Diverse på og ved Mosskarsfjell(1), Haugesund

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

jaba
Posts: 53
Joined: 16 Jun 2008 17:37

bactuz wrote:
kikket fra bilvinduet igår ettermiddag...
Å, du må nok ut av sofaen skal du finne noe nytt. Den du har bilde av er nevnt under Kabelschaltstelle (Gåsavatnet), de andre du nevner ligger i tråden Dekningsrom og skyttergraver på Vardafjellet (2).
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Som jeg sa, litt forvirrende med alle de "løse" trådene om det samme (om enn litt større) samme området... Regnet forøvrig heller ikke med at jeg oppdaget noe nytt her.. Hadde bare ikke sett disse før, så derfor la jeg dem ut. Og, jo. Ut av sofaen var jeg da, om ikke akkurat ute av bilsetet... PDT_Armataz_01_18
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Som et resultat av skogfellingsiveren i området, så har det i disse dager dukket frem en aldri så liten garasjebunker på østsiden av Mosskarsfjell. (Tidl. beskrevet av KOS på side 1 i denne tråden)

Jeg kjører forbi her to ganger daglig på vei til og fra barnehage, så dette hjelper absolutt på når det gjelder å få tilført nok B-vitamin...

(Betong-vitamin)


PDT_Armataz_01_18


Mvh. Kai
Attachments
Nokså kloss i veien ja....
Nokså kloss i veien ja....
trefelling mosskarsfjell 2.jpg (170.61 KiB) Viewed 344 times
Her står den da. Tidligere skjult bak trær, nå midt i glaninga...
Her står den da. Tidligere skjult bak trær, nå midt i glaninga...
trefelling mosskarsfjell 1.jpg (192.34 KiB) Viewed 344 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Heisan, kommer nok fram "parkeringslommene"/garasjegrunnmurene opp under fjellet også da...de var ikke lette å få på bilde tidligere! Må ta en tur der når snøen forsvinner - og før "blomstringen" tar fatt igjen. En fin søndagstur på blokken med "Vardafjellet/Moskarsfjellet på kryss og tvers" ;-)
Pass på at det ikke benyttes "hardere verktøy" enn motorsag da PDT_Armataz_01_07

KOS
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Skal bli en fornøyelse å ta turen til Mosskarsfjell igjen på denne årstiden... Den runden jeg har hatt der oppe ble gjennomført midt på tjukkeste sommeren, og som vi vet, det er ganske tett der oppe...

- Så en skikkelig tur i minimal vegetasjon gleder jeg meg til... PDT_Armataz_01_18

Først må vi bare få vekk denne hersens snøen som har ligget uvanlig lenge nå...
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

bactuz wrote: Først må vi bare få vekk denne hersens snøen som har ligget uvanlig lenge nå...
Er ikke ofte jeg koser meg over lyden av regn på ruta mi, men nå regner det hvite grapset vekk.

Huuurra!! :D

Hehe
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Nå som snøen har dratt hjem igjen og været begynner å bli til dels hyggelig inniellom, er det vel snart på tide med en skikkelig runde på Mosskarsfjell igjen før (u)gresset og bladene på trærne springer ut igjen.... (ble en lang setning det...)

Noen som blir med? Skal vi avtale en dag? Kanskje vi kan bli mer enn en eller to?

PDT_Armataz_01_18
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

blei det noe av turen ?
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Henning Dalsvåg wrote:blei det noe av turen ?
Nei - den har vi ikke sett...

Men jeg hiver meg nok plutselig på en oppsamlingstur på Vardafjellet/Moskarsfjell... "one of these days" PDT_Armataz_01_06
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

KOS wrote:Men jeg hiver meg nok plutselig på en oppsamlingstur på Vardafjellet/Moskarsfjell... "one of these days" PDT_Armataz_01_06
Hvis det er ledige seter på denne turen, og du har lyst på selskap, så er det fare for at jeg har lyst å bli med.... Om det passer seg slik da :) Og hvis jeg får lov. Av deg....


Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Hvis det er ledige seter på denne turen, og du har lyst på selskap, så er det fare for at jeg har lyst å bli med.... Om det passer seg slik da :) Og hvis jeg får lov. Av deg....
Joda, har gått bra før det bactuz, men andre ganger har "høyere makter" grepet inn i planene dine ;-)
Regner med det blir en forvarsel basert på lovende vær dagen før - og en endelig go på morran. Avmarsj fra angitt sted med mill. pressisjon PDT_Armataz_01_18

Husk samband ;-)

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Høres bra ut KOS!
Jeg trenger en tur ut nå, så dette skal vi få til :) Altfor lenge siden sist...

EDIT: - Og for den som lurte, så ble det endelig en liten runde idag lørdag :)
4,5 time rekker ikke til mye her oppe, men noe moro så vi da.
Overlater til KOS å legge ut bilder om det blir aktuelt. Legger meg litt på sidelinjen imens.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

jaba wrote:
KOS wrote:Lurer på om jeg ikke så enda en oppe i skråningen når jeg skulle til å forlate traktene sist - noen meter vest for "den hvitmalte". Er det noen flere uteglemt E.E.Ø. ?
Jada, det er nok en til oppe i skråningen. Dessuten var den enda en foran disse to, som sto på sprengningsstupet også etter at bolighuset der ble bygget. Men den forsvant i 2003. Jeg mener å huske at det lå enda en akkurat der huset står, og som ble sprengt vekk da husbyggingen tok til (grønn ring). Den som ble revet i 2003, var full av kabler og sambandsutstyr. Et av mine bilder derfra viser det. Like nedenfor var det en kabelstein.I den blå ringen sto det en bygningsruin fra tyskerne.
Legger også ved et bilde av en mg-pos i tetteste skogen bak op-bunkerne.
Da ble det endelig et besøk der igjen. Så, pr. i dag er dette BoligBunkerKart Mosskarsfjell sør.

Fikk du et fint foto av MG-stativet BaCtuZ ?

mvh
KOS
Attachments
Ledig 8m2 ettroms på Mosskarsfjell.<br />Bill.Mrk.: 'Sørvendt &amp; flott utsikt'.<br />(Et vindu er tett, men kan lett åpnes med hakke &amp; spade)
Ledig 8m2 ettroms på Mosskarsfjell.
Bill.Mrk.: 'Sørvendt & flott utsikt'.
(Et vindu er tett, men kan lett åpnes med hakke & spade)
20091107_053_1.jpg (323.1 KiB) Viewed 100 times
Kommer en for høyt opp fra vest så går en lett over denne for å si det sånt...
Kommer en for høyt opp fra vest så går en lett over denne for å si det sånt...
20091107_051_1.jpg (537.14 KiB) Viewed 100 times
Små oppholdsrom er 'krysset'. De mer 'solide' er fylte flater.<br />JABa sine 'historiske' er ca. plassert etter kart ovenfor.
Små oppholdsrom er 'krysset'. De mer 'solide' er fylte flater.
JABa sine 'historiske' er ca. plassert etter kart ovenfor.
MossBunk09.jpg (127.96 KiB) Viewed 100 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

den garasjebunkeren der er ikke den likens som en som er omtalt tidligere i forumet? hvilken kanon eller vogn (plass til hjul i sidene) har vært lagret der?
ow
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hva den har vært til, tja si det... Kanskje "enda et lite oppholdsrom" - som så ble ombygd til "noe". Muligens en liten PAK ? Mye tyder på at det var en viss fokus på sikring av bakområdet til Mosskarsfjell. F.eks. ble en wireless bunker ikke langt innenfor betydelig sikret med pigtråd og miner så sent som i '45. Også tidligere omtalte MG-stilling på østsiden har vei og Mosskarsfjell bakområde i skuddfelt... Men, utsparingen kan jo til og med være for å kunne rulle inn tunge fat for lagring. Spørs om vi får vite det noengang ;-)

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “Haugalandet”