Kjøp av bilder fra Haugalandet - Mulig sammarbeid ?

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

TommyG wrote:Ser iallefall ut til å være en del spennende bilder der. Bare vær obs på at, siden det er snakk om negativer i litt ustandard størrelser, så kan det bli en utfordring å få scannet de.
Godt poeng Tommy... Mener vi har en "Canon 9900F multiskanner" tilgjengelig på jobben, og sist jeg brukte den så jeg at den tok flere formater enn jeg hadde hørt om... Men det kan i tilfellet sjekkes nærmere.

EDIT: Hva kalles standarden 4cmx3cm negativ-film ?

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Vi er foreløpig to stk. som ønsker å være med på et spleiselag for å sikre bildene en lokal tilhørighet. Noen flere som vil være med på et spleiselag?
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

KOS wrote:Hva kalles standarden 4cmx3cm negativ-film ?
4x3cm er vel ikke noe standard filmformat som har vært i vanlig bruk de siste 30-40 årene iallefall :-) Mulig det er denne: 828 film.
Dersom man har en scanner som er i stand til å scanne mellomformatnegativer, med glassholder, så kan man jo alltids legge de i disse holderne. Negativet vil jo da ikke dekke hele området, men det bør jo ikke være noe problem.
--
Tommy
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Det går fremdeles an å lage bilder av disse filmene vil jeg tro og deretter skanne dem.

Får vi først tak i disse skal vi nok få til å skanne.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

KOS skrev:
Sender de som melder seg på her lenke til bildene på onsdag
Melder meg på spleiselag .
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

- At det ikke er lurt å legge ut budsjettet er en selvsagt sak, men hvordan kan flere kommunisere i en slik prosess ? Ikke minst i innspurten ?
Det finnes jo så mange former for kommunikasjon i vår tid at det kan bli "vanskelig" å velge .
De fleste pc'er av nyere dato har idag 'windows Live Messenger ' som en del av innventaret. Og dette programmet støtter at flere blir innvitert
til den samme samtalen. Bare et forslag fra min side ...
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Henning Dalsvåg wrote:Melder meg på spleiselag .
Din stemme er registrert Henning :)

Om jeg skulle vært med på noe slikt ville jeg forvisset meg om at det forelå en litt formell avtale som fastsatte f.eks. oppbevaring, bruk og rettigheter dersom vi fikk tilslaget. Dette gjøres, som alltid, best i forkant.

Slik status oppfattes nå så handler det vist bare om å by og eventuelt 'å dra kortet' :) Uten en rett og god avtale har en mye større mulighet til å få problemer og ergrelser enn om en har ryddige forhold.
Les Paul S. sitt innlegg i trådens begynnelse og mine punkter på forrige side og tenk litt.

For øvrig ser det ut til at det ihvertfall blir dere to, så jeg sender dere lenke på PM om ikke så lenge så dere kan se om det er verd å forberede en avtale.
Husk at en god avtaleformulering kan bli utgangspunkt neste gang det dukker opp noe, så det er ikke bortkastet å ta den jobben.
Det kan til og med være at andre melder seg på fortsatt dersom 'dealen' ser komfortabel ut.

Om dere mener det ikke gjør noe fra eller til om lenke til serien ligger på forumet eller ikke, som f.eks. Paul S mener, så legg gjerne lenken inn her. Det er opp til dere.

Jeg kommer til å legge lenken her dersom jeg ikke registrerer at dere er aktive i budgivning, sånt at de som allerede ikke har peilet seg inn på serien får se den før den forsvinner.

mvh
KOS

ps. Live Messenger var et greit forslag Henning :bra:
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Har kontakt med Henning, så vi satser på å få til noe her.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ser iallefall ut til å være en del spennende bilder der
Javisst... Uvanlig mye medaljer ute å gå blant soldatene, kanskje I.R. 193?
Noen som vet når disse stridsvognsperringene ble bygget?

