Luftvernbatteriene ved Karmsundet

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Dette batteriet sorterte under Luftwaffe og ble satt opp på Norheim/Moksheim på østsiden (bysiden) av Salhus. Foruten brakker, bunkere og en mindre fangeleir for russiske krigsfanger, var batteriet oppsatt med luftvernkanoner og lyskastere for å hindre allierte fly i å minelegge Karmsundet (slik at tyske skip måtte gå vest av Karmøy). Batteriene (3 zug) hadde følgende kanoner:

4 stk. 2,0cm. FLAK 38 (enkeltløp)
3 stk. 2,0cm. FLAK 38 (vierling)
3 stk. 3,7cm. FLAK 43
3 stk. 2 cm FLAK 38 (Snik "marinehytte")

En modell av 2cm. batteriet er satt opp på Arquebus museet i Førresfjorden. 3,7cm. batteriet lå for seg selv et lite stykke lenger sør.
Last edited by Arquebus on 26 Apr 2009 14:29, edited 4 times in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Så dette blir sånn ca. som i Karmøy Kommunes plansje fra 1995 +/- en kanon her & der ?
+ Et par observasjonsposter også...en på hver side.

Den lenger sør ser jo ut til å være på Snik sånn ca. ?

Finnes der rester i dag og/eller har vi ca. posisjon eller eventuelt bilder som kan lede til ca. posisjon for disse to stedene ?

mvh
KOS
Attachments
Forenklet kart av Karmøy Kommune ifbm. Frigjøringsjubilé 1995
Forenklet kart av Karmøy Kommune ifbm. Frigjøringsjubilé 1995
00_Salhus-Snik.jpg (29.49 KiB) Viewed 733 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Har lett høyt og lavt etter batterinunner for luftvernet i Haugesund / Karmsundet uten hell.....
Eneste jeg har funnet er Alarmflakbatterie 59/III(L), men dette er jeg nesten 100% sikker på stod ved "Frauenschuh" radarene.

Har du noen nummer eller navn som kan kaste litt lys over hvem de var og hvor lenge de var der?

Det jeg stusser over er at de er ikke oppført i LW oversikter jeg har fra eksempelvis november 1944, men har derimot funnet en antydning om at (om kanskje ikke alle) så var ihvertfall noe av luftvernet underlagt marinen??

Mvh Erik E
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Erik E wrote: Det jeg stusser over er at de er ikke oppført i LW oversikter jeg har fra eksempelvis november 1944, men har derimot funnet en antydning om at (om kanskje ikke alle) så var ihvertfall noe av luftvernet underlagt marinen??
I feltpostfortegnelse for Norge er det oppført følgende under Karmsund:
FLAK abt. 740, lei.3, 1, Zug (L)
Res. FLAK abt. 641, 5. bttr. 1. Zug (L)

I tillegg er Ln, Rgt. 55, 8.kp. (L) registrert på karmøy, men jeg er ikke sikker på nøyaktig hvor denne avdelingen var stasjonert.

Likevel skal jeg innrømme at jeg også alltid har trodd at deler av batteriet hørte til Kriegsmarine (men jeg vet i farten ikke hvorfor).

Jeg er relativt sikker på hva som stod der, fordi jeg har en gang sett en opplisting som ble gjort i 1945, og det var 3 stk. enkle og 3 stk. firling av 2,0cm. FLAK-38, samt 3 stk. enkle3,7cm. FLAK lenger sør. Personellet var innkvartert i 3 brakker samt på Norheim skole som de hadde beslaglagt. Det du nevner på Snik tror jeg faktisk var enda et batteri, og jeg har et øyenvitne som sier at det stod FLAK firling på Vormedal som ikke er langt unna (ca. nedenfor der KOS har tatt bilde av tanksperringene).

