Diverse på og ved Mosskarsfjell(1), Haugesund

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

tor a
Posts: 26
Joined: 10 Jul 2007 21:46
Location: vestfold

den første ,den med (sterk) inngangsdør var det vi som laget dør til en gang i tiden. det var i vår ungdom, må vel være 20-25 år siden. vi brukte det som ei slags hytte. den andre litt lenger borte med den lange gangen var også en del av vårt (paradis). det ligger enda en litt lenger inne, men det er ikke lett å få øye på den.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

tor a wrote:det ligger enda en litt lenger inne, men det er ikke lett å få øye på den.
Kan det være et av "rommene" bak OP.4 og OP.5 du mener ?
(Det er bilder og koord. her i tråden på SIDE 2 - men ikke tegnet på kartet, ennå)

Dersom ikke - kan du finne ca UTM ?

mvh
KOS

Får vel snart ta en "oppsamlingsrunde" på Vardafjellet også ;-)
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote:
tor a wrote:det ligger enda en litt lenger inne, men det er ikke lett å få øye på den.
Kan det være et av "rommene" bak OP.4 og OP.5 du mener ?
(Det er bilder og koord. her i tråden på SIDE 2 - men ikke tegnet på kartet, ennå)
Ser du den på denne kartskissen tor a ?

Dersom ikke, kan du markere sånn ca. på kartet her og sende mail fra den siden til meg på Kystfort-Haugalandet[at]online.no vha. "Send kart" ?

mvh
KOS
Attachments
OP.4 på Mosskarsfjell, sett fra Vardafjellet. (12xZoom)
OP.4 på Mosskarsfjell, sett fra Vardafjellet. (12xZoom)
20070804_027_1202_048_1.jpg (184.53 KiB) Viewed 654 times
Grov oversikt over Mosskarsfjell
Grov oversikt over Mosskarsfjell
Layout Mosskarsfjell.jpg (370.52 KiB) Viewed 654 times
Last edited by KOS on 11 Jul 2008 16:29, edited 1 time in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik E wrote:Hallo!

Tar helt av nå KOS :D
Men må si at SÅ mange OP`er virker litt vel overdrevet, spesielt hvis det ikke finnes spor etter andre typer bunkere??
Blir ikke overrasket om det viser seg at ett eller annet våpen passer inni de der "T" formede lukene, men kan sånn i farta ikke huske å ha sett liknende... Virker bare litt rart at de skulle bruke ALL betong på OP`er og lite på mannskaps- og våpenbunkere??

Erik
Enig, så forsterkede stillinger (utenom Nr.2 og Nr.3) og med karakteristiske skyteskår er ikke for observasjon kun. Jeg tror vi snakker om MG for nærforsvar her, altså for direkte ildgivning. I motsetning til "langtrekkende" s.MG i de unike 7+7 Kombi-bunkersene på Vardafjellet og i Ramsdal-siden som ikke er anvendlige på kort hold.

Så kanskje en bør sjekke opp lengden på f.eks. "Lafettenaufsatzstück"(se vedlagte bilde fra Folke Myrvang sin bok) og diameter på festehull ?
Nb. Der var 2 forskjellige diametre på bolter i stillingene, så kanskje flere typer forlengere/MG ?

Avslutter året med å legge til to bombekasterstillinger rett nord for Mosskarsfjell - og rett sør for Kombi-bunkers Nr.1 i Ramsdalen. Vi er vel oppe i 6 BK-stillinger hittil fra Vardafjellet til Geitaklubben. MG-stillinger er vel litt i det uvisse ennå - men godt over 20 ...

