Risøy, Haugesund

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

bactuz wrote: Javel... Hvem er det som besitter rettighetene på dette da? Den Britiske stat?
Siden dette vel sikkert er "Etterretningskart Haugesund Skala 1:5000 1943, War Office. Kartsamlingen. Universitetsbiblioteket i Bergen"
Kai
Jeg vet ikke hvem som besitter rettighetene.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Arquebus wrote:Jeg vet ikke hvem som besitter rettighetene.
Tenker bare på alle de minekart som ble lagt ut på forumet for en tid tilbake...
Det var vel ingen som tenkte på 'rettigheter' og slikt i den forbindelse og dette etteretningskartet havner vel i samme kategori.
Hvem påberoper seg rettigheter til et kart over tyske elementer i en norsk by utarbeidet av den britiske etterretningen i 1943 ved hjelp av lokale spioner? Hehe...

Så det er vel kanskje ikke på grunn av 'rettigheter' at kartbiten plutselig forsvant fra tråden.
Frykter det er mer vil enn kan som gjør seg gjeldende her igjen... Og da med 'ikke' etter de to nevnte ordene.


Kai
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

bactuz wrote:
Arquebus wrote:Jeg vet ikke hvem som besitter rettighetene.
Tenker bare på alle de minekart som ble lagt ut på forumet for en tid tilbake...
Det var vel ingen som tenkte på 'rettigheter' og slikt i den forbindelse og dette etteretningskartet havner vel i samme kategori.
Hvem påberoper seg rettigheter til et kart over tyske elementer i en norsk by utarbeidet av den britiske etterretningen i 1943 ved hjelp av lokale spioner? Hehe...

Så det er vel kanskje ikke på grunn av 'rettigheter' at kartbiten plutselig forsvant fra tråden.
Frykter det er mer vil enn kan som gjør seg gjeldende her igjen... Og da med 'ikke' etter de to nevnte ordene.


Kai
Jeg har fått en elektronisk kopi av noen og legger dette kartet ikke ut av den grunn.

generelt mener jeg det er opp til den enkelte når de eventuelt publiserer materiale :)

Fortsetter med stoff fra Risøy som tråden egentlig handler om :idea:

I tunnellen i Risøyfjellet var det lagret 1.500 kg sprengstoff beregnet for Risøybroen. Snakker vi om samme Risøyfjellet som bactuz la ut bilde av tidligere itråden og at det var en tunnell i dette fjellet?
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Fortsetter med stoff fra Risøy som tråden egentlig handler om :idea:
Ja, gjerne.... PDT_Armataz_01_18

På bildet under er altså stillingene på Risøyfjellet markert til venstre og FLAK-stillingen vi har sett bilde fra er den som er markert til høyre.

Tunnelen som Arquebus nevner i innlegget over, er muligens den som er markert som '11' på kartet.


Kai
Attachments
- risøy sør 1943.jpg
- risøy sør 1943.jpg (757.04 KiB) Viewed 196 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:
Fortsetter med stoff fra Risøy som tråden egentlig handler om :idea:
Ja, gjerne.... PDT_Armataz_01_18

På bildet under er altså stillingene på Risøyfjellet markert til venstre og FLAK-stillingen vi har sett bilde fra er den som er markert til høyre.

Tunnelen som Arquebus nevner i innlegget over, er muligens den som er markert som '11' på kartet.


Kai
Såpass... Ja .... hmmmm, nå er vel snart både O.S.E, MI5 og SD på døren din... Ring om du trenger backup :sjef:

Dine kommentarer stemmer, men er 'noe ufullstendige'. Mer kan jeg ikke si, her på åpen linje... :blee:

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

KOS wrote:Dine kommentarer stemmer, men er 'noe ufullstendige'. Mer kan jeg ikke si, her på åpen linje... :blee:
Hvis du hvisker det forsiktig da? Kanskje ingen hører det.... :D

Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Hvis du hvisker det forsiktig da? Kanskje ingen hører
Vel, her er nå stillingen... på 'Hønå' ... eller 'KRINGSJAA' som dere etteretningsfolk kaller stedet... :shock:

KOS
Attachments
Beklager den gode kvaliteten...skal skjerpe meg
Beklager den gode kvaliteten...skal skjerpe meg
Top Secret II.jpg (170.98 KiB) Viewed 181 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Ah... Der ja!
Like i utkanten av 'mitt bilde' det der.... Så fint og flott og fjongt KOS!
Takker for at du legger ut dette så vi får se...

Den gode kvaliteten skal aldri beklages - det er den dårlige som skal fordømmes... PDT_Armataz_01_18


Kai
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Nå ble vel tråden om Risøy enda mer rotete med en del kommentarer og satirer som kanskje ikke så mange klarer å følge. Jeg er litt usikker hva dere vil oppnå, men jeg velger heller å prøve å holde tråden i dette.


