Bilder fra Haugalandet - 1943 - Tysk album

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Vet du noe mer om hvor denne sentralen lå, og har du eventuelt lest noe om Marinesignalstelle i Kopervik i dine mange dokumenter?
Vet ikke helt men har en aning. De lokale i Kopervik skal få den nøtten i fanget. Info om MSS Kopervik postet i den tråden.
mvh
Paul S.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Bilder oppdatert med 'før' og 'nå' bilder i dette innlegget:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 238#p43238
Side 2 i tråden :)


Kai
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

....
Attachments
- kalvatre førognå.jpg
- kalvatre førognå.jpg (468.88 KiB) Viewed 237 times
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Stilikt ! Trur ikkje det kan bli så mye bedre nå ,Kai . :bra:
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Henning Dalsvåg wrote:Stilikt ! Trur ikkje det kan bli så mye bedre nå ,Kai . :bra:
Takk for det Henning :)
Men dere må se alle tre bildene sammen... Sjekk ut side 2 i tråden!

Kai
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

bactuz wrote:
Henning Dalsvåg wrote:Stilikt ! Trur ikkje det kan bli så mye bedre nå ,Kai . :bra:
Takk for det Henning :)
Men dere må se alle tre bildene sammen... Sjekk ut side 2 i tråden!

Kai
Eg har sjekket side 2 . :bra:
Mvh Henning Dalsvåg
Boknaflu
Posts: 54
Joined: 19 Feb 2012 21:49

bactuz wrote:Bilde 25

Ytraland.
Dette bilde er nok tatt innerst i Vedavågen !! Ved Øygarden , Rett nedenfor innkjørselen til
gamle sundsveg .
Boknaflu
Posts: 54
Joined: 19 Feb 2012 21:49

bactuz wrote:Bilde 13

Kopervik og omegn.
Sør for Kopervik (?), usikker plassering.

Noen tips?
Meine bestemt at dette bilde er tatt rett nord for skjersund , trur det blir kalt bekkavikå !! Hytta i forgrunnen er borte , men huset på toppen , mener jeg står enda ..
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Takker for innspill er Boknaflu :bra:
Har oppdatert bildene i tråden med dine supplerende tekster.


Kai
Boknaflu
Posts: 54
Joined: 19 Feb 2012 21:49

bactuz wrote:Bilde 5

Kopervik havn.

Bildet er tatt fra området ved nordre kalvatrebunker.
Jeg vet ikke om dere har lagt merke til båtene som ligger ytterst på Kaien ?? Båten som ligger innerst ved kaien er senket .
Kanskje dere har hørt om opprasjon " Sjakk matt " Tror det var navnet på sabotasjeaksjonen .
Engelske sabotører senket en tysk vaktbåt ved kopervik kai varen 1943
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Boknaflu wrote:
bactuz wrote:Bilde 5

Kopervik havn.

Bildet er tatt fra området ved nordre kalvatrebunker.
Jeg vet ikke om dere har lagt merke til båtene som ligger ytterst på Kaien ?? Båten som ligger innerst ved kaien er senket .
Kanskje dere har hørt om opprasjon " Sjakk matt " Tror det var navnet på sabotasjeaksjonen .
Engelske sabotører senket en tysk vaktbåt ved kopervik kai varen 1943
Eg kjente ikke til sabotasjeaksjonen "sjakk matt" før du fortalte meg om den over telefon . Godt du fikk låne albumet
da,slik at den nedsunkne båten blei lagt merke til :bra:
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Henning Dalsvåg wrote:Godt du fikk låne albumet
da,slik at den nedsunkne båten blei lagt merke til :bra:
Noen mulighet å legge ut et nr.5 bilde med litt større oppløsning - ser ikke nedsunket båt herfra :)

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

KOS wrote:
Henning Dalsvåg wrote:Godt du fikk låne albumet
da,slik at den nedsunkne båten blei lagt merke til :bra:
Noen mulighet å legge ut et nr.5 bilde med litt større oppløsning - ser ikke nedsunket båt herfra :)

