Luftvernbatteriene ved Karmsundet

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Scubasteve
Posts: 49
Joined: 29 Aug 2007 22:11
Location: Ytraland

Konge. Det var tøft med da og nå bildene. Takk for du viser dette.Alltid moro å se litt om nærmiljøet.
Mvh
Scuba
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Stilig Bactuz!
Legg også merke til kamuflasjen på Avaldsneskirken i bakgrunnen.

Når det er sagt.... Er ikke dette bildet en 3,7cm FLAK 43 da?

Erik
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Erik E wrote:Stilig Bactuz!
Legg også merke til kamuflasjen på Avaldsneskirken i bakgrunnen.

Når det er sagt.... Er ikke dette bildet en 3,7cm FLAK 43 da?

Erik
BaCtuz, dette er kjempebra feltarbeid og en fantastisk illustrativ kombinasjon på Pc'en etterpå. Det var sånn noenlunde her jeg hadde mistanke at disse kanonene lå utfra det jeg nevnte tidligere. Det samme bildet du har fått tak i har vi liggende ett eller annet sted på museet, og jeg tenkte å ta dette med i boken om kystbatteriene i Haugesundsdistriktet. Erik har rett i at dette er en av de tre 3,7cm FLAK kanonene på Moksheim.

Moksheim:
3 stk. 3,7cm FLAK
1 stk. 1,25 meter avstandsmåler

Ved batteriet var det nærmere 170 kasser 3,7 cm ammunisjon til kanonene.

Nå mangler vi vel bare tre 2 cm FLAK på Snik, marinehytten og plaseringen av 150cm lyskasteren der ute - så er vel det meste av FLAK-batteriene langs fastlandssiden av Karmsundet rullet opp.

Kan du tegne inn posisjonen på brakken du har bilde av også?
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Takker alle sammen, for oppmuntrende tilbakemeldinger :smile:
Godt å få litt skryt innimellom også...hehe...

Her er et nytt flyfoto med dagens plassering av offisersbrakken inntegnet med gul ring. NiB N6586308 Ø290540. Stillinger med rød og brakkegrunnene med blå som før.

Var borte idag og leverte tilbake bildet jeg lånte, og forhørte meg om han visste hvor luftvernet på Snik hadde vært. Det visste han dessverre ikke, så jakten fortsetter!


PDT_Armataz_01_18


Kai
Attachments
Offisersbrakken idag inntegnet med gul sirkel...
Offisersbrakken idag inntegnet med gul sirkel...
flyfoto med offisersbrakke.jpg (319.52 KiB) Viewed 301 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Med fare for å bli misstenkt for å sprite opp antall innlegg, så får du en takk i dag også BaCtuz. :D Egentlig et imponerende oppbud av luftvern for å stoppe den allierte mineleggingen - og innsatsen fra begge sidere vitner om at dette må ha vært viktig.

Et lite PS for oss i Haugesundsdistriktet:
Søndag 30. august fra 1300 kommer Arquebus museets styreformann, Major(R) i luftforsvaret og flyplassjef ved Haugesund lufthavn - Øystein Østensjø - til å holde et kåseri om luftkrigen på Haugalandet. Jeg regner med at mineleggingen i Salhus blir en del av dette kåseriet. Det blir nok mer fokus på det som var i luften enn det på bakken, men kanskje interessant likevel...
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

At det blir interessant tviler jeg ikke på nei... :D
Skal dette arrangeres på museet?
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hadde litt tid til overs etter jobb idag, så jeg tok en tur sørover til Snik og tok en titt. Har faktisk aldri vært der ute før :)

Kjørte innom et par steder for å snakke med de lokale, men enten var de ikke hjemme eller så visste de ikke noe...
Har ikke gitt opp, så neste gang jeg får tid så fortsetter jakten! Hehe.

Spennende dette...

PDT_Armataz_01_11

Hvor langt sør tror dere det kan være? Noen som har noen følelse på det?

Kai
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

bactuz wrote:At det blir interessant tviler jeg ikke på nei... :D
Skal dette arrangeres på museet?
Det er en del av Haugalandmuseene's museumsstafett. Den 30. august fra 1300 - 1500 er det ved Arquebus museet i Førresfjorden.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

bactuz wrote: Hvor langt sør tror dere det kan være? Noen som har noen følelse på det?

Kai
Jeg har en anelse om at det ikke kan være så langt fra fabrikken på Vormedal. Jeg tror jeg har dette fra noen som hadde vært ved disse som barn under krigen, men er ikke sikker. Det ligger en haug på et nes sør for fabrikken, jeg vil tippe dette er en grei plass å starte på vandringen sørover.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Arquebus wrote: Jeg har en anelse om at det ikke kan være så langt fra fabrikken på Vormedal...
Jeg var helt sør på Snik igår, ved veiens ende. Han ene jeg snakket med bodde tvers over Husøy og vi sto og kikket litt og tenkte høyt om hvor det ville være naturlig å plassere slike stillinger i forhold til den utsikten vi hadde der.
Spørsmålet er jo hva hovedoppgaven til dette batteriet hadde. Var det å samarbeide med de to andre batteriene for å ta flyene som la miner vil det nok være mest sannsynlig å plassere det lenger nord ja.... Jeg har også sett på området like sør for fabrikken som et fint sted for dette, men var litt usikker på hvor Snik egentlig lå, så jeg tenkte jeg skulle ta turen helt sør og heller arbeide meg nordover.
Får ta en tur og kikke litt i helgen, så kanskje vi kommer nærmere en løsning? PDT_Armataz_01_18

Holder dere oppdatert PDT_Armataz_01_11


Kai
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Oppsummering av "ting & tang" vi har vært innom i denne tråden + noen andre tråder....


