Kjøp av bilder fra Haugalandet - Mulig sammarbeid ?

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

KOS wrote:.. egentlig ikke ...

Når en setter funkstelle visnes i " " og søker etter den ordkonfigurasjonen får en.

Fant ingen resultater for "funkstelle visnes".

At Google splitter opp og finner Funkstelle og Hotel Visnes i samme side et sted, og prøver å hjelpe, gir egentlig ikke noe vettugt output - annet enn at det fantes et annet Funkstelle.

Nei, lokaliseringen er god som gull den ... en har da tross alt ikke 'nettopp logget på internett' :)

Sannsynligheten er stor for at denne siden du ser på nå er eneste siden i verdenshistorien med akkurat "funkstelle visnes" skrevet slik ;-)

Sjekk: http://cgi.ebay.de/ALBUM-NORWEGEN-KOPER ... 2eb0aa8954
nederst på siden - så slipper vi ihvertfall å diskutere om det er Visnes på Karmøy eller ikke ;-)

mvh
KOS
Har laget en e-bay konto og ser at ingen har lagt inn bud på fotoalbumet . Bilde serien koster 1,445.69 NOK. Synes ikke det er så mye for noe såpass unikt ...
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Dumt vi ikke fant dette bilde albumet før etter den 24.oktober .Eg hadde nok kjøpt bildene :lei:
Denne tråden er nok ikke den rette tråden for å snakke om bildealbumet .
Kansje KOS kan finne passende tråd eller lage en ny tråd med et passende navn?
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Henning Dalsvåg wrote:Dumt vi ikke fant dette bilde albumet før etter den 24.oktober .Eg hadde nok kjøpt bildene
Det er vel stadig mulig å sende selger et spørsmål - en antydning om interesse kan kanskje føre til at auksjonen blir aktivert igjen...
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Henning Dalsvåg wrote:Dumt vi ikke fant dette bilde albumet før etter den 24.oktober .Eg hadde nok kjøpt bildene :lei:
'Vi' fant det før 24.oktober ja etter tips. Jeg tok det opp med en her på Haugalandet som jeg vet samler på slikt. At det ikke ble solgt tyder vel på at utropsprisen var for høy.

Selv er jeg ikke samler/oppkjøper men det er i tilfellet ny runde sikkert en god idé at ev. interessenter vet om hverandre - så ikke prisen presses unødig opp.

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Det hender at Arquebus museet kjøper bilder, eller er med på spleiselag når bilder blir kjøpt.

Hvis det dukker opp slike muligheter igjen kan det være at museet kan være med å bidra hvis det selges relevante bilder fra Haugesund og omegn.

.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Henning Dalsvåg wrote:Kanskje KOS kan finne passende tråd eller lage en ny tråd med et passende navn?
Jepp, dette er nå en egen tråd.

Strategi vedr. kjøp av bilder har vært diskutert tidligere. Noen mener en skal 'holde tett/kjeft' på Forum for ikke å påkalle for mange konkurenter i budrunden.
Andre mener at 'hardcore oppkjøpere' er på hugget og 'realtime oppdatert' på hva som er for salg uansett - og derved drar i land gode kjøp som raskt legges 'på kistebunnen' før noen andre får sett de.

Hvilken strategi som velges får være opp til de interesserte å diskutere - her er ihvertfall mulighet til å tilkjennegi lokal interesse i oppkjøp og sammarbeid.

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Strategi vedr. kjøp av bilder har vært diskutert tidligere. Noen mener en skal 'holde tett/kjeft' på Forum for ikke å påkalle for mange konkurenter i budrunden.
Andre mener at 'hardcore oppkjøpere' er på hugget og 'realtime oppdatert' på hva som er for salg uansett - og derved drar i land gode kjøp som raskt legges 'på kistebunnen' før noen andre får sett de.

