Risøy, Haugesund

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Vedr. flaten så holder jeg meg til min konlusjon fra tråden "Kabelschaltstelle", Haugalandet s.2.
KOS wrote:For øvrig ligger der en betongflate rett vest for boksen tilsynelatende, for meg da, av nyere dato - med noen "moderne ledninger" stikkende opp fra grunnen. Formål ikke kjent.
Jeg tror ellers Flak oppsett også ofte var i oppsett på tre enheter. Uansett, det kan ha vært flere...
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:På Storasundskjæret var det er radiofyr under krigen. Bildet viser mastene og ei hytte ved radiomastene. Antar at dette var for å lede skipstrafikk gjennom Karmsundet, eller?
'Hytten' som omtales, som for øvrig også tydelig er med på Flak-bildet :shock: , var den som var i bruk i flyrute-forsøkene rundt 1935.
Denne 'hytten' ble etter krigen flyttet til nyekaien hvor den lenge var i bruk som havnekontor. Det finnes sikkert bilder av den.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

.
Attachments
RS1.jpg
RS1.jpg (23.36 KiB) Viewed 106 times
RS2.jpg
RS2.jpg (33.97 KiB) Viewed 106 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Bildene av FLAK stillingen.

Del av haugesundsbildene fra Henning Dalsvåg og Arquebus.
Attachments
Haugesundsbilder 29.jpg
Haugesundsbilder 29.jpg (71.66 KiB) Viewed 104 times
Haugesundsbilder 30.jpg
Haugesundsbilder 30.jpg (86.29 KiB) Viewed 104 times
Haugesundsbilder 31.jpg
Haugesundsbilder 31.jpg (85.17 KiB) Viewed 104 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Kjempebra Paul! :bra:
Takk for informasjon om hva som var hva på Risøy, det kom godt med.
Tok meg den lille frihet å sette din tekst til mitt bilde for å lettere orientere seg.

Flotte bilder fra Arquebus også, takker :bra:


Mvh.
Kai
Attachments
- risøy med forklaring.jpg
- risøy med forklaring.jpg (506.9 KiB) Viewed 87 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:På Risøyfjellet som vist under, er det ikke så enkelt å se tegn etter stillinger. Ihvertfall ikke fra denne vinkelen og i denne kvaliteten dessverre.
Mon tro det finnes andre bilder der ute som viser fjellet fra en mer fordelaktig vinkel? PDT_Armataz_01_18
Samme vinkel, 5 år senere...

Har ennå ikke funnet noen nærbilder av bunkerene eller hulene på Risøyfjellet - eller noen som husker stillingene på det. Men her er ihvertfall fjellet slik det så ut 22.10.1955 kl.13:30, tatt fra sør-vest.
Attachments
Risøyfjellet_5 (2)_1.JPG
Risøyfjellet_5 (2)_1.JPG (56.2 KiB) Viewed 52 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “Haugalandet”