Kjøp av bilder fra Haugalandet - Mulig sammarbeid ?

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Bildene vil, når eg har fått dem i riktig størrelse bli lagt ut i egen tråd under "haugalandet" .
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Bildene er nå lagt ut under 'Haugalandet' i

"Bilder fra Haugalandet - 1943 - Tysk album"


Kai
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

I skrivende stund har eg sikret meg en bildeserie på 48 bilder
fra Stavanger tatt av en "Luftwaffen Soldat von einem fernaufklärungsgeschwader" .
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Henning Dalsvåg wrote:I skrivende stund har eg sikret meg en bildeserie på 48 bilder
fra Stavanger tatt av en "Luftwaffen Soldat von einem fernaufklärungsgeschwader" .
hehe, du har fått blod på tann?
--
Tommy
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Trur det blir en stund til eg kjøper flere bilder nå. 180 euro pr. bilde serie blir dyrt i lengden ...
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hehe.... Det er jo snart jul, så da er det lov :)
Gratulerer Henning :bra:

Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

TommyG wrote:
Henning Dalsvåg wrote:I skrivende stund har eg sikret meg en bildeserie på 48 bilder
fra Stavanger tatt av en "Luftwaffen Soldat von einem fernaufklärungsgeschwader" .
hehe, du har fått blod på tann?
Tja, ikke lett å få til sammarbeide her eller... :blee:

I skrivende stund ligger en serie på 69 Haugesundsbilder(negativer) ute på nett for bud - dessverre/heldigvis under fundamentalt feil stedsangivelse.

Med vilje legger jeg ikke ut kopi av noen bilder her, men objektene er bl.a.
- Flak-38 ved Karmsundet,
- Gatesperringer med Rådhuset i bakgrunnen,
- Oppstilling på indre kai,
- Av og fra Risøybroen,
- Ytre-tjeneste ved en 'Falkenhorst-bunker', sannsynligvis i traktene
og selvfølgelig en del 'personlige' foto der uniformsdetaljer er synlig i varierende grad.
Jevnt over god kvalitet på bildene med noen feileksponeringer.
Ca. 13-14 negativer er skannet speilvendt, så en kjenner seg ikke igjen umiddelbart.
Selvfølgelig ikke noen skriftelige kommentarer på negativene.

Så, here is the deal...

1. Har du allerede bud på denne serien, si fra her i tråden med budgiver-ID.

2. Kan du tenke deg å by på denne sammen med andre, si fra her i tråden.

3. Er du 'kjøp og gjem' typen - les videre på forum. Hmmm, det er vel alle utenom Henning det ;-)

Uten respons her i tråden blir lenken lagt ut ila. neste uke så 'alle' får se herligheten før bildene går inn i mørke/dype arkiver.
Lenken blir ikke lagt ut om 'interessenter som vil dele' byr på bildene (les:Henning), for da får vi se skikkelige scan når/om de får tilslaget.
Skulle ikke bildene havne her i distriktet så er meget gode 'kopier' i trygge hender.

Det er i overkant av 5 dager igjen og i skrivende stund er bud på EUR 21,50 (3 bydere)
(Budfrist; fredag 17.desember kl 22;36 Tidssone MEZ)

mvh
KOS (aka. Ikke-bilde-samler)

ps. Glem å sende meg PM ang. saken med spørsmål og/eller trussler - de vil bli slettet, ulest :smoke:
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote: 2. Kan du tenke deg å by på denne sammen med andre, si fra her i tråden.
Er gjerne med på et spleiselag for å sikre disse bildene i distriktet.

Hvem kan by på disse, og er det andre som blir med å spleise?
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Eg blir gjerne med og spleiser på bildene.
Det er i overkant av 5 dager igjen og i skrivende stund er bud på EUR 21,50 (3 bydere)
21,50 Euro er jo ikke mye for 69 bilder .Eg er jo vant til at slike serier raskt kommer opp i 180 Euro .
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Henning Dalsvåg wrote:Eg blir gjerne med og spleiser på bildene.
Det er i overkant av 5 dager igjen og i skrivende stund er bud på EUR 21,50 (3 bydere)
21,50 Euro er jo ikke mye for 69 bilder .Eg er jo vant til at slike serier raskt kommer opp i 180 Euro .
Det er jo tidlig i budgivningen ennå Henning og merk at stedsangivelsen er 'helt på trynet'. Jeg vet ikke hva 'sånt' kan ende på, men det vil være trist om folk herfra overbyr hverandre - for så å tape i innspurten.

Da er dere ihvertfall to, så da kan dere jo begynne å diskutere hvordan det skal gjennomføres i praksis;
- Hvem skal representere budgruppen for å legge inn bud ?
- Hvor høyt er den enkelte villig til å gå ?
- Hvordan kommuniserer dere i innspurten ? - telefonkonferanse ?
- Hvor skal originalene oppbevares ?
- Hvem kan skanne, med god kvalitet, slik at interessentene får en skikkelig god kopi UTEN 'bumerker' av noen art.
- Hvordan skal rettighetene forvaltes (Det kan godt tenkes at noen kan ønske å benytte noen av disse bildene i en bok for eksempel)
Og sist men ikke minst; Er det enighet om at bildene legges ut her, selvfølgelig med et eller annet 'stempel' , dog ikke dekket med 'IKKE FOR BRUK' over hele bildet :)

Det kommer kanskje flere til, om 'reglene' er/blir klare og gode - vi får se...

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

KOS skrev :
I skrivende stund ligger en serie på 69 Haugesundsbilder(negativer) ute på nett for bud - dessverre/heldigvis under fundamentalt feil stedsangivelse.
Lurer på hvilket nett-sted det er snakk om ? Er det e-bay ,så har jo eg konto/budgiver-ID der ...
Om der i skrivende stund er brukere her på Forumet som allerede prøver å sikre seg disse bildene
så hadde det vert greit og vist om disse ,slik at prisen ikke presses "til himmels" .
- Hvem skal representere budgruppen for å legge inn bud ?
-For min del kommer det jo ann på hvilken nett side det er snakk om
d.v.s har eg ikke profil på nett siden det er snakk om så kan eg jo ikke representere en budgruppe...
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Henning Dalsvåg wrote:Om der i skrivende stund er brukere her på Forumet som allerede prøver å sikre seg disse bildene så hadde det vert greit og vist om disse ,slik at prisen ikke presses "til himmels" .
Det er jo litt av vitsen det Henning, punkt 1) :idea:

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

KOS wrote:
Henning Dalsvåg wrote:Om der i skrivende stund er brukere her på Forumet som allerede prøver å sikre seg disse bildene så hadde det vert greit og vist om disse ,slik at prisen ikke presses "til himmels" .
Det er jo litt av vitsen det Henning, punkt 1) :idea:

KOS
Stemmer det ,KOS det er eg som ikke "følger med i timen" .
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Henning Dalsvåg wrote:
For min del kommer det jo ann på hvilken nett side det er snakk om
d.v.s har eg ikke profil på nett siden det er snakk om så kan eg jo ikke representere en budgruppe...
Hvis du sjekker opp i om dette er en nettside du kan by på Henning, så kan vi være med. Så får vi komme tilbake til beløp osv. senere. Det er vel ikke så lurt å legge inn budsjettet vårt her hvis vi skal by på disse.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Ser iallefall ut til å være en del spennende bilder der. Bare vær obs på at, siden det er snakk om negativer i litt ustandard størrelser, så kan det bli en utfordring å få scannet de.
--
Tommy
Post Reply

Return to “Haugalandet”