Kulturminneplan Karmøy kommune 2008-2012

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Hei

Legger her en link til Karmøy kommune

Det står en del om tysk krigshistorie her.

Tenkte det kanskje var kjekt lesestoff. :)

http://www.karmoy.kommune.no/nyhet/2009 ... plan09.pdf

Forumet her er blant annet nevnt.

Se fra side 137 og utover.

:)
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Takk takk Eagle :)

Finfint! Ser at de faktisk har gjort litt arbeid ihvertfall for å beskrive krigsminnene på Karmøy.

Syre og Falnes er nevnt som mulige bevaringsobjekter og til og med Storøy, som vi vet allerede er rasert, er det bilde av på side 142.
Brekke burde jo også tas med i planene for historiske vandringer og undervisning spør du meg.

Er det forresten herfra du hadde informasjonen om den muren du har lett etter i Vedavågen? (s. 143)

Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Takk for opplysningen :)

De har nå fått litt med seg fra TKIN ser en...
Storøy som er representert med to bilder har vel kommunen selv 'ekspedert' allerede...med god hjelp av Skifte R.I.P. :x

'Russisk mur, Vedavågen' - det var her du hadde den fra, som du hadde sett etter ? Den på Tjøsvoll var også bygget av krigsfanger altså...interessant.

Så kanskje kommunen besitter mer historikk rundt disse murene ? Kom fram Kommune Karmøy !

Savner et monument da ... "Asbjørn Sunde" i Kopervik ;-)

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Ja var blandt annet her eg hadde sett den muren men også på ei anna side som eg ikke klarer å finne selv etter flere timers leting men men..
Har sendt en epost alt til karmøy kommune så får vi se om de svarer og evt hva de svarer.

:)
Post Reply

Return to “Haugalandet”