Hvilken strategi som velges får være opp til de interesserte å diskutere - her er ihvertfall mulighet til å tilkjennegi lokal interesse i oppkjøp og sammarbeid.
Siden jeg er en av de som har kjøpt en del bilder rundt om så tillater jeg meg å komme med noen kommentarer.
Å "holde kjeft" på forum synes jeg ikke noe om. Prisen går ikke noe opp av den grunn. Prisene varierer hele tiden ut i fra motiv, sted osv.
Ett album fra Haugesund kan f.eks få en "normal" pris hvis man kan sammarbeide, mens ett tilsvarende album fra Bergen kan gå for høye summer pga av mangel på samarbeid.
Men kjøper man bilder så er det gjerne ikke bare pga av lokal interesse, så evnt spleiselag fra Haugalandet vil nok bli overbydd av av andre her inne. Da kan jo gjerne forumet her inne være nyttig da man flagge interesse for album/bilder, og evnt komme til en avtale.
Selv har jeg ingen problemer med å spleise, og når man vet sånn noenlunde interessen til folk så tipser jeg gjerne om bilder/album som er tilsalgs. Er der ett bilde som har spesiell interesse spør jeg noen ganger om ett scan hvis de får det, og på samme måte gir folk ett scan hvis de spør om det.
Den berømte kistebunnen kommer jo alltid opp når det gjelder bilder.
Nå er jo det sånn at man har kjøpt og betalt for en vare på lik linje med annet. At det har historisk interesse forandre ikke noe. Det er jo ikke sånn med annet man kjøper, at det skal være tilgjengelig for alle.
Det er litt vanskelig å forholde seg til ønsker som "kan du sende meg kopier av det du har av bilder fra Voss ?"
Da blir man gjerne beskyldt for å samle på kistebunnen :-) Tror de fleste skjønner at har man betalt 300-800 Eu for ett album eller lott med bilder så sender man ikke det ut til alle helt ukritisk.
Noe enklere hvis noe spør om bruk av bilder til ett konkret prosjekt.
Uansett, skal man ha spleiselag så må man ha gode avtaler, og gjøre det med folk man stoler på, samt være enig på forhånd hvor de innkjøpte bilder/album skal være. Uten at jeg har noe med slikt så ville jeg anbefalt at evnt album/foto fra Haugalandet kjøpt ved spleiselag derfra ble deponert ved Arquebus museet hvis disse var med.
Er ikke så lett å vite hva som skal være hvor hvis uenigheter oppstår, forandringer i bosituasjon og livsituasjon m.m inntreffer. Da er det greit at evnt foto er lagret på en betryggende og forskriftsmessig måte og blir bevart for fremtiden uavhengig av ytre endringer.
mvh
Paul S.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Alle som samler på noe har vel en slags kistebunn, spørsmålet er bare hvor dyp den er hos den enkelte :-)

Dette albumet som diskuteres ble som kjent ikke solgt. Kort tid etter ble jeg tilbydd dette i forbindelse med et annet album jeg kjøpte selv, og meg bekjent har det fortsatt ikke dukket opp på markedet i ettertid, så det er vel rimelig å tro at det fortsatt er tilgjengelig.
Om dere blir enige om noe, så kan jeg evt. formidle kontakt til selger om dere ikke går via Ebay da...

Og bare for å ha sagt det.... 179 € for et helt album er billig! Hadde det vært bilde av et av kystfortene på Karmøy dere så måtte dere glatt lagt på en null bak 179,- :wink:

Mvh
Erik E
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Takk for gode innspill begge to !

Så - de som vil bli/er samlere her på Haugalandet får områ dere her i Forumtråden, eller på PM, dere imellom. Det er opp til den enkelte.

Jeg har, som sagt, ikke samling som satsingsområde. Om der er andre på Haugalandet som vil kunne tenke seg et samarbeid så får dere ihvertfall gi seg tilkjenne på en eller annen måte.

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Er enig med KOS i at dette var velformulerte og fornuftige innspill, og jeg er enig i realitetene som fremstilles i innleggene fra Paul S. og Erik

Jeg vet heller ikke om vi kommer så mye lenger på dette, men jeg oppfordrer de på Haugalandet eller andre til å gi Arquebus et tips på PM hvis det er relevante bilder for salg som (1) enten museet kunne forsøke å by på eller (2) vi kunne laget et spleiselag på. I et spleiselag er det vanlig at alle får fullverdige elektroniske kopier av bildene og at originalen oppbevares på ett sted. I dette tilfellet kunne det være naturlig å ha originalene i museets arkiver, men dette må selvsagt avtales i hvert enkelt tilfelle.