KOS
Det lar seg ordne . Har bildene på datan . Legger ut bildet i høyere oppløsning med nedsunket tysk vaktskip markert med sirkel.
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Bilde 5 viser seg å være unikt . Det viser et tysk vaktskip som blei senket av britene i 1943 under opprasjon "sjakk matt" .
Bare baugen på skipet er synlig og derfor har eg markert baugen med rød sirkel .
Historien rundt det senkede skipet kommer 'Boknaflu' til å fortelle mer om når han finner tid til det .
Tysk vaktbåt senket.jpg
Tysk vaktbåt senket.jpg (287.91 KiB) Viewed 54 times
Mvh Henning Dalsvåg
Boknaflu
Posts: 54
Joined: 19 Feb 2012 21:49

Henning Dalsvåg wrote:Bilde 5 viser seg å være unikt . Det viser et tysk vaktskip som blei senket av britene i 1943 under opprasjon "sjakk matt" .
Bare baugen på skipet er synlig og derfor har eg markert baugen med rød sirkel .
Historien rundt det senkede skipet kommer 'Boknaflu' til å fortelle mer om når han finner tid til det .
Tysk vaktbåt senket.jpg
Hei !! Det kan nevnes at karmøybladet eller haugesunds avis skrev en historie om denne hendelsen for ikke lenge siden. Skal prøve å hoste den opp :-)

Men jeg limer inn noe som hedte meg igår .

‎" Opprasjon Sjakk Matt " Verden er ikke stor !! Har nettopp vært i en 55 års dag , da vi kom i snakk om kopervik og sabotasje . Svigerfar til jubilanten er fra bokn og født 1926. Han spisser ørene da jeg sier at det er bildet av en båt som er senket i kopervik 1943. Da kan han fortelle at han og broren er ute å fisker ved Tenholmsflunå !! sola eg gått ned kl er over 2200 og seien er slutta å bite :-) . Fra Lammaneset ( Breivik ) kommer 2 kajakker sigende på nord og passerer dem med kun etpar meters avstand , Ikke et ord ble utvekslet . Det er mange båter ute å fisker den kvelden 15-20 båter, så de 2 kajakkene har god kamuflasje blandt de andre båtene. Kajakkene fortsetter på nord mellom Tednholmen og Lauvøynå !! Resultatet av kajakkturen , ser dere i bilde over . Engelske sabotører senker et vaktskip ved kopervik havn april/mai 1943 . De engelske sabotørene hadde tilhold flere steder på Bokn , deribland en holme i Breivik , etter krigen fant lokale beboere , engelske mynter på den holmen. Engelskmennene ble utrolig nok landsatt 2-300 meter fra Loden sør i Bokn . de gjemte seg altså så nerme tyskerne som overhode mulig . En lokal bonde fikk tilslutt jaget dem bort av frykt for at engelskmennene skulle bli oppdaget og at bonden skulle få skylda for å skjule den
Det kan også nevnes at samme år i desember er brødrene fra bokn ute å sokner/ leter eter Hummerteiner som de hadde mistet. det blir brukt sjøkikkert og utenfor Revur i nordra Breivik får de øye på en kasse på ca 7 meters dyp , de klarer å hykke kroken i kassen og får heist den opp !! Innholdet var tennsatser og noen glassammpuller utformet som egg med blank væske inni . Dette komme trolig fra samme opprasjon

PS . Et bilde er et bilde , men et bilde med historie er vædt så mye mye mere
Og jeg vil igjen få Takke Henning Dalsvagg for at han deler bildene med oss . Det er få som har glede av et bilde som blir skjult på kistebunn :-) Og Det ene bildet til henning er jo et scoop av dimensjoner , Historien var der ! men manglet bilde. Nå finnes begge deler :-)
Post Reply

Return to “Haugalandet”