Kommandoplass på Brekke, Karmøy m/R608

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Hvilke andre kandidater til kommandoplassen har vi?
Hva med ARTILLERIGRUPPE HAUGESUND HKAA V/977 ?

Snakket for øvrig med en av de som var med og bygget veien Stangeland/Brekke. Han var med på veiarbeidet i 1942, og mente at bunkerene på Brekke (5 stk inkl. R608+WC) ble påbegynt omtrent når den veien var klar 42/43. For øvrig pågikk arbeider der oppe helt til freden kom.
Der ble også anlagt en vei rett fra nord og opp til haugen av Russiske POW'er før det. Den er "nedlagt" i dag, men synlig.

Det var ikke kjent hvem som holdt til der, annet enn at det var "høye herrer" i et "begrenset antall" på haugen.

KOS
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hva med ARTILLERIGRUPPE HAUGESUND HKAA V/977 ?
Staben til V/977 var på 50 mann.( 5/17/28 ) De hadde bla 2 s.M.G osv,
1X80w sender, 1X30w sender osv, og 2 lastebilder, 5 personbiler og en motorsykkel. Fellesnevneren for III og IV/977 er at de har ganske god oversikt over store deler av det området de skal kontrollere. Vet ikke om det er tilfellet på Brekke.
Paul S.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Paul S. wrote:Fellesnevneren for III og IV/977 er at de har ganske god oversikt over store deler av det området de skal kontrollere.
Ja det var det da... Det er jo faktisk god utsikt derfra selv om det "kniper litt" i nord-enden av Haugesund. Ansvarsområdet for V/977 var for ordens skyld fra sør; Aakrehamn(senere Fiskaa Vann 6km nord for Brekke), Zug Ytraland->Vikene<-Zug Visnes, Storøy & Kvala , MKB Haugesund og sist men ikke minst Skaaredal med "Haubitserparken" i østre bak-kant.

Nå er jo det litt spesielt sånt sett at de har lagt denne 608'en med 4 support-bunkere & WC på en høyde - det er jo ikke konstruert som utkikkspunkt akkurat... ?

Sånt sett kommer Mosskarsfjell eller kanskje heller Vardafjellet bedre ut, kombinert med det som må være OP el. avstandsmåler enda høyere oppe på Storasundsfjellet sør for Vardafjellet og de andre OP'ene nordover.
Der ligger jo også faktisk to sMG-stillinger i forkant på Vardafjellet - om det kan anføres som "et spor"...

Det må vel dukke opp noen "brikker" engang som kan løse puslespillet PDT_Armataz_01_09

mvh
KOS

Her er utsikt nord-vest fra Brekke, Ytraland (fastland til høyre, midt i bildet), Vikene etc.
Image
Attachments
Utsikt vestover fra Brekke. Åkrehamn vil ligge litt utenfor bildets venstre kant, men &amp;quot;strandkantenlinjen&amp;quot; vil ikke være synlig.
Utsikt vestover fra Brekke. Åkrehamn vil ligge litt utenfor bildets venstre kant, men &quot;strandkantenlinjen&quot; vil ikke være synlig.
20070616_062_1.jpg (129.61 KiB) Viewed 455 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo
Sånt sett kommer Mosskarsfjell eller kanskje heller Vardafjellet bedre ut, kombinert med det som må være OP el. avstandsmåler enda høyere oppe på Storasundsfjellet sør for Vardafjellet og de andre OP'ene nordover.
Enig i dette. Husk også at vi påviste radiobunkeren til V/977 inni skauen "oppi der" :-)
Det er nok ikke helt på viddene å si at R 608 da den ble lansert i 1942 var avløseren for R 117... Ved å se mønsteret av R 117 nedover kysten, så virker det som om bunkerne hovedsakelig er plassert i viktige støttepunkt, og at de må ha tjent som hovedkvarter på bataljons- eller Regimentsnivå.
http://www.kystfort.com/forum/topic1549.html

Dette passer jo perfekt for nettop R 608, som har undertittel "Battallion-, Abteilung- oder Regimentsgefechtsstand".

