Kommandoplass på Brekke, Karmøy m/R608

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Tommykjo wrote:Btw noen som vet om dette har noe med bunkersene å gjøre elle er detta noe fra nyere tid ?
Hei, velkommen til TkiN-Forum Tommy.

Det arrangementet der er diskutert, og klarert, ja - sjekk tråden Grunnmurer, potetkjellere og fornminner.

For øvrig er der en god del stillinger og løpegraver på samme høyden, men de synes nok best når vegetasjonen er mer moderat.

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
mosen
Posts: 27
Joined: 17 Sep 2009 16:52
Location: Gran på Hadeland (østlandet, eks Åkrehamn)

Natter wrote:
bactuz wrote:Photoshop er fin å ha når en skal fjerne skyer...
Evt. kan man gjøre det på den mer tungvinte måten, dvs. finne en annen kilde for luftfoto (f.eks. Opplysningen1881, Finn.no, Gule Sider...) PDT_Armataz_01_18
Hei.
Har ikke skrevet så mye her inne, men må si jeg er imponert!
Jeg bodde på den gården til venstre i bildet i 3,5 år. Ja dette er rester etter en brakke. En annen ting er den bunkersern som ingen ser ut til å vite noe om. Den er begravd under det nye huset som ligger rett sør for brakkerestene (på motsatt side av veien). Samme type som en finner flere av på HKB Skudenes. En inngang, og videre i en "Y".
mosen
Posts: 27
Joined: 17 Sep 2009 16:52
Location: Gran på Hadeland (østlandet, eks Åkrehamn)

KOS wrote:Brekke-muren
Panser-sperring. Og, som nevnt bygget av russiske POV'er. Disse fangene bodde på det som i dag er Karmøy Folkehøyskole.For de av dere som er kjent, er det en helt lik langs bekken mellom Åkra og Sevland På Sevlandsiden.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

mosen wrote:Jeg bodde på den gården til venstre i bildet i 3,5 år. Ja dette er rester etter en brakke. En annen ting er den bunkersern som ingen ser ut til å vite noe om. Den er begravd under det nye huset som ligger rett sør for brakkerestene (på motsatt side av veien). Samme type som en finner flere av på HKB Skudenes. En inngang, og videre i en "Y".
Hei mosen, er blitt fart i skrivingen nå ihvertfall :bra:

Fint om du kan få til å legge ved bilde, gjerne med piler/tekst. Jeg tar ikke umiddelbart hvor verken du bodde eller hvor det nye huset over Y-hule er. Kan sikkert greie det med å finne igjen teksten du refererer til, men det tar jo litt tid...

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

mosen wrote:Panser-sperring.
Har du noen bilder fra steinutaket der disse XNNN tonnene med stein kom ifra mosen :shock:

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
mosen
Posts: 27
Joined: 17 Sep 2009 16:52
Location: Gran på Hadeland (østlandet, eks Åkrehamn)

KOS wrote:
mosen wrote:Panser-sperring.
Har du noen bilder fra steinutaket der disse XNNN tonnene med stein kom ifra mosen :shock:

mvh
KOS
Sorry. Ingen bilder. Bare "rene skjære hukommelsen". Disse digitale "dingsene" kom meg ikke ihende innen jeg flyttet fra øen.
mosen
Posts: 27
Joined: 17 Sep 2009 16:52
Location: Gran på Hadeland (østlandet, eks Åkrehamn)

mosen wrote:
KOS wrote:
mosen wrote:Panser-sperring.
Har du noen bilder fra steinutaket der disse XNNN tonnene med stein kom ifra mosen :shock:

mvh
KOS
Sorry. Ingen bilder. Bare "rene skjære hukommelsen". Disse digitale "dingsene" kom meg ikke ihende innen jeg flyttet fra øen.
Men, jeg mener å huske at min "eks-svigerfar" (han heter Lars Klubben) nevnte at det ble tatt ut sprengstein fra "Revur", som ligger litt lenger vest. rett før en kommer til det nye næringsområdet i Veamyra.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

mosen wrote:Men, jeg mener å huske at min "eks-svigerfar" (han heter Lars Klubben) nevnte at det ble tatt ut sprengstein fra "Revur", som ligger litt lenger vest. rett før en kommer til det nye næringsområdet i Veamyra.
Stemmer mosen, jeg husker den svære steinuren som jeg alltid lurte på hvorfor? allerede som ganske 'liten passasjer'... Den skal tidlig krøkes osv ;-)

Så jeg konkluderte med det som 100% sikkert når jeg så de formidable steinmassene stablet opp i muren. Fint å få det 200% bekreftet PDT_Armataz_01_18

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
mosen
Posts: 27
Joined: 17 Sep 2009 16:52
Location: Gran på Hadeland (østlandet, eks Åkrehamn)

KOS wrote:
Tommykjo wrote:Btw noen som vet om dette har noe med bunkersene å gjøre elle er detta noe fra nyere tid ?
Hei, velkommen til TkiN-Forum Tommy.