Erik
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Tillater meg å komme med noen kommentarer da noe av det som blir nevnt her går rett på folk som kjøper/samler på bilder.
Negativer pleier ikke gå så høyt i pris, men her er der jo detaljer som gjør at albumet kan ha interesse utenfor Haugesunds området.
Bildene av flakstillingene er jo artig, der er litt fra byggingen av bunkere m.m(mulig til HKAR, en av de avbildete har tilknytning til slik utbygging), skipsbilder m.m. Mulig ett MSS på to bilder også.De forskjellige motiver får frem ulike kjøpere
Å holde alt "hemmelig" blir feil, vi som har og kjøper bilder har sett dette, så legger ut noen eksempler. Dette får IKKE prisen til å gå opp.
For noen når de ser bildene, så blir de muligens med på spleiselaget i Haugesund.
Som nevnt så er avtaler viktig, og som med alt annet når det gjelder handel så bør man vite hvem man avtaler med. En ting jeg misliker men som jeg ikke har fått aksept på tidligere er at album kjøpt ved spleiselag blir brukt til å bytte "glansbilder". F.eks der en av kjøperne bytter en CD/DVD med ett album med annen som vil bruke det i en bok, og gir en CD/DVD tilbake med bilder av tyske operasangere på fylletur i Hardanger i 1934... Skal f.eks Arquebus gi ut bok og er med å spleiser er jo det ikke kjekt å se bildene utgitt i en bok publisert i Bergen uten at man vet om det :-)


så til det jeg skulle ønske noen kunne forklare for meg, og, dette er ikke til KOS, som nevnt under så er det en vanlig holdning..klippet fra dette inlegget:
..så 'alle' får se herligheten før bildene går inn i mørke/dype arkiver.
Er du 'kjøp og gjem' typen - les videre på forum.
Fra en annen tråd ang bilder:
før sakene "glir inn i dype arkiver"
Og enda en...
Om en samler kjøper det engang - kan vi kanskje få en detaljert titt, før det forsvinner i arkivet...
Nå er det KOS som skriver dette, og grunnen til at jeg tar det opp er ikke han som person, men det faktum at det er en del som tenker på den måten, og da lurer jeg på hvorfor :-)
Hvilke hendelser ligger til grunn for slikt ? Er det sånn at folk spør en "samler" om kopier og ikke får ?, for så å se at bildene forsvinner for allmenheten ? Hvorfor er det slik at bilder, i motsetning til hjelmer, våpen, medaljer,soldbucher oa. skal være åpen og til fri bruk av alle. Hvis noen her kjøper en soldbuch eller medalje så kreves jo det ikke at all info og bilder av dette publiseres før de forsvinner ned i samleren mørke arkiver ?
Kan kun snakke for min egen del, men jeg bestemmer selv hva jeg vil gjøre med bildene jeg har anskaffet, og til hvem og til hvilket formål de kan brukes til. Er dette så galt ? Mener også at bildene forvaltes på en fornuftig måte, og nesten uten unntak, så er de fleste jeg har kommet i kontakt med som samler på bilder normalt oppegående personer som driver med dette uten tanke på profitt eller å skjule bildene fra omverden.
Man må gjerne ha den tenke som nevnt over, men man ødelegger muligens mulighetene til å oppnå kontakt og få bilder til ulike prosjekter med å dømme alle "samlere" nord og ned i sine "mørke arkiver".
Er det enighet om at bildene legges ut her, selvfølgelig med et eller annet 'stempel' , dog ikke dekket med 'IKKE FOR BRUK' over hele bildet
Er jo ikke så mange som gjør dette. Jeg gjør det, og ser der er andre som har begynt å gjøre det. Legger ved to bilder, ett fra meg og ett fra Arquebus. Er dette så forferdelig ? Er jo enkelt å fjerne for de som lagrer bilder fra nett på pcen. Det beskytter jo ikke bildene, men man har jo gitt beskjed. En av grunnene til at mange som har bilder, og faktisk også selgere på ebay markerer bildene godt er jo at bildene blir reprodusert og solgt på nytt.
Skulle ikke bildene havne her i distriktet så er meget gode 'kopier' i trygge hender.
Tja..og kan brukes til hva ? Nettutstilling ?, bok ? Kan jo kun brukes som referanse på privaten og eller som reklame eller diskusjon på forum, intet annet.
Mener ikke at folk skal skrubbe samlere for å få fatt på noen bilder, og forstår jo at folk blir litt skuffet hvis de har spurt om ett bilde og får nei, men å nesten kreve full publisering og fri bruk av ens bilder synes jeg er litt vel drøyt. Det kan nevnes en del episoder der folk har hjulpet ved henvendelser for kun å få dritt i retur, man blir svindlet og kopiene blir solgt videre med god fortjeneste, brukt å publikasjoner uten å oppgi kilde, og de direkte ufine som starter med JEG VIL HA..og legger ved en liste med krav ingen kan oppfylle.
Synspunkter noen`?, evnt ta den diskusjonen i en annen tråd ?
mvh
Paul S.

