Fjæra / Åkrafjorden / Kyrping

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Også litt av Haugalandet sin krigshistorie.

'Klippet fra' AS Vest-Transport, Haugesund
AS Vest-Transport, Haugesund wrote:Tunnellene ved Åkrafjorden slapp man å tenke på. De eksisterte nemlig ikke.
Disse ble først fullført under andre verdenskrig av russiske krigsfanger for tyskerne.
Det var nordmenn som startet opp byggingen, men da tyskerne kom, så syntes de det gikk for seint og satte inn mange fanger slik at tunnellene ble raskere ferdig.

Men når Vestlandsbussen i sine første år kom til Kyrping ved Etne, så lå det en slags ferge og ventet der.
Man la ut planker og fikk bussen om bord, for så å sette kursen inn til Fjæra, innerst i Åkrafjorden.
Det fremkommer av teksten at Åkrafjordveien m/tunneller var ferdige ca. november 1944 - da ble nemlig fergen sendt opp til Finnmark. Den hadde da tjenestegjort på strekningen Kyrping - Fjæra siden 1933
Det fremkommer av teksten at Åkrafjordveien m/tunneller var ferdige ca. november 1944 - da ble nemlig fergen sendt opp til Finnmark. Den hadde da tjenestegjort på strekningen Kyrping - Fjæra siden 1933
VestFerge1940.jpg (42.79 KiB) Viewed 229 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Utrulig hva du finner i "arkivene". :D
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Leste endel i den tråden du refererer til her KOS, og den var jammen et seriøst omfattende stykke arbeid !
Mye lokalhistorisk interessant å se på mange av bildene, og vel verdt en titt.

Måtte bare si det, selv om det er litt off-topic ;)

Kai
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

To utsnitt sakset fra AOK sommeren 1941 - Legges inn uten videre analyser, ringte bare en bjelle da jeg leste Kyrping ;-)
Attachments
Kyrping.jpg
Kyrping.jpg (24.74 KiB) Viewed 110 times
Kyrping_2.jpg
Kyrping_2.jpg (64.54 KiB) Viewed 110 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Takk for utklipp Erik. En kan godt tenke seg at fremdriftsplaner har vært vel optimistiske her i utgangspunktet. Det var nok en virkelig krevende 'veistubb' å drive fram langs bratte fjord-fjell.

Hadde det ikke vært for okkupantene, og ikke minst krigsfangene som gjorde jobben, så hadde vi nok tatt ferge innover Åkerfjorden langt opp på 60-tallet.

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “Haugalandet”