Eneste avdeling jeg finner i Kopervikdistriktet 1943 på dette nivået er I/489 Grenadier Regiment...
og mente at bunkerene på Brekke (5 stk inkl. R608+WC) ble påbegynt omtrent når den veien var klar 42/43
Liker ikke å trekke øyenvitner i tvil, men for meg høres dette litt tidlig ut for R608`en.
Det er flere detaljer rundt denne bunkeren som gjør at den ikke ser ferdig ut, dvs. den har nok faktisk aldri vært helt ferdig.
Tilsvarende "status" som Brekke ser man f.eks på Fjell festning, hvor de fleste nærforsvarsbunkerne ble bygget i løpet av 1944.
Mitt inntrykk av Brekke er at det har vært en tidlig noenlunde feltmessig utbygning, og at R 608 og de to Vf`ene kom i etterkant. Også på Vf bunkerne ser det ut som om man aldri ble helt ferdige?

Mye tankespinn fra min side her, men da har jeg ihvertfall fått sagt hva jeg tror :-)

Mvh
Erik E
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik E wrote:Liker ikke å trekke øyenvitner i tvil, men for meg høres dette litt tidlig ut for R608`en.
Men det gjør du da heller ikke ;-) Ferdigstillelsen er ikke påvist - kun start på "aktivitetene der oppe" etter at veien opp var klar.
Kilden sa at det "pågikk arbeider der oppe helt til freden kom", og det kan stemme med det du sier om grad av ferdighet.
Imidlertid var det fylt opp med utstyr/materiell og stedet i bruk ila. den perioden.

Da er det fremdeles inf.bn. som Arquebus nevner som virker mest relevant.

mvh
KOS
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Enig i dette. Husk også at vi påviste radiobunkeren til V/977 inni skauen "oppi der"
Har du bilder fra denne?
Flora krigshistorielag
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KGJ wrote:Har du bilder fra denne?
Her: http://www.kystfort.com/forum/topic1837.html

KOS
Last edited by KOS on 08 Oct 2008 23:32, edited 1 time in total.
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Fra toppen så ligger det en stor kabel i bakken ned mot bunkerene ved broa ifølge grunneier. Men han var ikke sikker på hvilket årstall soldatene hadde gravd denne ned.

Vet ikke om det har noe å si, ville bare nevne det til dere.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

TrondK wrote:Vet ikke om det har noe å si, ville bare nevne det til dere.
All info er nyttig !

Vet du nok til å grovskisse på et kartutsnitt ?

For øvrig var 30-linjersboksen i R608'en den "største hittil" på Haugalandet - av de jeg vet om i alle fall....

mvh
KOS
Last edited by KOS on 08 Oct 2008 13:47, edited 1 time in total.
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Skal høre med grunneier neste gang jeg er innom han, jeg kom over denne informasjonen i forbindelse med en arkeologisk forespørsel- og da sa han at denne store kabelen gikk "oppetter fjellsiden".
(( vill peking/vifting med hånden ))
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Da er det fremdeles inf.bn. som Arquebus nevner som virker mest relevant.
Denne avdelingen endret seg jo også under krigen....

Har et dårlig utsnitt som egentlig er fra Stavanger, men hvor II/730 skimtes i Kopervik i 1942.
I 1943 derimot er det I/489 Gren.Rgt som nevnt i forrige innlegg, men hvem var der i 44/45 ?

Erik E
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Erik E wrote:
Da er det fremdeles inf.bn. som Arquebus nevner som virker mest relevant.
Denne avdelingen endret seg jo også under krigen....

Har et dårlig utsnitt som egentlig er fra Stavanger, men hvor II/730 skimtes i Kopervik i 1942.
I 1943 derimot er det I/489 Gren.Rgt som nevnt i forrige innlegg, men hvem var der i 44/45 ?

Erik E
Dette er mye den samme problemstillingen jeg sitter med i Florø; Både ArtillerieGruppe og Festnings Infateri Bataljon har hatt kommandoplass, men grupperingene har variert veldig.

Jeg kan dokumentere at Festnings Infanteriet hadde sin Gefechtsstand i nevnte område i Florø en periode, men har fremdeles store hull i tidslinjen, og lokale kilder passer ikke helt med tyske papirer.

Løser vi mysteriet en plass tror jeg kanskje de andre stedene vil komme etter. Området i Florø har en del likhetstrekk til dette og til Aksla i Ålesund.

