Toskatjørn, Haugesund/Karmøy

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Her et bilde til av stillingen som vist over....
Jeg måtte også opp i 1600 iso for å få et 'normalt' bilde av stillingen.... hehe.

Legg merke til den lille flekken med sollys som skinner gjennom tretoppene. Ikke mye sol slipper til nedi her nei.

Kai
Attachments
Bildet har vært en liten tur innom Photoshop. Noe annet ville vært rart...
Bildet har vært en liten tur innom Photoshop. Noe annet ville vært rart...
- steinsetting.jpg (500.53 KiB) Viewed 147 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Bildet har vært en liten tur innom Photoshop. Noe annet ville vært rart...
Vel, dette har ikke - er det rart :blee:

Legg merke til 'custom hvitebalanse' i innstillingen... Tror ikke fargene ble så langt fra virkeligheten, her ihvertfall.

KOS
Attachments
20110220_011_1.jpg
20110220_011_1.jpg (211.02 KiB) Viewed 146 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Var der opplødd stein bare på den ene siden eller er resten av steinene skjult av døde barnåler?
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Steiner hele veien rundt, men overdekket med tiden.

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Vi hadde oss et nytt besøk i denne skogen igår, KOS og jeg.
Fant ikke så veldig mye nytt, men det er heller ikke bare bare i denne skogen som er TETTVOKST!
Takker for en fin tur KOS, men det var den jævligste turen jeg noensinne har hatt i en skog! hehe... Vi gikk oss jo tilnærmet vill inni der! :cry:

Kai
Attachments
Den steinsatte stillingen - igjen.... Denne gangen med litt av løpegraven som leder til stillingen.
Den steinsatte stillingen - igjen.... Denne gangen med litt av løpegraven som leder til stillingen.
- steinsatt stilling igjen.jpg (661.71 KiB) Viewed 102 times
En stilling 'lenger oppe' som jeg kaller den. Aner ikke hvor, for jeg vet ikke hvor jeg var da jeg tok dette bildet...
En stilling 'lenger oppe' som jeg kaller den. Aner ikke hvor, for jeg vet ikke hvor jeg var da jeg tok dette bildet...
- stilling lenger oppe.jpg (665.61 KiB) Viewed 102 times
Skogen fotografert ved stillingen på bildet ovenfor. Ser tett ut her skogen, men det ble værre etterhvert... sukk.
Skogen fotografert ved stillingen på bildet ovenfor. Ser tett ut her skogen, men det ble værre etterhvert... sukk.
- tett skog.jpg (722.86 KiB) Viewed 102 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Takker for en fin tur KOS, men det var den jævligste turen jeg noensinne har hatt i en skog! hehe... Vi gikk oss jo tilnærmet vill inni der! :cry: Kai
Heldigvis ga skogsturen oss mulighet til å gå oss tamme igjen :D Men det er nok den desidert tetteste ur-skogen jeg har prøvd å gå i (Jammen sa jeg treplantingsprogram :sint: ). Sceenene når vi klipper oss fram meter for meter hadde vært gull verd i Fiskars-reklame ;-)

For øvrig, ditt bilde nr.2 (der du ikke aner hvor) er ca. 32 V 292637 6591619 (+/-7m i den tette skogen)...Vi var sikkert de første & siste som går der oppe i dette årtusen :shock:
På vårt aller villeste var vi på 32 V 292630 6591746 (sporloggstart) :sjef:

Takk for fin tur ja, godt med litt frisk luft og mosjon :bra:

KOS

ps. Neste gang... :blee:
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Eg går ut i fra at det er i slike skoger man får lyst til å starte en skogbrann . De folka som plantet denne skogen har nok ikke vist at det
idielle er 7-10 meter mellom kvart tre(frø). Skulle dere finne på å besøke en ur-skog igjen så ta med motorsag ...
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hehe....
Ja, det var helt sykt inni der. Bare glad det var lyst jeg... Tenk den turen i mørke da? Hadde jo ikke gått bra i det hele tatt det!

Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Henning Dalsvåg wrote:Eg går ut i fra at det er i slike skoger man får lyst til å starte en skogbrann . De folka som plantet denne skogen har nok ikke vist at det
idielle er 7-10 meter mellom kvart tre(frø). Skulle dere finne på å besøke en ur-skog igjen så ta med motorsag ...
Vil på det sterkeste poengtere at 1000-vis av liter til 'diesel marinert skog' og tennanordning med forsinkelse ikke var tema under turen...
Denne Fiskars saksen er MYE lettere en motorsag i sekken, og klarer opp til 3,5cm greiner... BEST IN TEST :bra:

Vedr. skogsplanting - så var det vel små barn de sendte ut på planting...
Nå burde de sende barn ut for å leke med fyrstikker her... :sint:

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Hvis barn skal leke med fyrstikker i den skogen så håper eg at barna er smarte nok til å lage en "nødutgang" først ...
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Vil på det sterkeste poengtere at 1000-vis av liter til 'diesel marinert skog' og tennanordning med forsinkelse ikke var tema under turen...
Da husker jeg feil... Beklager :D

Kai
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

PDT_Armataz_01_14
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Nå nå! Dette er ett seriøst forum og ikke ett visst annet forum som tar opp og diskuterer slike gjøremåter!! :wink:

Ellers så kan man på slike turer se hvor lett det er å gå seg bort! Har tråkket mang en slik skog i søk etter bortkomne! Og også hatt mangt ett døgn med slukking av skogbrann! :(
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Nær ved veien er skogen betydelig åpnere.

Her et par bilder fra den (pr. i dag) dypeste løpegraven i området. Total lengde på denne 'grenen' er vel ca. 25m

KOS
Attachments
Denne ender i en stilling omtrent der 'linjen' slutter, og har derfra god oversikt mot veien.
Denne ender i en stilling omtrent der 'linjen' slutter, og har derfra god oversikt mot veien.
Løp1_1.jpg (109.93 KiB) Viewed 33 times
Løp1_2.jpg
Løp1_2.jpg (198.37 KiB) Viewed 33 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Spennende dette . Fant dere noe mer av interesse?
Mvh Henning Dalsvåg
Post Reply

Return to “Haugalandet”