Det arrangementet der er diskutert, og klarert, ja - sjekk tråden Grunnmurer, potetkjellere og fornminner.

For øvrig er der en god del stillinger og løpegraver på samme høyden, men de synes nok best når vegetasjonen er mer moderat.

mvh
KOS
Hei.
Skriver litt her også jeg.
Dette er "forlengelsen" av forsvarslinjen sør for "stoplahaugen". Dette er en utsprengt "tomt" til en dekkningsbunker. "Søkket" like nord for "tomta" skulle etter mine opplysninger være til en nærforsvarskanon (5 cm kwk?) Det overbygget som en ser i dag er noe bonden på stedet har bygget etter 1985. Det gikk/går en skyttergrav et lite stykke vestover, før den svinger/svingte nordover til en skytestilling. Regner med at mesteparten av dette er gravd over nå. Videre ca 150 meter sør for veien, var det utsprengt "tomt" til en maskingeværbunker. I "V"-søkket mot vest skulle åpningen/skytehullet være. Det har vokst opp mye busker og trær i denne stillingen. En må huske på at dette arbeidet skjedde i slutten av 1944/begynnelsen av 1945. Da var det som kjent mangel på sement, og armering, samt at "arbeidslysten" hadde avtatt en god del. Det er sagt tidligere i denne tråden at; "det foregikk arbeider der oppe til freden kom". Det er dette en refererer til da. Som kjent var det aldri mangel på dynamitt eller andre sprengmidler. Hvis en av dere Fastboende kunne kjøre dit å ta bilder, vil dere sikkert kunne se dette selv. Er jo lettere å se, når en forstår hva en ser.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Kjempeflott informasjon 'Mosen' og den kommer godt med på neste befaringsrunde i området.
Tusen takk :bra:

Kai
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Henning Dalsvåg wrote:Den første bunkeren eg fant ved broa som går over revurveien .
En lokal kjent mann som eg og KOS snakka med sa at broa blei bygget av tyskerene(russiske POW's).
CIMG1948 bunker ved bro.jpg
Etter en lang tur i marka på jakt etter den opprinnelige burmaveien mellom øvre eide og liarlund
sammen med KOS og Eagle wind ,så tok eg turen innom "veikontrollbunkeren "
Tok meg den frihet og fjernet en god del av bregnen forran skyteskåret .
glemte å ta med kamera på turen så nytt bilde får noen andre ta.
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

På vei ned fra R 608 kom eg over rester av en løpegrav rett ovenfor gangstien .
Der har kansje vert mer her ,men det er vel blitt sprengt vekk...
Rester etter løpegrav.jpg
Rester etter løpegrav.jpg (327.36 KiB) Viewed 176 times
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Natter wrote:
bactuz wrote:Photoshop er fin å ha når en skal fjerne skyer...
Evt. kan man gjøre det på den mer tungvinte måten, dvs. finne en annen kilde for luftfoto (f.eks. Opplysningen1881, Finn.no, Gule Sider...) PDT_Armataz_01_18
NiB er okei i Brekketraktene også nå ...
http://www.norgeibilder.no/?zoom=18&lat ... EPSG:32632
Fotodato: 2011-04-26
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Nå er AndersHJ i sluttfasen med sin flotte SketchUp-modell av bataljons-hovedkvarteret på Stoplehaugen !

Når denne tråden ble startet i 2007, for snart syv år siden, var det ganske uklart hvilken 'funksjon' som var plassert her - ettersom det på den tiden var lite kjente bunkere/stillinger i nærheten å administrere. Det har endret seg.
Nå lå riktignok på langt nær alle bataljonens kompanier med sine tropper i Kopervik-området, da de var utplassert til mange forskjellige stillingsområder på Karmøy - ofte oppdelt ned til tropper og grupper for best mulig dekning med tildelte ressurser. De aller fleste av disse infanteri-støttepunkt og stillinger er nok besøkt ila. disse årene og 'rapportert' på TkiN/Forum.
R608 bunkeren hadde en 30-linjers telefonsentral, og vi har etter den tid funnet mange 'abonnenter' i et tosifret antall bunkere i traktene - hvorav de fleste er omtalt på Forum.

Modellen som, om ikke så lenge, kan studeres nærmere i SketcUp Viewer eller Make - gir et godt innblikk i utrusting og funksjon,
og vil gi svar på noen av de spørsmål en stiller seg når en besøker R608 anno 2014 :sjef: (Alt er ikke besvart - der er ennå 'ting å lure på' PDT_Armataz_01_29 )

Inntil 'alt' er klart, se smakebiter her

mvh
KOS
Attachments
R608 på Stoplehaugen/Brekke/Karmøy
R608 på Stoplehaugen/Brekke/Karmøy
R608-01.jpg (401.84 KiB) Viewed 80 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Er det ikke denne som har observasjonspanserkuppel, eller blander jeg sammen med en annen..?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “Haugalandet”