Alarm-Flak batterie Fiskå/Karmsund

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

I mai 1945 skal det ha vært et Flak-batteri med 3 stk 8,8 cm kanoner (Flak 37) på Fiskå/Karmsund, batteriet skal ha vært under konstruksjon pr. kapitulasjonen. Er det noen rester igjen etter dette batteriet i dag?
Mvh
Tormod
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hmmmmm....

Nytt for meg, og ingen kjente rester av et slikt anlegg såvidt meg bekjent.
Hvor kommer dine opplysninger fra?


Mvh.
Kai
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Er fra en større liste over Marine-Flak batterier pr. mai 1945, deler av denne lista er blitt kommentert tidligere på forumet, uansett så var dette batteriet på Fiskå/Karmsund det eneste som er blitt oppført for Rogaland i den oversikten.
Mvh
Tormod
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

OK....
Hadde vært moro å funnet ut mer om dette. Om det i det hele tatt ble påbegynt bygging av anlegget og i tilfelle hvor.

Fiskå og Karmsund er jo to begreper med litt avstand mellom sånn rent geografisk, men man skulle vel kanskje tro at sånn ut fra navnet at batteriet skulle ha ligget i Avaldsnesområdet i det minste. Et området med meget lite (ingen) elementer fra krigens dager såvidt meg bekjent. :lei:

Kai
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Stutzpunkt wrote:Er fra en større liste over Marine-Flak batterier pr. mai 1945, deler av denne lista er blitt kommentert tidligere på forumet, uansett så var dette batteriet på Fiskå/Karmsund det eneste som er blitt oppført for Rogaland i den oversikten.
Jeg har ikke kommet over rester eller info. om dette, men et minefritt karmsund var meget viktig for tysk skipstrafikk, og usikkerheten med å gå vest av Karmøy økte nok mot slutten av krigen. Beslutningen om Marine FLAK henger kanskje sammen med dette.

Er det andre batterier i Haugesund og omegn som står på listen din?
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Nix, dette var det eneste batteriet som stod i listen mellom Bergen og Kristiansand.
Mvh
Tormod
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

For en liten stund tilbake så var KOS og jeg ute og kikket etter rester av dette batteriet uten å finne så mye som en stein... De lokale hadde heller aldri hørt om slik aktivitet i det aktuelle området vi var i. Området rundt og ved Karmlund mølle ved Fiskå.

Er du forresten sikker på at det var 8,8 cm. kanoner det skulle vært?

Kai
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Jepp, 4 stk. Flak 37. Men som slik JEF sa i tråden om et tilsvarende Flakbatteri på Nøtterøy, så kan det ha vært snakk om et batteri som aldri ble påbegynt.
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “Haugalandet”