Ellers er det vel som Paul og Erik påpeker ofte prisen som er problemet hvis objektene er relevant, og det er vel egentlig mye historie tilgjengelig i markedet hvis man vil betale for det. Men jeg skal innrømme at jeg ikke så for meg at et fotoalbum med et norsk kystfort fort kommer opp mor tjue tusen kroner :oops:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Erik E wrote:Hallo

Alle som samler på noe har vel en slags kistebunn, spørsmålet er bare hvor dyp den er hos den enkelte :-)

Dette albumet som diskuteres ble som kjent ikke solgt. Kort tid etter ble jeg tilbydd dette i forbindelse med et annet album jeg kjøpte selv, og meg bekjent har det fortsatt ikke dukket opp på markedet i ettertid, så det er vel rimelig å tro at det fortsatt er tilgjengelig.
Om dere blir enige om noe, så kan jeg evt. formidle kontakt til selger om dere ikke går via Ebay da...

Og bare for å ha sagt det.... 179 € for et helt album er billig! Hadde det vært bilde av et av kystfortene på Karmøy dere så måtte dere glatt lagt på en null bak 179,- :wink:

Mvh
Erik E
Godt å høre at bildene fortsatt er tilgjengelige om selger er villig til å selge . Eg blir gjerne med å spleiser på å kjøpe det .
Der er nok mange gode bilder på e-bay ,problemet mitt er at alt står på tysk ...
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Er der interesse for et spleiselag for å få kjøpt det aktuelle bildealbumet fra haugalandet ?
Om brukerene i mitt distrikt ikke har interresse for et spleiselag så gi beskjed til meg via et PM.
Alternativt så har eg midler til et kjøp av albumet ,men eg trenger da hjelp til å få kontakt med selgeren/eieren av bildene.
Eg er heller ikke noe særlig god i verken engelsk eller tysk skriving ...
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Om brukerene i mitt distrikt ikke har interresse for et spleiselag så gi beskjed til meg via et PM.
Er det ikke enklere om de som vil være med å spleise sender deg en melding da? Så slipper alle som ikke vil være med å gjøre det?

Jeg skulle gjerne vært med, men har dessverre ikke midler til slikt akkurat nå. Men helt topp om du har lyst Henning!
Du er i såfall med og sikrer en liten bit av historien for vårt distrikt. Kanskje ikke de aller mest spennende bildene i dette aktuelle albumet, men for all del, sin verdi har de helt klart.

Erik E. hjelper deg kanskje med å kontakte selgeren om han har mulighet til det.

:bra:

Kai
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

bactuz wrote:
Om brukerene i mitt distrikt ikke har interresse for et spleiselag så gi beskjed til meg via et PM.
Er det ikke enklere om de som vil være med å spleise sender deg en melding da? Så slipper alle som ikke vil være med å gjøre det?

Jeg skulle gjerne vært med, men har dessverre ikke midler til slikt akkurat nå. Men helt topp om du har lyst Henning!
Du er i såfall med og sikrer en liten bit av historien for vårt distrikt. Kanskje ikke de aller mest spennende bildene i dette aktuelle albumet, men for all del, sin verdi har de helt klart.

Erik E. hjelper deg kanskje med å kontakte selgeren om han har mulighet til det.

:bra:

Kai
jo da ,du har rett i det du skriver i den første setningen ,Kai. De som kan være med på et spleiselag sender meg et PM.
På e-bay har eg opprettet en konto og der kan eg kontakte selger direkte om ikke Erik.E har mulighet til det .
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

direkte om ikke Erik.E har mulighet til det
Ingen problem....
Kan bli med og spleise også hvis dere ønsker en "søring" med på laget :wink:

Erik
Post Reply

Return to “Haugalandet”