Kjøp av bilder fra Haugalandet - Mulig sammarbeid ?

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hehe.... Scanning og bildefiksing trenger ikke skje på samme tid vet du.
Først få dem digitalisert, så tar vi fiksningen etterpå... Ingen problem det.

Skulle det bli gjort slik du skisserte, professjonelt, så vil det jo koste mer å få bildene scannet enn hva de kostet på e-bay....

Kai
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Normalt er det ingen problemer med å scanne negativer. De fleste bra scannere har denne muligheten.
En ting man kan notere seg ang scanning og det er varmen på scanneren. Det er noe som skjer med negativer som har vært scaannet noen ganger. Like så greit å få fremkalt bildene og evnt scanne utifra disse. Legger ved noen utsnitt av negativer som har vært varmebehandlet(?)
mvh
Paul
Attachments
Sola.jpg
Sola.jpg (63.05 KiB) Viewed 183 times
SolaII.jpg
SolaII.jpg (90.93 KiB) Viewed 183 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Paul S. wrote:Normalt er det ingen problemer med å scanne negativer. De fleste bra scannere har denne muligheten.
En ting man kan notere seg ang scanning og det er varmen på scanneren. Det er noe som skjer med negativer som har vært scaannet noen ganger. Like så greit å få fremkalt bildene og evnt scanne utifra disse. Legger ved noen utsnitt av negativer som har vært varmebehandlet(?)
mvh
Paul
Bra tips Paul med ordinær fremkalling ! Men den varmen blir vel ikke så skadelig for negativet i LED-baserte skannere som ikke engang har oppvarmingstid å snakke om ?

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

KOS wrote:
Paul S. wrote:Normalt er det ingen problemer med å scanne negativer. De fleste bra scannere har denne muligheten.
En ting man kan notere seg ang scanning og det er varmen på scanneren. Det er noe som skjer med negativer som har vært scaannet noen ganger. Like så greit å få fremkalt bildene og evnt scanne utifra disse. Legger ved noen utsnitt av negativer som har vært varmebehandlet(?)
mvh
Paul
Bra tips Paul med ordinær fremkalling ! Men den varmen blir vel ikke så skadelig for negativet i LED-baserte skannere som ikke engang har oppvarmingstid å snakke om
Jeg er vel ikke overbevist om at det er så mye varmen som gjør det, som selve lyset fra scanneren. Det er jo en grunn til at man f.eks på riksarkivet, ikke får lov til å bruke blitz for å avfotografere gamle papirer. Levetid på negativer og papirkopier kommer jo veldig mye an på hvor nøye man har vært under fremkallingen av negativene, f.eks hvor godt man har fått skyllet ut alle kjemikalierester fra fremkallingen av filmen. Et annet viktig punkt er hvordan negativene blir/har blitt oppbevart. Sikkert lurt å skaffe seg noen syrefrie negativlommer som de kan oppbevares i (dersom de ikke leveres i passende "innpakning" da).

Nå er dessverre mørkerommet mitt nedpakket, og jeg har for tiden ikke noe plass å sette det opp. Hvis ikke skulle jeg gjerne hjulpet med å lage noen papirkoper av disse negativene :-)
--
Tommy
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Paul S. wrote:Normalt er det ingen problemer med å scanne negativer. De fleste bra scannere har denne muligheten.
En ting man kan notere seg ang scanning og det er varmen på scanneren. Det er noe som skjer med negativer som har vært scaannet noen ganger. Like så greit å få fremkalt bildene og evnt scanne utifra disse. Legger ved noen utsnitt av negativer som har vært varmebehandlet(?)
mvh
Paul
Takk for tips Paul, jeg var inne på fremkalling i ett tidligere innlegg. En i styret i Arquebus er medeier i et produksjonsselskap for reklamemateriell. De har masse maskiner og skanner bilder med en mye større oppløsning en det vi normalt sitter med hjemme. Enten tar de denne oppgaven med filmene, eller får vi dem fremkalt først og så kan de skanne deretter.

Uansett et nyttig tips vi skal ta med oss videre, da vi har en del film fra museet som skal gjennom same prosessen.


.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Arquebus wrote:
Paul S. wrote:Normalt er det ingen problemer med å scanne negativer. De fleste bra scannere har denne muligheten.
En ting man kan notere seg ang scanning og det er varmen på scanneren. Det er noe som skjer med negativer som har vært scaannet noen ganger. Like så greit å få fremkalt bildene og evnt scanne utifra disse. Legger ved noen utsnitt av negativer som har vært varmebehandlet(?)
mvh
Paul
Takk for tips Paul, jeg var inne på fremkalling i ett tidligere innlegg. En i styret i Arquebus er medeier i et produksjonsselskap for reklamemateriell. De har masse maskiner og skanner bilder med en mye større oppløsning en det vi normalt sitter med hjemme. Enten tar de denne oppgaven med filmene, eller får vi dem fremkalt først og så kan de skanne deretter.