Tenkte jeg kunne dele litt av min grubling med dere PDT_Armataz_01_18

En forklaring på fenomenet som jeg har spekulert en del i, er om kommandoplassen ikke nødvendigvis har fulgt en spesiell avdeling, men heller en spesiell funksjon; Insel Kommandant. Slik jeg har forstått det er dette en som sjefer på tvers av forsvarsgrenene innenfor et avgrenset området, kanskje noe likt en Festungs Kommandant?

Insel kommandant var hær-offiseren med høyeste rang (....?)

Så uavhengig av omgrupperinger av avdelinger i området ble kommandoplassen opprettholdt?
Flora krigshistorielag
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Erik E wrote:
Da er det fremdeles inf.bn. som Arquebus nevner som virker mest relevant.
Denne avdelingen endret seg jo også under krigen....

Har et dårlig utsnitt som egentlig er fra Stavanger, men hvor II/730 skimtes i Kopervik i 1942.
I 1943 derimot er det I/489 Gren.Rgt som nevnt i forrige innlegg, men hvem var der i 44/45 ?

Erik E
Da et regiment fra 69. ID ble trukket ut i 1942 ble GR 730 overført til Haugesundsområdet i en kort periode, så det stemmer bra med din observasjon.

Fra november 1942 til oktober 1944 var et forsterket infanteriregiment fra 269. ID i Haugesundsområdet. Dette regimentet hadde blant annet tre infanteribataljoner og en artilleribataljon. Stabsbatteri for artilleribataljonen var i Førresfjorden. I denne perioden var Haugesund også standkvarter for en regimentsstab under 269 ID.

Av disse var i samme periode I/GR 489 og 5 batteri av II/AR269 stasjonert i Kopervik. Jeg mener å huske at i alle fall deler av et motorisert sMG kp. også opererte på Karmøy. Bataljonen hadde kontorer i Kopervik sentrum i alle fall i en periode, så kommandoplass på Brekke er sannsynlig for denne staben.

Fra november 1944 og til frigjøringen 8. mai 1945 var Haugesundsområdet besatt av I/GR 865 fra 274. ID, og av disse var 4. kp. i Kopervik.

Området var som man ser tynt besatt med infanteri etter at 269. ID trakk seg ut i oktober 1944.
Attachments
DS Austri kommer med de aller første tyskere til Haugesund tidlig om morgenen 10.4.1940.JPG
DS Austri kommer med de aller første tyskere til Haugesund tidlig om morgenen 10.4.1940.JPG (84.8 KiB) Viewed 335 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote:Snakket for øvrig med en av de som var med og bygget veien Stangeland/Brekke. Han var med på veiarbeidet i 1942, og mente at bunkerene på Brekke (5 stk inkl. R608+WC) ble påbegynt omtrent når den veien var klar 42/43. For øvrig pågikk arbeider der oppe helt til freden kom.
Der ble også anlagt en vei rett fra nord og opp til haugen av Russiske POW'er før det. Den er "nedlagt" i dag, men synlig.

Det var ikke kjent hvem som holdt til der, annet enn at det var "høye herrer" i et "begrenset antall" på haugen.
I lørdagens lokalavis står dødsannonse for Knut Leo Øgård (8.1.1925-23.4.2009) som jeg snakket med på telefon i vinter.

Som aktivt medlem av Kopervik & Omegn Historielag skrev han i 2000 en artikkel som bl.a. omhandler arbeidene på Brekke,
og som jeg tidligere har fått tilgang til via et annet medlem her på TKIN.

Knut Leo syntes vår interesse for denne del av Norsk historie var aldeles storartet,
så jeg tillater meg herved å legge ut en kopi av hans artikkel "Krig og sysselsetting" her på forumet.

KOS
Attachments
Krig og sysselsettning(redusert).pdf
'Krig og sysselsetting' av Knut Leo Øgård.
(1.18 MiB) Downloaded 57 times
Last edited by KOS on 26 Apr 2009 15:17, edited 1 time in total.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

takk, det var interesant å lese om hvordan vanlige arbeidere hadde det under sitt arbeide for org, Todt. Særlig interesant var Burmaveien.. og hvor nøye man var med å lage veien. Viser noe med at det ikke bare var bunkere som hadde høy kvalitet, men også de veier som gikk til de.

Det litt trist at de eldste fra denne perioden sier farvell, men det er flott at noen har dokumentert sine opplevelser og at vi får andledningen til å ta del i dette ved at man legger slik informasjon ut på forumet.

Erik H
Post Reply

Return to “Haugalandet”