13/6-1941
LGK anmoder AOK om infanteribeskyttelse for Utsira da man er redd det oppsatte luftvernet på stedet ikke er nok for å beskytte sjøredningstjenestens radiostasjon (3x2cm)

31/12-1941
6 x 2cm Innrapportert for Haugesund under "Seekommandant Stavanger"

20/3-42
69. Divisjon ber om forsterket luftvern i "Haugesund området" for å sikre industrien i Haugesund, Odda & Sauda, men viktigst av alt trengs forsterket sikring av skipsleden gjennom Karmsundet og Haugesund havn.

11/4-42
LXX armeekorps ber AOK om tildeling av et komplett tungt luftvernbatteri til Haugesund.

23/5-42
69.Div melder at pga. gjentatte allierte minedropp i Karmsundet er ferja til Karmøy ofte hindret i å gå. Man ber derfor om at annet luftvern i området kan flyttes til Salhus.

25/5-42
LGK melder at et lett og et tungt luftvernbatteri vil settes opp i Haugesund i løpet av juni med tanke på sikring av "Fährstelle Salhus" ved Karmsundet.

1/6-42
LGK meddeler at til sikring av Salhus ved Karmsundet, tildeles ett tungt luftvernbatteri til området Kvala-Haugesund, samt et lett 2cm batteri fra marinen ved Salhus.

Sommer 1942
LGK foreslår at det opprettes "Alarmflakbatterie" på Kvala som kan betjenes av personell fra kystfortet ved flyalarm. Forslag forkastet av marinen. Marinen rekognoserer stillinger for 3 x 2cm Flak ved Salhus.

1/7-1942
6 x 2cm Innrapportert for Haugesund under "Seekommandant Bergen"
Også HKB Vikene, HKB Nordheim & MKB Haugesund er nå oppsatt med eget luftvern.

Pr. 6/11-1942 (Usikkert når opprettet?)
Le.Flakzug Z.b.V der Marineflakabteilung 802
Anlagt "Koltrepinten" med 2 x 2cm Madsen og lyskaster "Nanny"

Pr. 20/3-1943 (Usikkert når opprettet?)
Le.Flakzug Z.b.V der 10/504 MAA (Oppsatt av mannskap fra MKB Haugesund) Anlagt "Haugen" med 2 x 2cm Madsen og lyskaster "Lucie"

13/6-1943
Luftwaffe rapporterer for "Flakeinsatz Haugesund":
6 x 2cm Flak, 94 mann besetning - Ukjent når disse kom på plass.
Sannsynligvis plassert på Moksheim og Snik

1/11-1943
274 div gir følgende status for luftvern ved tilhørende batterier:
HKB Skudenes - 2x2cm Flak
HKB Bokn - 2x2cm Flak

November 1944 (Usikkert når opprettet)
Alarmflakbatterie 59/III(L) ved Frauenschuh på Ferkingstad

Vinter -44/Vår -45
3 x 3,7cm Flak 43 ved Moksheim, muligens 3.le.Flak.abt/740?
Sannsynligvis satt inn som erstatning for ett av de to 2 cm batteriene nevnt i 1943.
Last edited by Erik E on 07 Apr 2009 0:44, edited 1 time in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Jøss, det var litt av en "salve" Erik - takker for oppsummeringen, kjekt å ha det kronologisk !

Ser du skriver "Moksnes" et par steder, var det skrevet slik ? - Moksheim er stedsnavnet.

mvh
KOS
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ser du skriver "Moksnes" et par steder, var det skrevet slik ? - Moksheim er stedsnavnet.
Ja det var de geografikunnskapene igjen da....
endret "as we speak"

Erik
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik E wrote:13/6-1943
Luftwaffe rapporterer for "Flakeinsatz Haugesund":
6 x 2cm Flak, 94 mann besetning - Ukjent når disse kom på plass.
Sannsynligvis plassert på Moksheim og Snik
Disse 2cm'erene med besetning kunne vel passe bedre på Salhus, i antall ? Hvordan passer det i tid - kan noe ha kommet tidligere ?

Salhus (fergeleiet) ligger lengst nord (der brohodet/fastland er nå).

Videre sør er Moksheim, der det var 3 stk. 3,7cm FLAK (ref.ovenfor)

Helt i sør er Snik, og 3 stk. 2 cm FLAK 38 (ref.Arquebus)

Jeg har fått inn en bunker-koordinat sør på Snik fra "etteretning". Venter på rapport fra en "byggherre" i området - så tar jeg meg en tur utover...

KOS
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Disse 2cm'erene med besetning kunne vel passe bedre på Salhus, i antall ? Hvordan passer det i tid - kan noe ha kommet tidligere ?
Stillingene ved Salhus ble rekognosert av marinen sommeren 1942, tvilsomt at det var noe her før det da egentlig....? Det som ble nevnt i den sammenheng var oppsetting av 3 stk 2cm Madsen som er et typisk marinevåpen, 2 på fastlandssiden og en på karmøysiden.

Har ingen "bevis" på at de faktisk kom på plass, eller om Luftwaffe likevel kom dem i forkjøpet.....

Erik
Post Reply

Return to “Haugalandet”