View unanswered posts | View active topics It is currently 07 Jul 2020 14:44



Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
 Nedskyting: Vickers Wellington Mk.III BK 309-N RAF 150 Sqdn. 
Author Message
Moderator
User avatar

Joined: 16 May 2007 15:31
Posts: 2925
EDIT KOS 14.02.2011 Denne tråden er skilt ut fra Aksdal, Tysvær

Arquebus wrote:
Har ikke noe om dette stedet. Jeg tror denne posisjonen ligger for langt inne til at det har medvirket til nedskyting av Wellington bomberen som nødlandet i Langavatnet - selv om det stod en 2 cm FLAK der.

Fant dette om den hendelsen på nettet:
http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/langavatnet.html
Quote:
Startet fra Snaith Airbase Yorkshire, den 23.oktober 1942 på en mineleggingstur til Karmsundet. Kom under kraftig flak ild fra Hagland Fort og flyet begynte og brenne. Med en motor ute av drift, klarte de og lande det brennende flyet i Langavatnet, kloss opp til land.

Vet museets luftwaffe expert noe om flyets bane ?

KOS

_________________
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
Retningslinjer for takt og tone på forumet


24 Jan 2011 20:00
Profile

Joined: 19 Jul 2010 21:09
Posts: 464
En kjenning av meg fortalte meg om dette flyet, han sa det som sto her at oppdraget for flyet var å minelegge karmsundet. Men at det ble skutt på.
Etter at de landet i vanne skal tyskerene ha kommet å lagt sprengstoff midt inni flyet for å synke det ned og ødelegge det.Selv om da flyet var tomt, for det hadde klart å kvitte seg med lasten.
Dette har han blitt fortalt av folk som var der og bodde i området der flyet landet under krigen.
Så det er nok ikke flak-en her i aksdal som har hatt noe med det å gjøre.


24 Jan 2011 20:12
Profile
User avatar

Joined: 23 Jun 2007 21:41
Posts: 1033
Location: 5501 Haugesund
Vi skal sette luftkrigsekspertene på dtte, de kjenner til ruten som flyet hadde frem til nødlandingen. Det stemmer at dette var ett av flere fly som skulle minelegge i Karmsundet.

_________________
Arquebus krigshistorisk museum
http://www.arquebus.no
post@arquebus.no


24 Jan 2011 20:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Jun 2007 21:41
Posts: 1033
Location: 5501 Haugesund
Jeg fikk ett par sider fra en bok vedrørende beskytning av Vickers Wellington flyet som nødlandet i Langavatnet i Tysvær.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

_________________
Arquebus krigshistorisk museum
http://www.arquebus.no
post@arquebus.no


01 Feb 2011 10:41
Profile WWW
Moderator
User avatar

Joined: 16 May 2007 15:31
Posts: 2925
Arquebus wrote:
Jeg fikk ett par sider fra en bok vedrørende beskytning av Vickers Wellington flyet som nødlandet i Langavatnet i Tysvær.

Interessant, hva het boken ?

Ser ut som de har kommet 'inn ca. utfor Røvær' 8miles(13km) vest av Haugesund med hensikt å gå rett øst 90° derfra i 2min., for så å vende sørover Karmsundet 170° med høydereduksjon fra 180m.o.h til 90m.o.h et min. etter svingen sørover. Midt i svingen sørover gikk de på 'smellen' - lys og Flak.
Kursen etter treff kan ha vært rundt 115° inn til Langavatnet - og derved på det nærmeste en drøy kilometer fra Aksdal Flak.
Min konklusjon; Ja, de har nok fått brent av noen runder i Aksdal - men noe 'hakk i skjeftet' var det ikke tale om. Denne Wellington'en var på vei ned med det den hadde fått - fra Hagland(?) og diverse andre 'kilder' innover.

Høres det rett ut ?

KOS

_________________
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
Retningslinjer for takt og tone på forumet


02 Feb 2011 0:31
Profile
User avatar

Joined: 30 May 2008 21:23
Posts: 1394
Location: Haugesund, Rogaland
KOS wrote:
Høres det rett ut ?

Høres absolutt ikke usannsynlig ut :bra:
Takk for kjempefin oppsummering på norsk... Nice...

Kai


02 Feb 2011 1:23
Profile

Joined: 19 Jul 2010 21:09
Posts: 464
Flott KOS skjønte mer av det nå :)


02 Feb 2011 7:48
Profile
User avatar

Joined: 23 Jun 2007 21:41
Posts: 1033
Location: 5501 Haugesund
KOS wrote:
Interessant, hva het boken ?

Ser ut som de har kommet 'inn ca. utfor Røvær' 8miles(13km) vest av Haugesund med hensikt å gå rett øst 90° derfra i 2min., for så å vende sørover Karmsundet 170° med høydereduksjon fra 180m.o.h til 90m.o.h et min. etter svingen sørover. Midt i svingen sørover gikk de på 'smellen' - lys og Flak.
Kursen etter treff kan ha vært rundt 115° inn til Langavatnet - og derved på det nærmeste en drøy kilometer fra Aksdal Flak.
Min konklusjon; Ja, de har nok fått brent av noen runder i Aksdal - men noe 'hakk i skjeftet' var det ikke tale om. Denne Wellington'en var på vei ned med det den hadde fått - fra Hagland(?) og diverse andre 'kilder' innover.