Det finnes rester i dag, og de ligger i terrenget (noe nær hus og hage) like sør for broen til Karmøy. Det går en vei fra "de 7 dårlige jomfruer" (et minnesmerke fra vikingtiden som er merket) og sørover. Stillinger/bunkere ligger på begge sider av denne veien. Vi vet om en som kan følge oss rundt på anlegget hvis det blir aktuelt.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote:Så dette blir sånn ca. som i Karmøy Kommunes plansje fra 1995 +/- en kanon her & der ?
+ Et par observasjonsposter også...en på hver side.
Disse plansjene fra 1995 ble delvis utarbeidet på oppdrag fra Karmøy kommune til 50-års jubileet for frigjøringen. Men det var mye som ble gjort på kort tid på grunn av 50-års jubileet. Etter min mening kan ikke skissen du vedlegger ikke være særlig nøyaktig når det gjelder antall kanoner på Moksheim, samt mangel av lyskastere, bunkere, brakker og beslaglagte bygninger i oversikten.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

I feltpostfortegnelse for Norge er det oppført følgende under Karmsund:
FLAK abt. 740, lei.3, 1, Zug (L)
Res. FLAK abt. 641, 5. bttr. 1. Zug (L)
Hm... En liten konflikt der....
I dokumentet fra nov-44 jeg tidligere nevnte, "Kriegsverteiler der Komm.Gen.d.Dt.Lw.in Norwegen" er 1 & 2 Zug 740 oppført på Herdla.
le.3./740 derimot står uten stedsangivelse....

Ln.Rgt.55 ble omdøpt til Ln Rgt 251 på tampen av 1944, så dette er faktisk "kun" den tidlige avdelingsbetengnelsen til 15./Luftnachrichten-Regiment 251!

Denne "indikasjonen" på marinebatteri jeg nevnte kan du se under her.
Batteriet er jo fremdeles ikke fysisk på plass når dette er skrevet, men det ser ihvertfall ut som de er på vei....Om det ikke ble endret etterhvert da?? Det nevnes også et tungt batteri nord i byen her, men har ihvertfall vanskelig for å tro at dette var et Marineflak batteri.

Mvh
Erik E
Attachments
Karmsund 1 juni 1942.JPG
Karmsund 1 juni 1942.JPG (23.82 KiB) Viewed 701 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:
KOS wrote:Så dette blir sånn ca. som i Karmøy Kommunes plansje fra 1995 +/- en kanon her & der ?
+ Et par observasjonsposter også...en på hver side.
Disse plansjene fra 1995 ble delvis utarbeidet på oppdrag fra Karmøy kommune til 50-års jubileet for frigjøringen. Men det var mye som ble gjort på kort tid på grunn av 50-års jubileet. Etter min mening kan ikke skissen du vedlegger ikke være særlig nøyaktig når det gjelder antall kanoner på Moksheim, samt mangel av lyskastere, bunkere, brakker og beslaglagte bygninger i oversikten.
Nei, skissen er ikke særlig nøyaktig - men det viser altså hvor "tynn" informasjon kommunen har/hadde tilgang til 50 år etter. Som et eksempel er ikke en eneste kanonstilling anført på Ytraland - kun 3 bunkers. Mens andre steder er det bedre. Uansett er det selvfølgelig indikasjoner som en kan ha i bakhodet nå når vi "graver" dypere.

For orden skyld, her er ledeteksten på baksiden i direkte avskrift:
Karmøy kommune wrote:I forbindelse med frigjøringsjubileet fikk Karmøy kommune informasjon
om de tyske okupasjonstroppenes aktiviteter under krigen. Folk som
deltok i motstandsbevegelsen og andre med god lokalkunnskap bidro slik
at vi kunne tegne en samlet oversikt over tyske innretninger. Kartet er
laget på grunnlag av denne lokalkjennskap og videre på engelske
etteretningsrapporter og det vi kunne få av tysk dokumentasjon.

Karmøy kommune retter en hjertelig takk til alle som bidro i denne
prosessen.

