Nedskyting: Vickers Wellington Mk.III BK 309-N RAF 150 Sqdn.

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Hadde vært greit å finne ut hvilket batteri som skjøt ned dette flyet.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Paul S. wrote:
Hvor finner du alt dette ?
Med litt for mye papir, og alt for mye tid så er jeg heldig noen ganger å finne noe relevant :-)
mvh
Paul S.
Hehe... Takker for et vagt 'svar' PDT_Armataz_01_18

Kai
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Jeg vet at noen av mannskapet har vært i Haugesund flere ganger og kanskje finnes det noen flere detaljer om dette ett eller annet sted.
Halvor Sperbund har laget en historikk for å postes her. Den gir en god oversikt over hendelsen og det som har skjedd opp til våre dager.
Sperbund forteller også at det er en del bildemateriale av Ken og Gwyn, og de andre involverte i rekonstruksjonen ved filmopptakene i 1984.
Disse postes i helgen.
mvh
Paul S.
Wellington “Wimpey” Mk.III S.no. BK 309 -”N” for ”Nuts” 150 Sqdn. RAF Snaith

1942:
Ken “Shag” Rees, pilot RAF, 21 år
Gwyn Martin, Navigator RAF, 20 år
Jim Whalley, Wireless Operator, RAF 22 år
H.A. Dalzell, Front gunner RAAF
Don T. “Old man” Taylor, Rear gunner RCAF, 26 år

Take off: 1655 fra Snaith
Oppdrag: Minelaying (“Gardening”) Karmsund (med 6 andre fly)

D.T. Taylor drept av antiluftskyts før nødlanding, sank med flyet
H.A. Dalzell skadet av antiluftskyts og nødlanding, døde senere.

Ken mente også at han hadde sett voldsom ildgiving mot dem fra en ”A.A. Barge” i Haugesund, Smedasundet?


Etter nødlandingen ble de gjenlevende besetningsmedlemmene tatt av tyskerne, og havnet til slutt i Stalag Luft III, hvor i hvert fall Ken bestemte seg for å bli med på det som senere ble kalt ”The Great Escape” via tunneler ut fra fangeleieren. Han kom seg heldigvis ikke inn i tunnelen, for tyskerne oppdaget flukten. Som kjent ble nesten alle fra denne flukten myrdet av Gestapo, unntatt 3 mann som kom seg unna, hvorav 2 nordmenn, Per Bergsland og Jens Müller.

1964:
Pionerdykkeren Einar Hetland fra Haugesund dykket på flyvraket i Langavatn, fant levningene av D.T. Taylor, og hevet levningene og et maskingevær fra haletårnet. Han leverte den døde på politikammeret, og Taylor ble begravd på Rossabø samme år under militær honnør med tilstedeværelse av britiske og norske militære.

1984:
Det Walisiske TV selskapet HTV lagde film om hendelsen over Haugesund og ved Langavtnet med Ken ”Shag” Rees og Gwyn Martin.
Flyselskapet West Wing i Bergen lånte ut et Cessna 206 sjøfly som rekonstruerte Wellington BK 309 sin siste tur, inklusive en så krapp landing i Langavatn (der det er en under/overvanns odde midt i)at det ble et nestenkrasj. Heldigvis var flygeren en veteran på Cessna 206, Jon Tørresdal fra Karmøy, og han uttalte etterpå at han ikke kunne skjønne hvordan Ken hadde klart å nødlande en så diger flymaskin uten at alle om bord omkom.
Flyselskapet tok selv alle kostnadene med denne flygingen, trolig fordi West Wings daværende direktør var Per Hysing-Dahl, tidligere krigsflyger i RAF BC og senere stortingspresident.
Undervannsopptakene for HTV filmen ble utført av den lokale dykkereksperten Karl Ivar Bjørnsen.

Ved samme anledning møtte Ken igjen sin gamle venn Per Bergsland fra Stalag Luft III på Maritim Hotell i Haugesund, og gjensynet var mildt sagt hjertelig.

