Liaheia/Skjold, Vindafjord kommune

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Jeg fikk for noen måneder siden tips via medlemmer her på TkiN-Forum om 'et par bunkere og noen løpegraver' i området 'Liaheia'. Dette stedsnavnet finner en knapt på kartet, men alle som har kjørt E134 vil forbinde det med en drøy kilometerlang veistrekning rett før en kommer til Isvik og så tettstedet Skjold(tidl.senter i kommune med samme navn) på vei østover. Navn i området på kartet finner en som Lie(inkl. Liavika, Lielva, ... ), Fjellheim, Øygarden, Vestrå, Hovåsen osv.
Altså et arealmessig stort område med flere store garder, privathus, hytter og litt industri samt myrer og plantet skog - mao. uoverkommelig tidkrevende å undersøke 'mål for mål'...

Heldigvis kom det etterhvert fram navn på en kontaktperson i 70-årene som, med lokal tilknyttning og stor forsvars-/historieinteresse, allerede hadde gjort registreringer.
Fra før viste jeg, via 'Kystfort Haugalandets (hemmelige) etteretningstjeneste', at Skjold på det meste hadde 'huset' en infanteritropp(Züg) samt et par grupper fra et 'tungt kompani' (les: Maskingeværkompani) - men altså ikke hva de gjorde der - eller hvor... Nå vet jeg litt mer.

Vi avtalte tid nå på Langfredag og brukte vel 'en halv arbeidsdag' på å besøke objektene. Riktignok med bruk av bil på 'transportetappene' - ellers ville det nok gått et par timer ekstra.

Foreløbig konklusjon er at dette var en relativt sterk forsvarslinje med 'et antall' sMG'er, og iflg. en lokal gårdeier (f.1926) også med innslag av 'et par kanoner' trukket av hestespann.
Om dette var forsvar av potensielle landgangsområder i Skjoldafjorden, beskyttelse av 'noe spesielt' i Isvik/Skjold eller et 'buffer' for styrkene i Ølen og HQ/Etne vet jeg ikke ennå. Men i sistnevnte tilfelle ville det vel være begrenset holdbarhet på sperren om fienden (les:de Allierte) allerede hadde 'meiet over' kystfortene og et par infanteribataljoner på Karmøy/Haugesund skulle en tro.

Der er kanskje mer i området Isvik/Skjold, så om noen har kjentfolk i det området så spør om de vet om noen steder, historier eller fotografier... Tips mottas med takk !

Her er noen bilder fra turen, og kanskje kommer det et kart - en gang ...

KOS

[KART IKKE LAGET ENNÅ]
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Høyt oppe på Hovåsen (ca.145 m.o.h.), et lite stykke ovenfor gården 'Fjellheim', finner en denne 'Falkenhorst bunkeren'.
Til venstre i bildet skimter en lokalene til båtbygger 'Dancer Holding AS' der E134 , i ny trasé, passerer i bakgrunnen.
Vi kjenner jo disse 'hyttene' etterhvert, alle med sine stedlige design-tilpassinger. Denne her ser jo ut til å ha et kraftigere tak enn gjennomsnittet, eller ?

KOS
Attachments
20120406_001_1.jpg
20120406_001_1.jpg (94 KiB) Viewed 306 times
Taket måler ca.30cm
Taket måler ca.30cm
20120406_002_1.jpg (123.78 KiB) Viewed 306 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Kjempeflott KOS!
Gleder meg til flere bilder og koordinater på dette. Synd jeg ikke fikk vært med inn da du dro....

Kai
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Flott stykke med etterettningsarbeid :-)
--
Tommy
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

bactuz wrote:Kjempeflott KOS!
Gleder meg til flere bilder og koordinater på dette. Synd jeg ikke fikk vært med inn da du dro....

Kai
Det gjør eg og :bravo
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Med hele tre entusiaster med ;-) - så tar vi turen inn i denne Falkenhorst-varianten for å se på løsningene i dette lokale designet.