Det er vanskelig å få etablert et helt eksakt bilde av innretningene
gjennom fem krigsår, og vi vil sette pris på informasjon dersom det er feil
eller mangler. (Kontakt: Karmøy Rådhus, Thor Osland).
Fremtidige markeringer bør bli mer korrekt - og detaljert...
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Erik E wrote: Denne "indikasjonen" på marinebatteri jeg nevnte kan du se under her. Batteriet er jo fremdeles ikke fysisk på plass når dette er skrevet, men det ser ihvertfall ut som de er på vei....Om det ikke ble endret etterhvert da?? Det nevnes også et tungt batteri nord i byen her, men har ihvertfall vanskelig for å tro at dette var et Marineflak batteri.
Det var et FLAK batteri med 8,8cm. FLAK kanoner på en luftvernflåte i sentrum. Kan dette være marine FLAK btt? og har du noe som dokumenterer et slikt batteri?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Har ikke så mye mer enn den lille snutten jeg la inn, men vet som sagt ikke om dette faktisk ble realisert, eller om tildelingen senere ble frafalt...

"Luftvernflåte" høres unektelig ut som marine, men de jeg har snakket med som vet mye om Marineflak har aldri registrert noen tunge KM batterier i Haugesund.

Utifra KTB til LXX armekorps kan man finne følgende:


20/3-42
69. Divisjon ber om forsterket luftvern i "Haugesund området" for å sikre industrien i Haugesund, Odda & Sauda, men viktigst av alt trengs forsterket sikring av skipsleden gjennom Karmsundet og Haugesund havn.

11/4-42
LXX ber AOK om tildeling av et komplett tungt luftvernbatteri til Haugesund.

23/5-42
69.Div melder at pga. gjentatte allierte minedropp i Karmsundet er ferja til Karmøy ofte hindret i å gå. Man ber derfor om at annet luftvern i området kan flyttes til Salhus.

25/5-42
LGK melder at et lett og et tungt luftvernbatteri vil settes opp i Haugesund i løpet av juni med tanke på sikring av "Fährstelle Salhus" ved Karmsundet.

1/6-42
LGK meddeler at til sikring av Salhus ved Karmsundet, tildeles ett tungt luftvernbatteri til området Kvala-Haugesund, samt et lett 2cm batteri fra marinen ved Salhus.
[Her fremgår det ikke om det tunge batteriet er marine eller Luftwaffe]

Her slutter "alle spor".......
Men som sagt på neste oversikt jeg har tilgjengelig finner jeg ingen Luftwaffe batterier med stedsnavn på Haugalandet, datert november 1944, bortsett fra alarmbatteriet ved Frauenschuh.

EE
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Erik E wrote:Her slutter "alle spor".......
Men som sagt på neste oversikt jeg har tilgjengelig finner jeg ingen Luftwaffe batterier med stedsnavn på Haugalandet, datert november 1944, bortsett fra alarmbatteriet ved Frauenschuh.EE
Jeg er stadig imponert over den oversikt dere har på dette og jeg har ikke så mye annet en noen KTB og rapporter å spe på med. Jeg hadde en runde med et par som husker btt. ved Salhus, men de kan ikke gjøre annet enn å vise hvor ting stod. De lekte karusell med en av kanonene etter krigen, men de kan si lite om antall, kaliber eller type. De kan også fortelle at det alltid kom et par fly som beskjøt kanonstillingene før flyene (bl. a. Avenger) startet mineleggingen.

Jeg tror vi skal finne ut eksakt hva som stod hvod i omr. Salhus, men org. tilhørighet blir vanskeligere uten bilder fra krigen. Vi har bilder fra Utsira, og her har jeg bare sett WL uniformer, så det stemmer bra med oversikten jeg gav tidligere.

Det som er litt rart er denne såkalte luftvernflåten, en flåte med i alle fall 2 stk. 8,8cm. FLAK liggende sånn ca. der hvor Haugesund og Sunnhordland politikammer ligger i dag. Det burde være noen spor etter denne i form av bilder, eller historier?