Einar Hetland ga maskingeværet som han hadde hevet til Ken og Gwyn, og dette skapte stor glede hos RAF. De sendte sporenstreks over et ubevæpnet fly over for å hente våpenet, men fikk store problemer etter ankomst i England.
For i papirene deres sto det at RAF maskinen var ubevæpnet! Myndighetene fastslo at flymaskinen hadde fløyet ut uten våpen, men kom tilbake fra Norge væpnet til tennene? Det gikk bra til slutt og våpenet havnet på RAF Museum Hendon.

Det er korrekt at både Ken Rees og Gwyn Martin har besøkt Haugsund og Langavatn ved flere anledninger, både før filmopptaket og senere.
En av motorene fra ”N” for ”Nuts er utstilt hos Sola flymuseum, i likhet med Ken Rees sin RAF uniform som Wing Commander, donert av ham til museet. (dette var før Arquebus Museum ble opprettet)
Scubasteve
Posts: 49
Joined: 29 Aug 2007 22:11
Location: Ytraland

Har noe ammo og et lite skilt som kommer fra dette flyet. Ble funnet av en dykker for en del år siden.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Flott info Paul, takk :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Paul S. wrote:Halvor Sperbund har laget en historikk for å postes her. Den gir en god oversikt over hendelsen og det som har skjedd opp til våre dager.
Sperbund forteller også at det er en del bildemateriale av Ken og Gwyn, og de andre involverte i rekonstruksjonen ved filmopptakene i 1984.
Disse postes i helgen.
Flott info Paul, flere spor å følge her :) (om vi ikke sporer av PDT_Armataz_01_18 )

Det med en mulig 'Siebel ferge' i Smedasundet? kan passe inn med teksten nederst på førstesiden postet fra boken;
He was loosing height in a shallow diving turn, when a bright signal light shone ominously on the ground. Shag and I recognised it for what it was, the front gunner didn't.
Det skal bli spennende å se bildematerialet til helgen.
Filmen burde vel også være mulig å 'snuse etter' - kanskje noen kjenner Karl Ivar Bjørnsen ?
Med den rekonstruksjonen kan vi komme nærmere en 'ruteplott' - kanskje...

Hils takk til Halvor :bra:

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Ser på en oversikt fra august 1942 at det er liste ett zug med 3,7 cm Flak i Haugesund De tilhørte "Flakuntergrupppe Stavanger-Nord". Stod også oppført en "Siebelfahre bei Haugesund"
mvh
Paul S.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Vedlagt bilder fra H.Sperbund. I anledning nedskytningen ble det fortalt av K.Rees at de ble beskutt hele veien bla fra MKB Haugesund ved Hagland, og kom videre under krafting beskytning fra en flak-barge(dette er vel den nevnte Siebel-Fahre), og ble til slutt beskutt fra den flakstillingen til LW som ble kreditert nedskytningen.
Informasjon postet ved bildene.
mvh
Paul S.
Attachments
En Wellington fra samme skvadron som N for Nuts. Ken Rees helt til venstre. Foto via K.Rees
En Wellington fra samme skvadron som N for Nuts. Ken Rees helt til venstre. Foto via K.Rees
Untitled-5.jpg (36.76 KiB) Viewed 138 times
Begravelsen av Don Taylor på Rossabø i 1964. Foto Haugesunds Avis
Begravelsen av Don Taylor på Rossabø i 1964. Foto Haugesunds Avis
Untitled-4.jpg (59.87 KiB) Viewed 138 times
Halefinne og vinge fra N for Nuts i 1984. Foto Halvor Sperbund
Halefinne og vinge fra N for Nuts i 1984. Foto Halvor Sperbund
Untitled-1.jpg (73.22 KiB) Viewed 138 times
Fra venstre Ken Rees, i midten Einar Hetland med den Browning 303 som han tok opp fra Langavatn da han tok opp Don Taylor. Til høyre Gwyn Martin. Foto Kjell Strand Haugesunds Avis.
Fra venstre Ken Rees, i midten Einar Hetland med den Browning 303 som han tok opp fra Langavatn da han tok opp Don Taylor. Til høyre Gwyn Martin. Foto Kjell Strand Haugesunds Avis.
Untitled-8.jpg (46.72 KiB) Viewed 138 times
Ken Rees og Gwyn Martin ved graven til D.Taylor og H.A.Dalzell i 1984. Foto Per A.Enge Haugesunds Avis
Ken Rees og Gwyn Martin ved graven til D.Taylor og H.A.Dalzell i 1984. Foto Per A.Enge Haugesunds Avis
Untitled-7.jpg (81.49 KiB) Viewed 138 times
Fra filminnspillingen i 1984. Den nevnte Cessna 206 fra West Wing. I midten G.Martin, Jon Tørresdal, og K.Rees. Foto Halvor Sperbund
Fra filminnspillingen i 1984. Den nevnte Cessna 206 fra West Wing. I midten G.Martin, Jon Tørresdal, og K.Rees. Foto Halvor Sperbund
Untitled-3.jpg (56.7 KiB) Viewed 138 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Tusen takk for flotte bilder Paul :bra:

Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Paul S. wrote:Vedlagt bilder fra H.Sperbund. I anledning nedskytningen ble det fortalt av K.Rees at de ble beskutt hele veien bla fra MKB Haugesund ved Hagland, og kom videre under krafting beskytning fra en flak-barge(dette er vel den nevnte Siebel-Fahre), og ble til slutt beskutt fra den flakstillingen til LW som ble kreditert nedskytningen.
Informasjon postet ved bildene.
mvh
Paul S.
Spennende Paul !

Det stemmer ihvertfall med innflyvningsbeskrivelsene i boken, som jeg for øvrig fikk i posten i dag :-)
Så spørs det hvor langt sør de kom før de vendte østover - og hvor den siste 'kilden' som nevnes skjøt fra. Du nevnte vel Salhus tidligere og det er jo ganske langt sør. Men, en 90+ åring vi snakket med på Snik (enda lenger sør) nevnte også et engelsk b.fly som ble beskutt der på vei østover. Han så de fikk treff sa han, for sporene gikk opp til flyet - men stoppet der. Dessverre var vi ikke årvåkne nok til å få med datodetaljene der & da.
Den filmen må på 'søkelisten' :smile:
Flotte bilder !

KOS

Takk til Halvor, igjen :bra:
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Den filmen må på 'søkelisten'
Glemte å nevne at ett VHS eksemplar av filmen er nå i hende via H.S.
Skal se om det er mulig å få den digitalisert, og få den over på DVD.
mvh
Paul S.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Paul S. wrote:
Den filmen må på 'søkelisten'
Glemte å nevne at ett VHS eksemplar av filmen er nå i hende via H.S.
Skal se om det er mulig å få den digitalisert, og få den over på DVD.
mvh
Paul S.
I kveld er du en helt Paul :bra:

Står til tjeneste om det trengs...

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

flotte bilder Paul, takk for at du deler dette med oss :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Paul S. wrote:
Den filmen må på 'søkelisten'
Glemte å nevne at ett VHS eksemplar av filmen er nå i hende via H.S.
Skal se om det er mulig å få den digitalisert, og få den over på DVD.
mvh
Paul S.
Og her er mer Paul vil dele med oss, filmen fra Halvor via Paul S:

Vickers “Wimpey” Wellington Mk.III S.no.BK 309
”N” for Nuts 150(JN) Sqn RAF Snaith


HTV: Wellington BK 309 'N' for Nuts (1:3)
HTV: Wellington BK 309 'N' for Nuts (2:3)
HTV: Wellington BK 309 'N' for Nuts (3:3)

Så nå gjelder det bare å finne noen som skjønner Gælisk for å få oversatt kommentarene om innflyvningen :D

Takk til Paul og Halvor som ordnet dette !

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “Haugalandet”