p.s
Litt fleip og tankespinn hører jo med ?Hvis jeg skulle by på dette, og negativene havne i Bergen. Er man da dømt til evig fortapelse og bør forvises til de evige arkiver ?, eller for å si det pent, makuleres en gang for alle ? :-) Som tilleggstraff en langdryg offentlig pisking på torget i Haugesund ? pga av merking av bildene ? Mange muligheter her, men her er der så mange nyanser av grått så man bør vel holde kleptopølsene langt unna Haugesundsbilder.
For ordens skyld vil jeg nevne at alle mine bilder fra Haugesund er kjøpt før denne diskusjonen så håper at de holdes utenom :-D
Attachments
ebay.jpg
ebay.jpg (323.28 KiB) Viewed 79 times
Prominent offfiser
Prominent offfiser
prominent.jpg (142.32 KiB) Viewed 79 times
Mitt "Ikke for bruk"
Mitt "Ikke for bruk"
untitled_5_copy_112.jpg (162.97 KiB) Viewed 79 times
Tysk%20stilling%20Haugesund.jpg
Tysk%20stilling%20Haugesund.jpg (787.36 KiB) Viewed 79 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hehe, det var da 'en brei side' Paul, pønsket lenge på den ja PDT_Armataz_01_29 Men det er helt greit å ta en diskusjon om både det ene og det andre i denne tråden som tross alt handler om bilder, og deling/vising av bilder.

Litt av kilden til det hele er vel forskjellig utgangspunkt, kanskje. Jeg f.eks. er mer enn fornøyd med det jeg faktisk har fått sett i disse allerede, og 'vrir hodet' for å komme på hvor den bunkeren kan være, eller plassering av Flak'en.
Jeg har ikke behov for å være eier eller medeier i fysiske medium, jeg vil faktisk helst unngå det. Om jeg, en meget vakker dag, skulle føle at mitt bidrag til Haugalandet måtte resultere i en bok - så vil jeg måtte spørre pent om en deal hos de som eier bildene. Det vil jeg vel kanskje slite med noen steder 'sånn som jeg oppfører meg' ;-) men den tid den sorg.

Men altså, for å vite hva som finnes så må en jo ha sett litt - og det visnings-vinduet er ganske knapt vanligvis, bortsett fra her i dette tilfellet da.

Det har ikke vært meningen å såre 'folk som kjøper/samler på bilder', og spesielt ikke deg Paul, det håper jeg du tror meg på. Men det jeg har prøvd på her - er snarere å få de som VIL samle til å jobbe sammen, for at Haugalendingene skal få se bildene. I et forsøk på å få 'fart' på det prøvde jeg denne måten denne gangen siden 'direkte tipsing' til enkeltperson forrige gang ikke virket.
Det ble dessverre en del 'skriving' ut av det, og det kan ha blitt oppfattet feil av de som meldingene ikke var adressert til. (Det falt meg ikke inn at Bergensere overvåket oss her i 'Vestlandets perle' PDT_Armataz_01_29