Høres det rett ut ?

KOS


Jeg skal sjekke hva boken heter.

I boken beskriver de at de ble beskutt under innflyving til Karmsundet, så det er ikke sikkert at de ble truffet av andre luftvernstillinger. Ut fra det de skriver er det ikke helt enkelt å bestemme nøyaktig flyrute annet enn de kom på østlig kurs i en sving på veg inn fra nordsiden av Karmsundet da de ble truffet. Luftvernet fra Hagland er vel kanskje eneste aktuell kandidat, i alle fall av kystfortene. Etter at de hadde gjort noen krumspring som normalt passet med større bakkeklaring, var de på veg mot en lite kontrollert landing i Langavatnet. Det er derfor ikke helt enkelt å bestemme ruten mot vannet.

Basert på at de ikke rapporterer om annen luftvernild, og det faktum at flyet var på relativt stor avstand i lav høyde (100 - 200 fot), er det ikke sannsynlig at det ble truffet av noe luftvern ved Aksdal. Vi har vel heller ikke bekreftet at det var plassert luftvern ved Aksdal?

Jeg vet at noen av mannskapet har vært i Haugesund flere ganger og kanskje finnes det noen flere detaljer om dette ett eller annet sted.

_________________
Arquebus krigshistorisk museum
http://www.arquebus.no
post@arquebus.no


02 Feb 2011 21:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Jun 2007 21:41
Posts: 1033
Location: 5501 Haugesund
Tror boken er skrevet av navigatøren - Gwyn Martin, og den heter Down and Under.

_________________
Arquebus krigshistorisk museum
http://www.arquebus.no
post@arquebus.no


03 Feb 2011 11:50
Profile WWW
Moderator
User avatar

Joined: 16 May 2007 15:31
Posts: 2925
okei, takk for info :)

_________________
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
Retningslinjer for takt og tone på forumet


03 Feb 2011 12:59
Profile
Moderator
User avatar

Joined: 16 May 2007 15:31
Posts: 2925
Arquebus wrote:
Tror boken er skrevet av navigatøren - Gwyn Martin, og den heter Down and Under.

En liten retningskorreksjon :)

UP and UNDER


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

_________________
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
Retningslinjer for takt og tone på forumet


03 Feb 2011 13:36
Profile

Joined: 25 Sep 2006 20:07
Posts: 1752
Location: Bergen
Det var en flakstilling ved Salhus som skjøt ned det aktuelle flyet. De var forøvrig tilknyttet Luftwaffe. Karmsundet var sperret i en periode etterpå, mens man undersøkte området for å finn evnt miner. Vedlagt info fra Ktb.SEEKO Bergen, samt ett eksepel på en ordre fra Adm.Westküste til Sperrbercher 139 i ett tilsvarende tilfelle fra Karmsundet. Vedlagt også deler av en rapport samt kart til samme fra Sperrbrecher 139.
mvh
Paul S.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


03 Feb 2011 19:36
Profile
User avatar

Joined: 23 Jun 2007 21:41
Posts: 1033
Location: 5501 Haugesund
Paul S. wrote:
Det var en flakstilling ved Salhus som skjøt ned det aktuelle flyet. De var forøvrig tilknyttet Luftwaffe. Karmsundet var sperret i en periode etterpå, mens man undersøkte området for å finn evnt miner. Vedlagt info fra Ktb.SEEKO Bergen, samt ett eksepel på en ordre fra Adm.Westküste til Sperrbercher 139 i ett tilsvarende tilfelle fra Karmsundet. Vedlagt også deler av en rapport samt kart til samme fra Sperrbrecher 139.
mvh
Paul S.


Kjempefin info. Paul.

Vår ekspert på flyhistorie hadde samme påstand - at det var et batteri fra Luftwaffe som skjøt først mot flyet, men vi ville vente og sjekke dette før vi brøt med påstanden om at det var Hagland som skjøt ned flyet. Så da er det dokumentert!

_________________
Arquebus krigshistorisk museum
http://www.arquebus.no
post@arquebus.no


03 Feb 2011 19:57
Profile WWW
User avatar

Joined: 30 May 2008 21:23
Posts: 1394
Location: Haugesund, Rogaland
Fantastisk Paul! :bra:
Hvor finner du alt dette? :D

Kai


03 Feb 2011 20:56
Profile

Joined: 25 Sep 2006 20:07
Posts: 1752
Location: Bergen
Quote:
Hvor finner du alt dette ?

Med litt for mye papir, og alt for mye tid så er jeg heldig noen ganger å finne noe relevant :-)
mvh
Paul S.


04 Feb 2011 16:58
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 50 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Designed by ST Software for PTF