Risøy, Haugesund

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Risøy fortjener nok også en egen tråd.

Så jeg får begynne med et gammelt bilde fra "Kabelschaltstelle", Haugalandet tråden.

Så får vi se hva som dukker opp.

KOS
Attachments
20080403_013_1.jpg
20080403_013_1.jpg (185.1 KiB) Viewed 196 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Ja, Risøy hadde jo sitt i sin tid :)

Det aller aller meste er vel slukt av industri nå, men forhåpentligvis kan det dukke opp noen gamle bilder i denne tråden som viser litt av det som fantes på denne sentrumsnære øya mellom Smedasundet og Karmsundet.

Kai
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

bactuz wrote:Ja, Risøy hadde jo sitt i sin tid :)

Det aller aller meste er vel slukt av industri nå, men forhåpentligvis kan det dukke opp noen gamle bilder i denne tråden som viser litt av det som fantes på denne sentrumsnære øya mellom Smedasundet og Karmsundet.

Kai
kan jo fortsette med Luftwaffe FLAK på Risøy fra Wellington tråden.
Attachments
WL FLAK Risøy Haugesund.jpg
WL FLAK Risøy Haugesund.jpg (95.14 KiB) Viewed 162 times
Last edited by Arquebus on 02 Mar 2011 14:45, edited 1 time in total.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Ser av bildet over at i filnavnet fremkommer det at FLAK-stillingen ligger på 'Risøyfjellet'.
Denne lå vel helt sør på 'Hønå' som KOS fortalte, om vi skal være helt korrekte.

På bildet under ses gamle Risøy skole midt i bildet, med 'Risøyfjellet' til venstre.
Skolen ble brukt som fangeleir under krigen og spesielt russiske krigsfanger ble holdt her ute.

Bygningen like bak skolen (vakthytten), mellom skolen og fjellet, står igjen den dag idag og er det eneste bygget som har overlevd på vestsiden av vegen her.
Resten av bygningene og området er slukt av Aibel. Risøyfjellet og alt annet er historie som vi ser av det 'nye' bildet helt nederst.


Kai
Attachments
Risøy fangeleir midt i bildet, Risøyfjellet til venstre sett fra sørvest i 1950.
Risøy fangeleir midt i bildet, Risøyfjellet til venstre sett fra sørvest i 1950.
- risøyfjellet og risøy fangeleir 1950.jpg (257.78 KiB) Viewed 165 times
Vakthytten markert med rød ring er som vi ser det eneste som har overlevd utvidelsene til byens hjørnesteinsbedrift med de mange navn.
Vakthytten markert med rød ring er som vi ser det eneste som har overlevd utvidelsene til byens hjørnesteinsbedrift med de mange navn.
- risøyfjellet og risøy fangeleir 2002.jpg (394.04 KiB) Viewed 165 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

bactuz wrote:Ser av bildet over at i filnavnet fremkommer det at FLAK-stillingen ligger på 'Risøyfjellet'.

Kai
Fin oversikt Kai, har endret filnavnet for å hindre missforståelser. Det er ikke mye igjen på Risøy som minner om den tiden, så det er fint med en oversikt på hvordan dette så ut. Har alltid hørt at det var FLAK på Risøyfjellet, men det kan jo ha vært i en periode, evt. at det ikke er riktig.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Ser av bildet over at i filnavnet fremkommer det at FLAK-stillingen ligger på 'Risøyfjellet'.
Denne lå vel helt sør på 'Hønå' som KOS fortalte, om vi skal være helt korrekte.
Vel, KOS og/eller 'lokalkjent' kan ha sett feil... - det er vanskelig å bestemme i 'underbakke'. Jeg skal prøve å 'bildesammenligne' for å se om det er fra 'Hønå' eller fra 'Risøyfjellet' en skuer ut fra - og det bør skje før Storasundsskjæret også forsvinner i disse dager. Det har vært enorme landskapsendringer på søndre halvdel av Risøy, og mer blir det.

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Har alltid hørt at det var FLAK på Risøyfjellet, men det kan jo ha vært i en periode, evt. at det ikke er riktig.
Det stemmer godt med uttalelser fra lokale - faktisk hele 2 'kanoner' på Risøyfjellet sies det... Men, fra samme kilde; " 'kanonen på bildet stod på Hønå'

Så jeg prøver fra Norge i 3D;
(Begge betraktningspunkt er jevnet omtrent med havflaten i dag...og 'bildehøyden' under er upresis)

Utsikt fra ca kanonplassering på Hønå.

Utsikt fra ca kanonplassering på Risøyfjellet.

Men, jo jeg mener dette bildet er fra 'Hønå' stillingen - basert på plassering av Storasundskjæret / Bokn, hva sier du ?

