Hule på Saltveit, Haugesund

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Joss
Posts: 9
Joined: 02 Jun 2011 14:02
Location: Haugesund

I Haugesund also litt vest for høyblokkene er det en liten skog som heter 'Bjørnskogen' ann blir iverfall kalt for det.. :) der er det ein bunker/lager inngang, husker dette fra jeg var yngre og lekte oppi skogen der. vet ikke om den er forseglet, frister veldig og ta turen ein dag å se etter den. inngangen skal ligge på østre side av berget. :) http://www.1881.no/Kart/?lat=59.4127055 ... r=&o=N&bp=

Inngangen skal ligge så og si mdt på bildet :cool:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Tusen takk Joss for tipset!
Vi får ta oss en tur og kikke en dag :) Spennende med nye ting å lete etter...

Kai
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Kjent for deg dette KOS?

Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bunker/lager, nope PDT_Armataz_01_18

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Så spennende :)

Kai
User avatar
Joss
Posts: 9
Joined: 02 Jun 2011 14:02
Location: Haugesund

Her er det noen bilder fra haugen (bjørnskogen) v/ studentboligene og gamlehjemmet. skulle gjerne ha tatt flere bilder inne men 'the spiders' stoppet meg.. :) og hunden som var med begynte og bjeffe.. men det er ivertfall ikke ein 'potetkjeller dette, kikket litt lenger inni hulen med lommelykta og så at den forsatte og delte seg lenger inni gangen.. for se nærmere på denne ein annen dag :) andre som er inntresserte? så kan det bli spennende og finne ut va denne har blitt brukt til.. PDT_Armataz_01_29
Attachments
Her er inngangen til det ukjente, tydlig ganske lang gang inne hulen.
Her er inngangen til det ukjente, tydlig ganske lang gang inne hulen.
DSC02773.JPG (1.51 MiB) Viewed 252 times
Inngang sett mot sørvest.
Inngang sett mot sørvest.
DSC02774.JPG (1.49 MiB) Viewed 252 times
Dette er tatt rett innefor inngangen, som dere ser på bildet går det ein gang videre inn til venstre. kikket videre inn der med lys og det var flere ganger videre inn der. edderkoppene stoppet meg videre.. :)
Dette er tatt rett innefor inngangen, som dere ser på bildet går det ein gang videre inn til venstre. kikket videre inn der med lys og det var flere ganger videre inn der. edderkoppene stoppet meg videre.. :)
DSC02772.JPG (1.21 MiB) Viewed 252 times
User avatar
Joss
Posts: 9
Joined: 02 Jun 2011 14:02
Location: Haugesund

KOS wrote:bunker/lager, nope PDT_Armataz_01_18

KOS

hehe.. skreiv bunker neppe det ja.. :rodme:
User avatar
Joss
Posts: 9
Joined: 02 Jun 2011 14:02
Location: Haugesund

forresten, inngangen ser ut for at den har vær delvis gravd igjen... så inngangen er relativ lav.
User avatar
Joss
Posts: 9
Joined: 02 Jun 2011 14:02
Location: Haugesund

Har nå lagt et lite kart for de som vil ta ein titt :)
Attachments
ExtractOblique.jpg
ExtractOblique.jpg (164.74 KiB) Viewed 242 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Joss wrote:Har nå lagt et lite kart for de som vil ta ein titt :)
Flott det Joss, her skal nok tittes... Men vi tar nok turen når ugress og løv er mindre fremtredende - for om mulig kunne spore opp årsaken til denne relativt arbeidskrevende grotten. (Dessuten insisterer Kai på å gå kun i T-skjorte nå om sommeren - for å holde tilgjengeligheten for edderkopper på høyest mulig nivå :-D - andre har full vernedrakt med lue, hele året :sjef: )

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Spennende!
Det bare "må" være mer i området rundt enn denne hulen? Wishfull thinking? - Bare tanken på nærforsvarstillinger, løpegraver og brakkegrunnmurer tilknyttet dette objektet får det til å rykke litt ekstra i ut-å-gå-foten.
Hand ser frem til neste episode!

Hand
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hand wrote:Hand ser frem til neste episode!
Jeg var å vandret i området 3.august 2008 , men da var mye skjult i høytvoksende ugress - og jeg ser jeg var 'uheldig' med rutevalget... Men den gangen var det LV-høyder som 'var på agendaen' - og derved... :rodme:

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Joss
Posts: 9
Joined: 02 Jun 2011 14:02
Location: Haugesund

:) Gi meg ein tilbake mld. når en av dere har tittet på og rundt hulen?

Mvh
Jostein
User avatar
Joss
Posts: 9
Joined: 02 Jun 2011 14:02
Location: Haugesund

KOS wrote:
Joss wrote:Har nå lagt et lite kart for de som vil ta ein titt :)
Flott det Joss, her skal nok tittes... Men vi tar nok turen når ugress og løv er mindre fremtredende - for om mulig kunne spore opp årsaken til denne relativt arbeidskrevende grotten. (Dessuten insisterer Kai på å gå kun i T-skjorte nå om sommeren - for å holde tilgjengeligheten for edderkopper på høyest mulig nivå :-D - andre har full vernedrakt med lue, hele året :sjef: )

mvh
KOS
Ja :blee: 'the spiders' fikk pulsen til å gå opp et par hakk da jeg kikket på veggen i hulen, tenkte å ta e 'historisk' bilde av denne ene jeg så der inne men fikk et skikkelig stykk da bikkja plutselig bjeffet til inni hulen.. :shock: da fikk jeg for meg å stikke hodet fort ut igjen :oops: hulen virket faktisk ganske lang der jeg kikket ifra og ikke kom lenger :blee:
Last edited by Joss on 08 Jun 2011 23:21, edited 1 time in total.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Ble det noe av en tur til den hulen ?
Mygghatt er en fin ting i slike huler for de som ikke liker edderkopper...
Mvh Henning Dalsvåg
Post Reply

Return to “Haugalandet”