Så, det var vel det vi rakk over i år. Godt Nytt År til alle, og måtte 2008 avsløre nye "overgrodde minner" !

mvh
KOS :D
Attachments
Koblings-bunkers litt nede i dalen(vest)
Koblings-bunkers litt nede i dalen(vest)
20071230_s60_030_8.jpg (217.93 KiB) Viewed 622 times
Østre BK ovenfra
Østre BK ovenfra
20071230_s60_023_7.jpg (196 KiB) Viewed 622 times
Ammo/dekningsrom
Ammo/dekningsrom
20071230_s60_022_6.jpg (247.58 KiB) Viewed 622 times
Østre BK-stilling
Østre BK-stilling
20071230_s60_021_5.jpg (223.48 KiB) Viewed 622 times
Vestre BK ovenfra
Vestre BK ovenfra
20071230_s60_017_4.jpg (234.07 KiB) Viewed 622 times
Ammo/dekningsrom, sett fra stillingen.
Ammo/dekningsrom, sett fra stillingen.
20071230_s60_018_3.jpg (238.14 KiB) Viewed 622 times
Trapper opp til vestre BK-stilling.
Trapper opp til vestre BK-stilling.
20071230_s60_015_2.jpg (241.85 KiB) Viewed 622 times
Fra boken "MG34-MG42"
Fra boken "MG34-MG42"
20071227_s5_069_1.jpg (128.82 KiB) Viewed 622 times
Flyfoto fra '58 viser nordre del av Mosskarsfjell og to BK-stillinger på høyde vest for Eivindsvannet.
Flyfoto fra '58 viser nordre del av Mosskarsfjell og to BK-stillinger på høyde vest for Eivindsvannet.
Flyfoto 2xBK.jpg (85.66 KiB) Viewed 622 times
Last edited by KOS on 11 Jul 2008 16:22, edited 1 time in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Etter tips fra E.E.Ø. er her 3 bunkere til sør for/på Mosskarsfjell.
Lurer på om jeg ikke så enda en oppe i skråningen når jeg skulle til å forlate traktene sist - noen meter vest for "den hvitmalte". Er det noen flere uteglemt E.E.Ø. ?
(De fire små i dalen sør for "Old No.7" er lagt i tråden Dekningsrom og skyttergraver på Vardafjellet(2), Haugesund)
mvh
KOS
Attachments
Fra Inngangspartiet. For klesoppheng ?
Fra Inngangspartiet. For klesoppheng ?
20080210_029_10.jpg (55.78 KiB) Viewed 473 times
Tatt innenfra, utgang rundt hjørnet til høyre.
Tatt innenfra, utgang rundt hjørnet til høyre.
20080210_026_9.jpg (77.9 KiB) Viewed 473 times
Ledning og markering til telefon m/batterikasse.
Ledning og markering til telefon m/batterikasse.
20080210_025_8.jpg (59.86 KiB) Viewed 473 times
c.)<br />Inngang. Merk tykkelse på tak og bolter for kamuflasje.
c.)
Inngang. Merk tykkelse på tak og bolter for kamuflasje.
20080210_022_7.jpg (119 KiB) Viewed 473 times
Ikke så veldig stor denne. Et lite 'krypinn' bare.
Ikke så veldig stor denne. Et lite 'krypinn' bare.
20080210_035_6.jpg (82.52 KiB) Viewed 473 times
b.)<br />Denne så jeg ikke sist jeg var her. For mye løv - eller for dårlig tid ?
b.)
Denne så jeg ikke sist jeg var her. For mye løv - eller for dårlig tid ?
20080210_033_5.jpg (145.15 KiB) Viewed 473 times
Ikke så ofte åpen denne døren.
Ikke så ofte åpen denne døren.
20080210_038_4.jpg (168.04 KiB) Viewed 473 times
20080210_039_3.jpg
20080210_039_3.jpg (155.33 KiB) Viewed 473 times
a.)<br />Banket pent på hos naboen her og fikk lov til å fortografere litt.
a.)
Banket pent på hos naboen her og fikk lov til å fortografere litt.
20080210_037_2.jpg (137.78 KiB) Viewed 473 times
Kartutsnitt. 'Nye' bunkere er merket a. b. og c. (Nb. Markeringene er ikke i korrekt størrelse i forhold til kart og hverandre)
Kartutsnitt. 'Nye' bunkere er merket a. b. og c. (Nb. Markeringene er ikke i korrekt størrelse i forhold til kart og hverandre)
Layout Mosskarsfjell sør.jpg (207.74 KiB) Viewed 473 times
Last edited by KOS on 11 Jul 2008 23:03, edited 1 time in total.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Har du et komplett kart KOS? Det er jo så mye på dette fjellet her at man blir helt "øvejidde" som vi jo sier her i byen :)
Har hatt et par turer på fjellet og gått etter kartet ditt, men ser at noe manglet på det kartet vi hadde med oss. Fant et par som ikke sto på kartet, men ser det er lagt ut bilder av disse også.
Hadde vært moro om du hadde et komplett kart over vardafjellet også med de seks (sju?) sMG bunkerne inntegnet også. Gøy å lete etter bunkere, men gøy å se hva andre har funnet også. Og slik forholdene er i de sterkt skogbevokste åsene rundt byen så er det faktisk greit å ha et kart og gå etter.
Hvordan står det forresten til med Storesundfjellet? Funnet noe der og tegnet det inn på kart også eller? Kom med det...hehe... :)

