
"A possible battery sited on the top of a small hill at 671390. There are two emplacements facing N.N.W. These emplacements may be occupied by light guns. Area is still active and work i proceeding.
No ground report.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hei,

nå sier rapporten "There are two emplacements" hvilket er en mer en indikert ?
Jeg har ikke noe kart hvor kartanvisningen 671390 gir noe fornuftig sted - har du sjekket på et "tidsriktig kart" ?

mvh
KOS
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote:Hei,

nå sier rapporten "There are two emplacements" hvilket er en mer en indikert ?
Jeg har ikke noe kart hvor kartanvisningen 671390 gir noe fornuftig sted - har du sjekket på et "tidsriktig kart" ?

mvh
KOS
Du har rett at det ikke gir noen mening hvis dette oppfattes som militær kartreferanse på 1:50.000 1113 I - Haugesund. Jeg skal se om noen av kartene etter milorgkarene gir noen mening, men jeg ser av en skisse til etteretningsrapporten at dette må være samme sted som Karmøy kommune sine skisser (jeg er nokså sikker på at en av milorg sine gruppesjefer i sin tid var med på å lage denne oversikten for Karmøy kommune og da kan etteretningsrapporter være grunnen for at dette er tatt med?).

Stedet merket "30" på kartet er stedet som rapporten beskriver. Det andre på kartet er hhv. Visnes gruvebygning og en norsk 7,5 cm. F.K.
Attachments
Survey No1 utsnitt Visnes.JPG
Survey No1 utsnitt Visnes.JPG (93.63 KiB) Viewed 492 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:, men jeg ser av en skisse til etteretningsrapporten at dette må være samme sted som Karmøy kommune sine skisser
Enig, rapporten må handle om samme plass. Skal se om den veien som er tegnet opp kan gi noen indikasjon i terrenget.
Det er "rett spor" dette Arquebus!

mvh
KOS
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Fra Kystfort-Haugalandets for tiden hardt belastede Kart og Dekodingsavdeling,
er her et "overlay" mot moderne kart for stillingen PDT_Armataz_01_08

Rute-referansen "671390" (100m ruter) er omregnet til koordinat:
Latitude : 59° 20' 25'' N (59.34029°)
Longitude : 5° 14' 23'' E (5.23984°)
eller UTM 32V 286172 6583982

Det "treffer" i en rute et ca.400m nord og 150m øst for markeringen "30" - nær nok.

KOS
Attachments
Sommarfjellet
Sommarfjellet
Sommarfjellet.jpg (100.16 KiB) Viewed 402 times
Last edited by KOS on 17 Aug 2008 19:34, edited 3 times in total.
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Jeg la merke til noen betongfundamenter sist jeg var på flyplassen, dvs jeg snorklet litt i det ene vannet da jeg såg dette. Men jeg var så nedlesset i alskens detektor utstyr at jeg ikke orket å gå på land for å sjekke det ut.

Så vidt jeg kan se av kartet, så var betongen ca på:
UTM 32- Nord: 6584300, Øst: 285137.

----------

Mener å huske at jeg har sett bunkerser på Karmøy lufthavn området, fra flyet når jeg har vært og reist. Men de er kanskje av nyere dato..?
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
E.E.Ø.
Posts: 141
Joined: 21 Oct 2007 11:58
Location: Haugesund

De er av nyere dato.
mosen
Posts: 27
Joined: 17 Sep 2009 16:52
Location: Gran på Hadeland (østlandet, eks Åkrehamn)

KOS wrote:Fra Kystfort-Haugalandets for tiden hardt belastede Kart og Dekodingsavdeling,
er her et "overlay" mot moderne kart for stillingen PDT_Armataz_01_08

Rute-referansen "671390" (100m ruter) er omregnet til koordinat:
Latitude : 59° 20' 25'' N (59.34029°)
Longitude : 5° 14' 23'' E (5.23984°)
eller UTM 32V 286172 6583982

Det "treffer" i en rute et ca.400m nord og 150m øst for markeringen "30" - nær nok.

KOS
Da jeg var i 12-13 års-alderen var jeg sammen med et par andre gutter oppe på sommarfjellet. Det var det flere mindre bunkers, samt en litt større. Den store hadde observasjonspalter (i den alderen var alt som hadde åpninger i betong maskingeværstillinger...). Mener å huske at her kunne en se langt vest og nordover. Nå, i lys av manglende (egnet) leitstand på Fiska-vann, tror jeg at denne lå der.
Kanskje hadde denne også sekundæroppgaver i forbindelse med Ytraland og Vikene. Mener også å huske at det var to mindre LV-stillinger der. Antakelig MG på luftmålsøyle. Mesteparten "forsvant" da grustaket utvidet sør-østover. En tid fant en fremdeles betongrester i pukken. Mener det skal være "litt" småtterier igjen der oppe, men som sagt så forsvant det meste med grustaket.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hjertelig takk for informasjon Mosen...
Hadde virkelig vært gøy å fått sett hvordan det så ut på sommerfjellet før det 'forsvant' ja...
Men at det skulle dukke opp bilder derfra er vel å håpe litt for høyt.

Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Men at det skulle dukke opp bilder derfra er vel å håpe litt for høyt.
En må leve i håpet Kai !

En annen som hadde lusket rundt der oppe i barndommen mente at en stilling hadde hatt gradeskive, altså for liten kanon... kan du huske noe slikt mosen ?

At det også kan ha vært en AOP er ikke unaturlig, men for en Fiskaa vann leitstand er det nok vel langt borte - og den er jo allerede funnet, midt i området som seg hør og bør.

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Tipper det er "noen" som sitter med påskebilder fylt med egg-kokende, smilende mennesker, der bakgrunnskulissene er akkurat det vi verker etter å se. Fotografier tatt av en eller annen bestemor, uten tanke på at noen i dag lider av historisk-hysteria, og trenger bildene som medisin. (Litt for mye pjatt?)

Er det slik å forstå at det fortsatt kan være noen rester i området ? Burde terrenget vært finkjemmet ?

Hand
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hand wrote:Er det slik å forstå at det fortsatt kan være noen rester i området ? Burde terrenget vært finkjemmet ?
Har vært der to ganger Hand, noen murstener var alt... Men det er også noe tett skog...

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “Haugalandet”