Umiddelbart aner en her at 'himlingen' er utsatt for litt mer press ovenfra enn det som vanlig er - og at takbjelkene synes noe svakere både i innfesting og profil.
En viss hjelp er det nok i lokale hjelpestøtter, skjønt det er vel bare et spørsmål om tid. Ovenfor takbjelkene ser en konturen av relativt store steiner, som 'vil ned'.

Legg merke til 'trefestet' i betongen over hjulet helt til venstre. Dette var innerst av to fester for øverste venstre køy. I alt var det merker etter fire køyer med to på hver side i bunkeren.

Ingen synlige merker etter telefon eller samband.

KOS
Attachments
20120406_004_102_1.jpg
20120406_004_102_1.jpg (102 KiB) Viewed 254 times
20120406_004_103_1.jpg
20120406_004_103_1.jpg (102.64 KiB) Viewed 254 times
Steiner over himlingen kommer til syne et par steder!
Steiner over himlingen kommer til syne et par steder!
20120406_004_101_1.jpg (110.99 KiB) Viewed 254 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Trivelig liten bunker dette jo :)
Til og med reservehjul installert...

Kai
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Såg skummelt ut med det taket der... Fine bilder :)
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Dette er "good shit" som "kidsa" sier det. Bra arbeid KOS!
Når jeg begynner å tro at "nå er det ikke mer å finne", så er det noen av forumistene som oppdager noe interessant.

Hand
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Takk for det folkens... :-)
Vel, vi får forlate 'labile tak-konstuksjoner' samt reservehjulene til Kai, foreløbig, og vandre rundt haugen videre ut til venstre for døråpningen...
Etter noen ganske få meter treffer vi så på denne tilsynelatende jordbruksrelaterte steingarden som kommer ned fra øvre venstre hjørne i bildet her.
Steingarden, som ikke har verken med beitegrenser eller innhegning å gjøre, avsluttes (ikke overraskende kan jeg legge til) i det som jeg kaller et mitraljøsebord - og som vi har sett noen av før på Haugalandet. Den er altså bare en dekningsmur for tilkomst til stillingen istedenfor løpegrav, og har absolutt ingenting med landbruk å gjøre - såvidt jeg kan skjønne.
20120406_007_1.jpg
20120406_007_1.jpg (130.69 KiB) Viewed 186 times
Vel, siden dette ikke var helt uventet - har vi selvfølgelig et utvalg billige kinesiske 'plastikk-attrapp'er' med
- og løper raskt ned til Pz-70'en og henter en relevant modell. Her er den, noenlunde plassert på bordet.
Avstanden til skjæringen der veien kommer til syne oppe til høyre i bildet er drøye 1,5 km - en riktig grei avstand for valgt modell skulle en tro.
Klargjør for skyting på 'faste linjer' :sjef:
20120406_008_1.jpg
20120406_008_1.jpg (107.25 KiB) Viewed 186 times
Ps. Den interesserte leser burde på dette stadiet være istand til å finne ihvertfall muren på NiB. Og finner en ikke den - så finner en kanskje noe annet spennende.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Stilig Kos :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hadde du med deg rekvisitter!!!!????? :shock:
Hadde du sagt det så hadde jeg latt vesla ligge hjemme alene med feberen sin og vært med deg!

:shock:

Kai
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Det var ikke så vanskelig å finne området på Finn.no sine flyfoto . Men så ikke noe mer av interesse "fra lufta".
Skal man finne noe mer her må man nok høre med de som bor i området .
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Fant ikke en dritt jeg.... rett før jeg knuser neven gjennom skjermen her i forbannelse og frustrasjon.
Venter på at stedsangivelse ikke lenger er 'Geheim' tror jeg.... pust pust....

:sint:

Kai
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

bactuz wrote:Fant ikke en dritt jeg.... rett før jeg knuser neven gjennom skjermen her i forbannelse og frustrasjon.
Venter på at stedsangivelse ikke lenger er 'Geheim' tror jeg.... pust pust....

:sint:

Kai
Ro deg ned Bactuz, ska vise deg eg PDT_Armataz_01_18
Post Reply

Return to “Haugalandet”