Takk for et ufattelig godt arbeid KOS! Stå på... PDT_Armataz_01_11
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Slenger med et par bilder fra innsiden av den gjenmurte bunkeren på østsiden av fjellet. Tatt gjennom ventilen for den som måtte være interessert. Inneholder jo absolutt ingenting, men gu' så herlig å se en bunker, kjemisk fri for sprayboks-terroren på innsiden!

Edit: Ser at forumet er oppdatert siden sist. Forrige gang jeg la opp bilder så kom bilde 1 nederst osv. Nå skulle jeg liksom gjøre det skikkelig her og begynte med bildet som skulle være sist, men neida. Feil igjen! Orker ikke fikse det nå....
Attachments
Gjenmurt etter alle kunstens regler. Noen i det hele tatt som kan forstå hvorfor akkurat denne ble slik? Ikke jeg...
Gjenmurt etter alle kunstens regler. Noen i det hele tatt som kan forstå hvorfor akkurat denne ble slik? Ikke jeg...
stengt1.jpg (669.9 KiB) Viewed 408 times
Et pent stykke arbeid for hva?
Et pent stykke arbeid for hva?
stengt2.jpg (303.88 KiB) Viewed 408 times
Herlig ren vegg. Sjelden vare!
Herlig ren vegg. Sjelden vare!
stengt3.jpg (67.58 KiB) Viewed 408 times
Ingenting å mure igjen for ihvertfall...
Ingenting å mure igjen for ihvertfall...
stengt4.jpg (346.74 KiB) Viewed 408 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Hvordan står det forresten til med Storesundfjellet? Funnet noe der og tegnet det inn på kart også eller? Kom med det...hehe... :)
Storasundfjellet, Haugesund er jo på plass det ;-)

Men hvilken installasjon som var der er ikke helt på det rene ennå. Gropen hvor hytten til sendemasten står er forresten eldre enn hytten og sendemasten - så der var der nok sannsynligvis "noe" også ;-)

KOS

ps. Vennligst legg ev. kommentarer om Storasundfjellet i rett tråd ;-)
jaba
Posts: 53
Joined: 16 Jun 2008 17:37

