Kjøp av bilder fra Haugalandet - Mulig sammarbeid ?

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Ser også ut som "turistene" har vært en tur innom Utsira. Eller tar jeg helt feil?
Mener å kjenne igjen de to fyrene der ute, så vidt jeg husker er det bare det ene som er ferdigstilt som fyr, det bortenfor har bare "steinkroppen" ferdig.

Bra at noen tar ansvar og får slike bilder tilbakeført til lokalmiljøet der de "kommer fra"

Hand
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hand wrote:Ser også ut som "turistene" har vært en tur innom Utsira.
Du tenker på dette ?
"To Tårn"
"To Tårn"
TirnaNoir.jpg (184.48 KiB) Viewed 179 times
Mener at I.D.269 var der ute en tur også.
Er eBay-soldatene noen av de samme (østfront)soldatene som handler hummer på Utsira kanskje ?
En tysk Oberfeldtwebel og en Unteroffizier vurderer kjøp av fersk hummer i Nordvikvågen.
En tysk Oberfeldtwebel og en Unteroffizier vurderer kjøp av fersk hummer i Nordvikvågen.
Hummerfisket.jpg (104.44 KiB) Viewed 179 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Er eBay-soldatene noen av de samme (østfront)soldatene som handler hummer på Utsira kanskje ?
Begge de to på Utsira har båndet til østfrontmedaljen, men denne utmerkelsen har jeg ikke sett på noen av Ebay bildene... Er derfor ikke overbevist om at bildene på Ebay er soldater fra 269 div som har vært ved fronten...
Bra at noen tar ansvar og får slike bilder tilbakeført til lokalmiljøet der de "kommer fra"
Ser definitivt ut som mange har lagt sin elsk på de bildene, så jeg ville nok ikke jublet for tidlig, for her er mange om beinet!
Skulle gjerne blitt med på spleiselag på disse bildene, men pga. tidligere erfaringer i denne tråden velger jeg å avstå fra "fellesinnkjøp". :wink:

Mvh
Erik E
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

"To tårn" ser ut som Utsira, var der for fire år siden så jeg tar det bare fra hukomelsen eller hva det nå kalles. Kan være at hjernen min tuller, men det så ut som det var fra skjæret der ute.

Når det gjelder "hjemkjøp" av bilder, så er det helt riktig at jubelen ikke slippes løs før "bjørnen er flådd"

Mvh
Hand
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Hand wrote:Ser også ut som "turistene" har vært en tur innom Utsira. Eller tar jeg helt feil?
Mener å kjenne igjen de to fyrene der ute, så vidt jeg husker er det bare det ene som er ferdigstilt som fyr, det bortenfor har bare "steinkroppen" ferdig.

Bra at noen tar ansvar og får slike bilder tilbakeført til lokalmiljøet der de "kommer fra"

Hand
Med i bud runden om disse bildene er der en som er raskere til å legge inn et nytt bud før eg rekker å se mitt eget bud .
Eg trur denne konkurenten er innstilt på å kjøpe bildene for en hver pris ...
Ikke bli overasket om dette går "rett vest".
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Henning Dalsvåg wrote:
Hand wrote:Ser også ut som "turistene" har vært en tur innom Utsira. Eller tar jeg helt feil?
Mener å kjenne igjen de to fyrene der ute, så vidt jeg husker er det bare det ene som er ferdigstilt som fyr, det bortenfor har bare "steinkroppen" ferdig.

Bra at noen tar ansvar og får slike bilder tilbakeført til lokalmiljøet der de "kommer fra"

Hand
Med i bud runden om disse bildene er der en som er raskere til å legge inn et nytt bud før eg rekker å se mitt eget bud .
Eg trur denne konkurenten er innstilt på å kjøpe bildene for en hver pris ...
Ikke bli overasket om dette går "rett vest".
Dette er vel såkalt autobud. Man legger inn en øvre grense, og hvor mye man ønsker å øke budet med for hvert nye bud, så sørger programvaren for å automatisk legge inn nye bud som overstiger ev. bud du kommer med, inntil man når øvre grense.
--
Tommy
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

TommyG wrote:Dette er vel såkalt autobud. Man legger inn en øvre grense, og hvor mye man ønsker å øke budet med for hvert nye bud, så sørger programvaren for å automatisk legge inn nye bud som overstiger ev. bud du kommer med, inntil man når øvre grense.
Man må med andre ord finne hvor grensen ligger med å 'pode' seg fram € for € :m16:
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Erik E wrote: Begge de to på Utsira har båndet til østfrontmedaljen, men denne utmerkelsen har jeg ikke sett på noen av Ebay bildene... Er derfor ikke overbevist om at bildene på Ebay er soldater fra 269 div som har vært ved fronten...
Jeg er heller ikke sikker på hvilke styrker dette er eller når bildene er tatt, men de har både infanteriangrepsmerker, jernkors, såret sort og sølv, så ebaysoldatene har vært i kamp ett sted de også. Båndet til østfronmedaljen er veldig vanskelig å se (rødt bånd med sort/hvit stripe) spesielt delvis under båndet for jernkorset, men jeg er enig i at det ikke ser ut som om de fra ebay har dette båndet.

Imidlertid tyder vel M43 capsen på at dette må være et stykke ut i 1943?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

så ebaysoldatene har vært i kamp ett sted de også.
Helt klart, var derfor jeg antydet 69. Div., men spørs om ikke utreisen deres fra Norge er for tidlig til at de kunne hatt M43 feltlue... (Når ble disse distribuert til troppene?)

Erik
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Nå..... Hvordan gikk det i auksjonen?
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

bactuz wrote:Nå..... Hvordan gikk det i auksjonen?
Mission complete! Eg viste konkurentene hvem som var :sjef:
Mvh Henning Dalsvåg
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Henning Dalsvåg wrote:
bactuz wrote:Nå..... Hvordan gikk det i auksjonen?
Mission complete! Eg viste konkurentene hvem som var :sjef:
Gratulere :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Gratulerer, håper du også finner noen som kan skanne negativene profesjonelt. Skikkelig utstyr og gode kunnskaper om 'bildefiksing' kan sikkert gjøre enkelte av bildene en god del bedre.

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

...håper du også finner noen som kan skanne negativene profesjonelt...
Var det ikke du som snakket om at du hadde tilgang på negativscanner da KOS?
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Når du først skal quote BaCtuZ...få med alt relevant ihvertfall :)
KOS wrote:Gratulerer, håper du også finner noen som kan skanne negativene profesjonelt. Skikkelig utstyr og gode kunnskaper om 'bildefiksing' kan sikkert gjøre enkelte av bildene en god del bedre.

KOS
Ikke helt der :)
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “Haugalandet”