Forberedt sprengning av Risøybroen.

Som nevnt lå 1.500 kg. sprengstoff lagret tunnelen i Risøyfjellet. Dette var plastic explosives i spesialpakninger beregnet for å passe i rammene (sprengkammer) som var montert på brokonstruksjonen. "Plastic" er vel et slags TNT sprengstoff som har kraftig sprengkraft. Tilsvarende hadde Bakerøybroen 300 kg "Plastic" og 200 kg dynamitt lagret på Havnaberg. Sprengstoffet var altså ikke montert på broen som enkelte trodde, men rammene og tilkomstplattformene kan jo virke som at ladningene er plassert. Normalt var ikke sprengstoff for ødeleggelse av kommunikasjon montert.


Jeg er enig i at den stiplende linjen merket "11" på kartbiten som bactuz la ut sikkert markerer tunnelen det her er snakk om.

Illustrasjonene viser en del av disse rammene for å plassere sprengstoff på broen.
Attachments
Risøybroen sprengkammer.jpg
Risøybroen sprengkammer.jpg (44.01 KiB) Viewed 161 times
Risøybroen sprengkammer 2.jpg
Risøybroen sprengkammer 2.jpg (45.03 KiB) Viewed 161 times
Risøybroen sprengkammer 3.jpg
Risøybroen sprengkammer 3.jpg (55.42 KiB) Viewed 161 times
Risøybroen sprengkammer 4.jpg
Risøybroen sprengkammer 4.jpg (33.77 KiB) Viewed 161 times
ebay Haugesund 6.jpg
ebay Haugesund 6.jpg (45.05 KiB) Viewed 161 times
Risøybroen sprengkammer 5.jpg
Risøybroen sprengkammer 5.jpg (53.64 KiB) Viewed 161 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Jeg er litt usikker hva dere vil oppnå, men jeg velger heller å prøve å holde tråden i dette.
Sparker fra selv og forventer at folk tåler det, men som de fleste med slik holdning går jeg i vranglås når folk sparker i min retning.
Er det mulig å ta pr telfon eller PM det stadige gnålet om foto/kilder,og la de halvkvedete viser om disse idioter som ikke åpner sine kister/arkiv foregå på bakrommet ?
Det stopper liksom opp på en måte. Det stopper opp fordi om man har info/kart/bilder om temaene så MÅ man ikke bidra. Og bidrar man, og er selektiv med hva man legger ut så blir det mottatt med takk. Noe senere får man ett spark på leggen og med det en påminnelse om hvilken kødd man egentlig er.
mvh
Paul S.
Attachments
Behovsprøvd.jpg
Behovsprøvd.jpg (58.23 KiB) Viewed 152 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Takker for flotte bilder Arquebus, og synspunkter fra både Arquebus og Paul S.
Mottatt, registrert, prosessert og arkivert.

:bra:

Mvh.
Kai

PS! Ja jeg følte behovet og fylte inn det som manglet av interessante objekter i kartutsnittet Paul. Takk for utfordringen PDT_Armataz_01_18
Attachments
- utfylt.jpg
- utfylt.jpg (187.17 KiB) Viewed 116 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Mottatt, registrert, prosessert og arkivert.
Likte spesielt den siste :-) Nu en tur i arkivet :-D
mvh
Paul S.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Regner med at vi tar Storasundskjæret med i Risøy tråden.

På Storasundskjæret var det er radiofyr under krigen. Bildet viser mastene og ei hytte ved radiomastene. Antar at dette var for å lede skipstrafikk gjennom Karmsundet, eller?
Attachments
Radiofyr på Storasundsskjæret i Haugesund.jpg
Radiofyr på Storasundsskjæret i Haugesund.jpg (50.39 KiB) Viewed 69 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Mye sannsynlig at stillingen på 'Hønå' og Kabelschaltstellen hadde noe med hverandre å gjøre eller hur?
Det er vel ikke usannsynlig at de hadde telefon strukket til stillingen, men der var jo flere 'aktiviteter' sør på øya. Kanskje var dette tilkoblings-sted for flere linjer ut til stillinger ?

På bildet er ihvertfall beregnet plassering av Flak'en.
Attachments
Blå sirkel plasserer Flak-stillingen sør på Hønå.
Blå sirkel plasserer Flak-stillingen sør på Hønå.
Hønå idag.jpg (127.58 KiB) Viewed 46 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote:
På bildet er ihvertfall beregnet plassering av Flak'en.

Hvordan har du beregnet plasseringen av FLAK stillingen?

De opererte ofte i par så det er kanskje to FLAK vi leter etter.

Kommer nettopp herfra, var en tur på "Hønå" i embeds medfør. Ser koplingsboksen for feltlinjene godt der ute, men den plattingen ved siden av er den også fra krigen - eller er det kun koplingsboksen som står igjen?
Post Reply

Return to “Haugalandet”