Stridsvogner i tjeneste på Haugalandet(Hvor?) 4 foto i serie

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Bildet av en Hotchkiss stridsvogn er tatt ett sted i Haugesund i 1943.
Attachments
Hotchkiss i Haugesund.jpg
Hotchkiss i Haugesund.jpg (46.24 KiB) Viewed 649 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Morsomt bilde :)
Er det annen informasjon/historie rundt dette bildet som forteller mer om hvorfor dette bildet skal være fra Haugesund?

Kai
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

bactuz wrote:Morsomt bilde :)
Er det annen informasjon/historie rundt dette bildet som forteller mer om hvorfor dette bildet skal være fra Haugesund?

Kai
Bildene er merket Haugesund 1943 på baksiden. Er det noen som kan se hvor vi skal begynne å lete etter denne terrengprofilen? Den er sannsynligvis dekket av skog i dag.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Vanskelig å se for seg hvor dette kan være....
Som du sier så er nok stedet idag dekket av skog, så verken veien, bekken eller fjellene i bakgrunnen er nok synlige med den siluetten som er å se på bildet.
Det blir nok vanskelig å finne ut eksakt hvor dette bildet er tatt dessverre. Jeg tenker Djupadalsområdet jeg sånn umiddelbart, men det trenger jo absolutt ikke stemme.

'Bildene' er merket Haugesund 1943 skriver du... Det betyr altså at det er flere bilder på gang? :bra:
Kom igjen - kjør på, vi venter spent vet du :D

Kai
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Dette bildet har det vært solgt på ebay i det siste. Har sett det 4-5 ganger og det var som nevnt sagt at det skulel være fra Haugesund.
For en mnd siden gikk det flere bilder av panservogner som skulle være fra Haugesund/Rogaland.
mvh
Paul S.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Museet fikk kjøpe dem av en samler som hadde fått dem fra Tyskland, tror han fikk tak i dem på en auksjon/ebay. Baksiden er merket for hånd med Haugesund oktober 1943. Det hadde vært fint om vi kunne fått identifisert hvor dette er, og jeg håpte at det ikke er så mange veger som følger et bekkefar som dette.

Her er et annet bilde som er tatt fra Hotchkiss stridsvogn nr. 2. Vegen og gjerdet i bakgrunnen virker nylaget. Jeg tror dette bildet er tatt på noenlunde samme plass og Bekken går nedenfor stridsvognen på bildet.
Attachments
Hotchkiss i Haugesund 2.jpg
Hotchkiss i Haugesund 2.jpg (93.22 KiB) Viewed 583 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Legger ut det siste bildet i serien.

Her ser vi samme veien og bekken som renner parallelt med vegen. Det må være mulig å dra kjensel på dette en gang. Øyenvitnet jeg snakket om som forøvrig er min far, så to vogner ved stemmen ved Eivindsvatnet. Kan dette være bekken fra Eivindsvatnet?
Attachments
Hotchkiss i Haugesund 3.jpg
Hotchkiss i Haugesund 3.jpg (57.78 KiB) Viewed 545 times
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Kjekt å se slike bilder dukke opp fra vårt distrikt :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Eagle Wind wrote:Kjekt å se slike bilder dukke opp fra vårt distrikt :bra:
Ja det er kjekt, hadde vært kjekkere hvis vi kunne identifisert hvor i Haugesund dette er. Trodde kanskje vegen nedover med bekken på høyre side kunne gi oss et hint.
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Arquebus wrote:
Eagle Wind wrote:Kjekt å se slike bilder dukke opp fra vårt distrikt :bra:
Ja det er kjekt, hadde vært kjekkere hvis vi kunne identifisert hvor i Haugesund dette er. Trodde kanskje vegen nedover med bekken på høyre side kunne gi oss et hint.
Det er ikke så lett ¨å se hvor dette kan ha vært nei, haugesundsområde har forandret seg veldig mye siden den tid.
Er jo mulig det er ved eivindsvannet- Eller er det flere steder der bekk og veg går slik som dette? Eg er ikke godt kjendt i haugesundsområdene...
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Kan vi flytte dette opp som prioritert sammen med de ander haugesundsbildene.

Dette er jo strengt tatt ett album med 3 bilder av stridsvogner i Haugesund fra 1943.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Kan vi flytte dette opp som prioritert sammen med de ander haugesundsbildene.

Dette er jo strengt tatt ett album med 3 bilder av stridsvogner i Haugesund fra 1943.
Hei,

enig at det er kjekt å finne bilder samlet - men siden det nå blir flere serier vil jeg enten få laget en undermappe for bildeserier eller en egen (låst) tråd med lenker. Ellers blir det lett for mye på toppen.

Flytter den opp inntil videre.

Ellers er jo cluet å få eldre folk til å se på bildene - for å få bekreftet at det virkelig er Haugesundsbilder/terreng.
Det var vist flere i serien mener jeg å ha hørt og/eller lest - men hvor var nå det igjen ...

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote: Ellers er jo cluet å få eldre folk til å se på bildene - for å få bekreftet at det virkelig er Haugesundsbilder/terreng.
Det var vist flere i serien mener jeg å ha hørt og/eller lest - men hvor var nå det igjen ...

KOS
OK, fint du løftet disse inntil videre KOS. Vi får forske videre i dette, det er en del som har sett på dem , men ikke helt enkelt å finne stedet. Men det er et nokså typisk terreng dette med en del detaljer som gir en del føringer på hvor vi skal lete. Det var bare disse 3 løse bildene som vi har fått tak i. Det står "Haugesund okt./1943" bak på bildene så jeg tror ikke vi trenger å tvile på at dette er haugesundsbilder.
Muninn
Posts: 25
Joined: 13 Aug 2007 12:38
Location: Åkrehamn, Karmøy

Hei godtfolk!

Jeg tror kanskje vi muligens ser oss litt blinde på bekken ved veien på f.eks. bilde
"Hotchkiss i Haugesund 3.jpg"

Jeg savner en litt mer definert elvebredde / -kant.
Muligens bildet ble tatt etter et kraftig vedvarende regnskyll,
og at dette er overvann?

Bare en magefølelse :-)
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Muninn wrote:Jeg savner en litt mer definert elvebredde / -kant. Muligens bildet ble tatt etter et kraftig vedvarende regnskyll.
Godt poeng og god observasjon... Enig med deg i den resonneringen der når jeg ser etter...
Bra!

Kai
Post Reply

Return to “Haugalandet”