mvh
KOS

ps. Om jeg var Bergenser ville jeg holdt meg laaaaangt unna akkurat disse bildene.
Men du er hjertelig velkommen til Haugesund og en visningskveld på det du måtte ha i bildearkivet ditt vedr. vår teig. Hadde jo vært kjekt å se om det er noe vi ikke har sett før :-D

d.s.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hehe, det var da 'en brei side' Paul, pønsket lenge på den ja
Ikke så veldig lenge, er jo ikke passert 50 år, så tidsbruken begrenser seg.. :-)
Føler meg ikke truffet, og er ikke blandt de som har fått særlig med probs med andre.
Vestlandets perle ? Beskjedenhet er en dyd :P
mvh
Paul S.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

bactuz wrote:Hehe.... Det er jo snart jul, så da er det lov :)
Gratulerer Henning :bra:

Kai
Har fått bildene fra stavanger i posten nå.
Eg blei fornøyd med jobben som bactuz gjorde med albumet fra haugalandet
og lar ham få prøve seg på dette albumet også ,så sant han finner tid nå så nærme jul :D
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Jeg er enig i mye av det paul S. skriver. Jeg mener at vi ikke kan bestemme her på forumet hvordan den som kjøper disse bildene skal forholde seg. Kjøper av bildene må stå fritt til å dele eller ikke. Alternativet for Arquebus ville vært å kjøpe disse selv for å kanskje holde noe av billedmaterialet i forbindelse med bokutgivelse, og jeg skal innrømme at det er aller kjekkest å gi ut bøker med fotografier som ikke er vist tidligere. Men når vi går inn i spleiselag så vil det være avtale mellom partene som regulerer dette. Slik går det an å sikre seg fotografier for historieforskning, utstilling og publikasjoner som man ellers ikke ville fått tak i. Det gjenstår å se om vi lykkes denne gang, men jeg har ingen ting imot om andre melder seg på spleiselaget for å få opp potten til å sikre at vi vinner fram med vårt bud. Jeg tror også at Paul S. har rett i at man vanligvis ikke ødelegger noe med å legge ut informasjon om det som er for salg da de som samler på dette som regel følger med. Hvis vi legger ut slike auksjoner på kystfort forum kan det jo være at vi kan danne et skikkelig spleiselag og trø til skikkelig hvis det dukker opp noe som er av stor interesse.

Jeg tror ikke mange benytter fotografiene bare en gang, men man trenger ikke sitte med originaler for å bruke det på kammerset. De fleste lagrer vel interessante ting som dukker opp for eget bruk. For min egen del så tar jeg ofte fram samme fotografi flere ganger alt etter hva jeg ser etter. Ofte er det de ørsmå detaljene som teller, og hvis man har flere fotografier fra samme område kan man kanskje finne de små brikkene i puslespillet som ofte mangler.

Er ikke sikker på når disse tanksperringene ble satt opp, men gjerdene på kaien mener jeg de satte opp i slutten av krigen, så jeg ville tippe på at dette er i slutten av krigen. Noen av underoffiserene har på seg M43 caps, så jeg vil anta at dette er når styrker fra 269ID trekker seg ut av området helt i slutten av 1944. Alle disse bildene trenger heller ikke være fra samme tid, eksempelvis er det snø på noen av bildene og plattformene for sprenglandingene på Risøybroa mangler.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Jeg tror også at Paul S. har rett i at man vanligvis ikke ødelegger noe med å legge ut informasjon om det som er for salg da de som samler på dette som regel følger med. Hvis vi legger ut slike auksjoner på kystfort forum kan det jo være at vi kan danne et skikkelig spleiselag og trø til skikkelig hvis det dukker opp noe som er av stor interesse.
Siden 'Holdning = handling' er det vel bare å styre etter det i fortsettelsen, og ikke bare snakke om det.

Her er negativene på eBay (som sikkert de fleste har funnet allerede)
Foto-Negative NORWEGEN Stavanger Bergen Oslo Trondheim

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “Haugalandet”