KOS

ps. En må 'buffre' kartunderlaget før en kan bytte betrakningspunkt glidende...
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Helt klart plassert på 'Hønå' spør du meg... Hadde stillingen vært plassert på Risøyfjellet hadde vi vel sett mer av Risøy i bakgrunnen på bildet med FLAK-stillingen.
Derfor føler ihvertfall jeg at vi kan vel konkludere med at stillingen vi ser på bildet over er fra 'Hønå'...

På Risøyfjellet som vist under, er det ikke så enkelt å se tegn etter stillinger. Ihvertfall ikke fra denne vinkelen og i denne kvaliteten dessverre.
Mon tro det finnes andre bilder der ute som viser fjellet fra en mer fordelaktig vinkel? PDT_Armataz_01_18

Kai
Attachments
- risøyfjellet.jpg
- risøyfjellet.jpg (244.75 KiB) Viewed 146 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Her ser vi området sør ved 'Hønå' idag.

Området hvor fjellet kan ha vært (vurdert ut fra hva vi ser i bakgrunnen på bildet med flak'et, og ren gjetning) er markert med rød 'sirkel' og Kabelschaltstellen øverst i tråden er markert med gul prikk...
Mye sannsynlig at stillingen på 'Hønå' og Kabelschaltstellen hadde noe med hverandre å gjøre eller hur?

Kai
Attachments
"Det var en gang et 'fjell'...."
"Det var en gang et 'fjell'...."
- hønå idag.jpg (427.79 KiB) Viewed 144 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

bactuz wrote:Helt klart plassert på 'Hønå' spør du meg... Hadde stillingen vært plassert på Risøyfjellet hadde vi vel sett mer av Risøy i bakgrunnen på bildet med FLAK-stillingen.
Kai
Jeg tror ikke du hadde sett så mye mer av Risøy "hvis" bildet er fra Risøyfjellet.
Last edited by Arquebus on 02 Mar 2011 18:10, edited 1 time in total.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Arquebus wrote:Jeg tror ikke du hadde sett så mye mer av Risøy "hvis" bildet er fra Risøyfjellet.
Nei, ikke om vi ser i gal retning slik pilene dine peker... :D

Men om vi ser sørover som i bakgrunnen på bildet vi snakker om så er det klart vi hadde sett mer av Risøy. Som vi ser av bildet jeg la ut av fjellet og skolen så er ikke Risøyfjellet så høyt i forhold til omgivelsene, så noe mer i bakgrunnen hadde vi helt klart sett.

Når det gjelder kartet du la ut så forsto jeg ikke det helt...
Hva menes med pilene som peker mot Garpeskjær og vestbredden av øya? Og hva er det som er markert med blå sirkel?
Og kanonstillingen på 'Hønå' er vel den som ligger rett under pilen lengst til venstre og er merket med våpensymbol og tallet 6?

Ellers ser jo dette ut som et meget interessant kart! :bra:
Finnes det mer på dette kartet som er verdt å se?

Mvh.
Kai
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Enig i Kai sin kommentar at kanonstillingen på det jeg satte opp var for langt inne. Men bildet er tatt mot Nord-Vest, er det ikke? Hvis du ser på bildet så kan de være at det er et par master i bakgrunnen og da er det sannsynlig at bildet ikke er fra Risøyfjellet, men at der er lenger sør på Risøy. Men sikker er jeg ikke. Skal se om jeg kan sette opp mitt poeng på en annen måtet, og jeg har ikke tenkt å publisere kartet her og nå.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Arquebus wrote:Men bildet er tatt mot Nord-Vest, er det ikke?
Nope.... :D

Bildet er tatt i retning sør, med fastlandet i bakgrunnen til venstre, Storesundskjæret i forkant og vi kan skimte Bokn i bakgrunnen i høyre bakkant.
Skjønner du nå hvorfor jeg mener det er stillingen på 'Hønå' vi snakker om?
...og jeg har ikke tenkt å publisere kartet her og nå.
Ikke uventet det nei. Hehe...


Kai
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Ja, ser poenget ditt nå Kai, trodde det var fryseriet og garpaskjær som var i bakgrunnen.

Kartet har jeg ikke rett til å bruke, skulle ikke brukt utsnitt av det heller, beklager det.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Arquebus wrote:Ja, ser poenget ditt nå Kai, trodde det var fryseriet og garpaskjær som var i bakgrunnen.

Kartet har jeg ikke rett til å bruke, skulle ikke brukt utsnitt av det heller, beklager det.
Javel... Hvem er det som besitter rettighetene på dette da? Den Britiske stat?
Siden dette vel sikkert er "Etterretningskart Haugesund Skala 1:5000 1943, War Office. Kartsamlingen. Universitetsbiblioteket i Bergen"

Kai
Post Reply

Return to “Haugalandet”