Lurer på om jeg ikke så enda en oppe i skråningen når jeg skulle til å forlate traktene sist - noen meter vest for "den hvitmalte". Er det noen flere uteglemt E.E.Ø. ?
Jada, det er nok en til oppe i skråningen. Dessuten var den enda en foran disse to, som sto på sprengningsstupet også etter at bolighuset der ble bygget. Men den forsvant i 2003. Jeg mener å huske at det lå enda en akkurat der huset står, og som ble sprengt vekk da husbyggingen tok til (grønn ring). Den som ble revet i 2003, var full av kabler og sambandsutstyr. Et av mine bilder derfra viser det. Like nedenfor var det en kabelstein.I den blå ringen sto det en bygningsruin fra tyskerne.
Legger også ved et bilde av en mg-pos i tetteste skogen bak op-bunkerne.
Attachments
MG stilling med brukket stativ i skogen
MG stilling med brukket stativ i skogen
mosskar12mg.jpg (35.83 KiB) Viewed 310 times
I framgrunnen på bildet til venstre er bunkeren som ble revet i 2003, den nå hvitmalte bak. På den andre bildet er den hvitmalte i forgrunnen og den bunkeren KOS mener han så vestenfor, er innringet bak. De tredje bildet viser kabler i sambandsbunkeren.
I framgrunnen på bildet til venstre er bunkeren som ble revet i 2003, den nå hvitmalte bak. På den andre bildet er den hvitmalte i forgrunnen og den bunkeren KOS mener han så vestenfor, er innringet bak. De tredje bildet viser kabler i sambandsbunkeren.
mosskar 19-20.JPG (77.76 KiB) Viewed 310 times
Tilføyelser til KOS-kart. Den øverste røde ringen er den hvitmalte, den røde foran ble revet i 2003, den grønne ble revet tidligere. Blå ring er en bygningsruin.
Tilføyelser til KOS-kart. Den øverste røde ringen er den hvitmalte, den røde foran ble revet i 2003, den grønne ble revet tidligere. Blå ring er en bygningsruin.
moskar12-2.JPG (97.09 KiB) Viewed 310 times
Last edited by jaba on 12 Jul 2008 17:57, edited 1 time in total.
jaba
Posts: 53
Joined: 16 Jun 2008 17:37

KOS: To ting til: Du spør om den ene bunkeren på Gåslandopprinnelig var garasje. Nei, det var en bunker det også, den var åpen helt til nybygget kom i begynnelsen av 2000-taller.

I andre enden av fjellet, på det som nå er lekeplass i Markvegen, 100 meter nord for kabelbunkeren i Fjellvegen, er det også rester av en brygnings(?)ruin. Du vokste jo opp i området her, er dette rester av en løe, eller er også dette rester fra tysk aktivitet?

Aprpos kabelbunker, der er en i oppkjørselen til Steinsfjellet også (og i Kvalavåg og i Grinde, like ovenfor E 39)
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Skavise..., det var mye på en gang dette jaba PDT_Armataz_01_18

For å ta det enkleste først; Grunnen på 32 V 289805 6592153 var et uthus/låve i tilknytning til et hus som lå temmelig nøyaktig der hvor du ser østre fotballmålet på Norge i bilder(NiB).

Så "Kabelschaltstelle"; Kan du kanskje legge inn koordinater(ca er ok), og ev. bilder i tråden "Kabelschaltstelle", Haugalandet. Dersom nøyaktige koordinater, og/eller bilder, mangler - så tar jeg turen. Ev. om du har hverken koordinater eller bilder kan du sende meg en PM med gode veianvisninger. Dette er små ting å lete etter i dette overgrodde distriktet ;-)

Så Mosskarsfjellet(sør); Så der var kommunikasjonsbunkeren ! Er det dine bilder - og har du flere derfra, spes. komm-bunker ?

Og - det bøyde MG-stativet, kan du stedfeste det på NiB ? Hadde vært interessant å se hvor det lå i forhold til alle bunkerene i forkant av fjellet.