Uansett et nyttig tips vi skal ta med oss videre, da vi har en del film fra museet som skal gjennom same prosessen.


.
Eg håpet du fikk med deg de nyeste kommentarene her .
Bra du følger med :)
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote:Siden 'Holdning = handling' er det vel bare å styre etter det i fortsettelsen, og ikke bare snakke om det.

Her er negativene på eBay (som sikkert de fleste har funnet allerede)
Foto-Negative NORWEGEN Stavanger Bergen Oslo Trondheim
Så endte budrunden i favør av Haugalandet denne gangen, heldigvis :bra:

Men, ift. diskusjonen vedr. å legge ut informasjon om pågående auksjoner eller ikke - kan vi trekke noen konklusjoner ut fra bud-historikken mht. å informere om auksjoner ?

I budhistorikken fremkommer at begge de to som var med lengst i bud-innspurten, 'd***i' og 'o***r' begge hadde lagt inn sine bud før Henning, men etter det tidspunkt negativene ble omtalt her den 12de.
Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng i det - begge er iflg. sin bud'ID habile oppkjøpere, og hadde sikkert funnet auksjonen anyway.
Dog interessant at de fulgte med såpass høyt opp på dissse negativene.

Hvordan vil Haugalendingene gjøre dette i fortsettelsen ?

Var det noen som hadde hatt lyst til å være med i 'spleiselaget' som ikke fikk det til å passe denne gangen ? Det kan hende at en trenger mer 'økonomiske muskler' om det kommer flere slike godbiter tett på.

KOS

EDIT: Åja, glemte en VIKTIG ting... Denne gangen fikk i alle fall ALLE Haugalendingene her inne sett disse godsakene i forkant, i en uvanlig usensurert visning.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Grattulerer med kjøpet.

Jeg kan godt tenke meg å være med å kjøpe bilder som går på teknikk og betong, da spessielt 88 mm, radarer, jernbane artelleri, ellers holder jeg meg stort sett til Agder bilder.
Det er bare å gi beskjed om noe spennende dukker opp.

Mvh

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Jeg er vel ikke overbevist om at det er så mye varmen som gjør det, som selve lyset fra scanneren. Det er jo en grunn til at man f.eks på riksarkivet, ikke får lov til å bruke blitz for å avfotografere gamle papirer.
Mulig jeg er overforsiktig grunnet mitt arbeid på ett arkiv :-)
mvh
Paul S.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Henter bildeserien imorgen .
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Henning Dalsvåg wrote:Henter bildeserien imorgen .
Takk til Henning for initiativet med å sikre disse lokalhistoriske motivene.

Da er billedserien hentet og Henning har levert stafettpinnen videre. Vi har fått hjelp av beste kompetanse i Haugesund på dette, med personer som har vært borti restaurering av filmer for blant andre Preuss Fotomuseum, så dette skulle være i de beste hender. De har også vært i kontakt med Riksarkivet vedrørende denne filmtypen. Dette er AGFA Isopan F film i standard 135-format som var standard tysk film på den tiden. Dette er en filmtype som er kjent for dem som driver med restaurering, og derav med kjente problemstillinger. Flere av filmrutene har skader, blant annet ved at fikservæske har trukket ut fra hullene (for fremtrekk av film). Dette er ikke uvanlig på denne type film, og det fremstår som skjolder og riper på bildene.De vil forsøke å restaurere noen av filmene som er skadet før de skannes i en spesiell laser som ikke skader filmen. Jeg tror kanskje det er flere motiver på filmrullene enn det som lå ute på auksjonen, og ett par av motivene jeg så var mye mer skadet enn de som ble vist frem. Vi får håper dette blir bra og så får vi håpe at dette ikke koster så altfor mange tusenlappene når vi får tatt det på delvis dugnadsbasis for museet.
Attachments
Tyske fotografier fra Haugesund.jpg
Tyske fotografier fra Haugesund.jpg (94.35 KiB) Viewed 33 times
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Foto-kunsten var jo ikke kommet så langt på den tiden ...
Mvh Henning Dalsvåg
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

var endel problemer med Photoshop 0.00000000000000001 naziedition såvidt jeg vet.. :D
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Kom over en auksjon på e-bay der selgeren er usikker på om bildene(33stk) kan være tatt i Norge.
Spleiselag er unødvendig i denne sammenheng da bildeserien ligger på 1EUR ,men om bildene viser seg å være
tatt i Norge et sted så er der kansje noen som vil ha dem ? Auksjonen ender om 6 dager .
Link til bildene :http://cgi.ebay.de/33-x-Luftwaffe-Leich ... 1c185fd5b2
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Henning Dalsvåg wrote:Spleiselag er unødvendig i denne sammenheng da bildeserien ligger på 1EUR ,men om bildene viser seg å være
tatt i Norge et sted så er der kansje noen som vil ha dem ? Auksjonen ender om 6 dager .
Henning, utropsprisen på €1 er bare STARTEN ... følg med på auksjonen og se når det nærmer seg SLUTTEN heller :shock:

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “Haugalandet”