mvh
KOS
jaba
Posts: 53
Joined: 16 Jun 2008 17:37

Så Mosskarsfjellet(sør); Så der var kommunikasjonsbunkeren ! Er det dine bilder - og har du flere derfra, spes. komm-bunker ?
Jada, jeg har da flere bilder, både innvendig og utvendig fra denne bunkeren (og andre bunkere som er forsvunnet i distriktet).
Og - det bøyde MG-stativet, kan du stedfeste det på NiB ? Hadde vært interessant å se hvor det lå i forhold til alle bunkerene i forkant av fjellet.
Jeg har ikke notert koordinater, men mg-stillingen ligger et sted i den røde ringen. Det var tett skog her den gang bildet ble tatt, for flere år siden. Nå ligger det muligens i det området som er ryddet og muligens dekket med granbar. Stativet var løst, rustet av, så det kan være borte nå. Jeg kan ta meg en tur og se etter.
I den blå ringen ved siden av garasjen, ligger det en brakkeruin. Både sør for denne og ved kanongarasjen, er det også utskutte, forberedte groper.
Hva mener du med de tre markeringene med spørsmålstegn. Meg bekjent er det ikke noe her.....?
Av en eller annen grunn får jeg ikke lagt på kart her, jeg får ta meg en tur i dag og sjekke koordinater, jeg tror det må være noe sånt som 290302 6592010
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hei Jaba, jeg har tatt bort "Deaktiver BBCode i dette innlegget" - siden
sitater
blir så uleselige når bare kodene vises og ikke effekten.
Du kan sette de permanent i Profilen din om du ikke av en eller annen grunn ikke ønsker at det skal være vanskelig å skille sitater ;-) ( <--- Smil og HTML er også "alltid tillat" i min Profil )

Håper du finner passende tråder å legge til noen av bildene din Jaba !
Størrelse 640x480 eller 800x600 passer fint om der er litt detaljer å få med seg. Blir det større så "ødelegges" leseligheten i tråden.

De tre sirklene var basert på indikasjoner i en "spesiell årgang O-kart" - men jeg fant ikke noe på de. De er også tildels "oppspist av utviklingen".
Finner det rart at hele siden her er nærforsvart av kikkerter ;-)

mvh
KOS
jaba
Posts: 53
Joined: 16 Jun 2008 17:37

Joda, mg-stillingen på Mossakrfjell er der ennå.Sjekket i går. Den ligger fremdeles i tetteste skogen, høyt over området som nylig ble skoget. Stativet er helt avbrekt, men jeg satte det opp i riktig posisjon for bildets skyld. Stillingen har pos. 32 - 290305 6592057
Attachments
MG-stilling på østsiden av Mosskarfjell 290305 6592057
MG-stilling på østsiden av Mosskarfjell 290305 6592057
mg4.JPG (75.26 KiB) Viewed 249 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Heisann!

Var en liten tur opp i Gamle Skjoldavegen og kikket fra bilvinduet igår ettermiddag... (Ja, jeg vet... lat, men hadde dattera på halvannet i bilen...)

Jeg så de fleste av de bunkerne som var avmerket på kartet til KOS, men også tre bunkere som ikke er det, dukket jo også opp. Har lett litt etter de i de andre trådene om området, men kan ikke si jeg har funnet dem der heller. Er litt forvirrende med et stort område delt opp i flere tråder her på forumet, da de geografiske grensene er litt vanskelige å skille ute i felten...

Men, men... Bildet som er vedlagt viser en liten sak helt nede i veien, på NiB koordinatene 6591703 290505 ca. De to andre ligger lenger oppe, i svingen, og bildet av dem ble for dårlig til å legge ut her. Men sånn ca. koordinater for disse er 6591742 290340.

Bare lurte på om disse har falt ut av kartet her, eller om de ligger under noe annet...

Og God Jul til de som gidder å lese innlegget her på denne deilige dagen :)
Attachments
NiB N6591703 Ø290505<br />EDIT: Visstnok et Kabelschaltstelle, tidl. omtalt i tråden om slike. (!)
NiB N6591703 Ø290505
EDIT: Visstnok et Kabelschaltstelle, tidl. omtalt i tråden om slike. (!)
gamle skjoldavegen1.jpg (559.8 KiB) Viewed 140 times
Last edited by bactuz on 24 Dec 2008 16:27, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “Haugalandet”