Min far sa en gang at de rigget opp lett luftvern ved Sørhaug Auto (på fjellet nord for bilverkstedet, der hvor det er parkeringsplass i dag), men at det flyttet dette etter klage fra sykehuset/sykehjemmet like foran haugen (der Telenor bygget ligger i dag). Jeg tror at det finnes flere faser/epoker i krigen og at strategien/plasseringer på Haugalandet endret seg i takt med dette.

En epoke var etter at de allierte besluttet å sette inn betydelige ressurser på å hindre tyske fartøyer å benytte den indre leden mellom Stavanger og Bergen, der Karmsundet representerte et beskyttet strekning på mange mil. I denne fasen ble det satt opp en del luftvern for å hindre minelegging/angrep på skipsfarten i Karmsundet både i omr. Noheim og Vormedal, i Kopervik (Østremneset og i alle fall 1 stk. 4cm. FLAK 28 på Brekke) og i Haugesund. Det tyske luftvernskipet "Paris" lå i Karmsundet og ventet på mineklarering, men gikk til slutt på vestsiden av Karmøy, og skipet ble senket av norske torpedobåter utenfor Haugesund. Fartøyet beskjøt torpedobåoene med sine luftfernkanoner, som traff vannet i skrå vinkel og fortsatte innover Haugesund.

Kystbatteriene på Haugalandet hadde også 20 - 30 lette og middelstunge luftvernkanoner, men etter det jeg har forstått så hadde ikke kystfortenes luftvern anledning til å delta i kamp mot fly uten av selve btt. var truet.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det skal helt klart gå an og finne ut, bare man får fatt i de rette papirene!
Har selv aldri "konsentrert" meg om Haugalandet, så det jeg har er bare slumpetreff! Mener å ha hørt om "flytende flakbatterier" i nord, Narvik eller omegn, men har aldri støtt på info om noe slik i sørnorge. Hadde vært interessant å visst om dette var tilfelle, spesielt da hvorfor de valgte en lekter/pram når det sikkert er mer enn nok plasser å sette dem på land!
Jeg tror at det finnes flere faser/epoker i krigen og at strategien/plasseringer på Haugalandet endret seg i takt med dette.
Enig - Det mønsteret ser man over hele linja egentlig og lager mye forvirrelser rundt "hvem, hva & hvor"

En annen innfallsvinkel ville vært å fått tak i rapporter fra engelske tokt...
Disse ville helt sikkert nevnt noe om forandringer, hvis det f.eks plutselig dukket opp et flytende luftvernbatteri ;-)

Erik
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

En annen innfallsvinkel ville vært å fått tak i rapporter fra engelske tokt... Disse ville helt sikkert nevnt noe om forandringer, hvis det f.eks plutselig dukket opp et flytende luftvernbatteri ;-) Erik
Har noen engelske "Reccords of details carried out" eller hva det heter fra engelske tokt. En ble beskutt fra "Ranga Zagg" (skulle bety Risøy). Til og med fly som ble skutt ned ble bare kommentert som "failed to return to base". Hvis denne flåten lå delvis kamuflert ved land, vil jeg anta at et fly under angrep også kunne oppfatte dette som et batteri montert i strandsonen og ikke som en flåte? Jeg har ikke inntrykk av at de engelske rapportene etter angrep er særlig nøyaktige, men jeg er enig i at man kan finne fragmenter av detaljer som kan være til hjelp. Skal se gjennom dette når jeg får anledning.

Når det gjelder luftvernflåten spesifikt, så kan det være mange grunner til at det foretrekkes istedenfor landmontasje. Er man usikker på plasseringen kan de lettere flyttes til et annet sted, og langs kaien i Haugesund vil en flåte gi bedre skuddfelt. Men jeg har ingen kvalitessikret forklaring på disse flåtene.

Men finnes det noen etteretningsdata som er frigitt? Jeg har noen amerikanske flyfoto fra 1944 (skulle være del av en systematisk kartlegging av Sør-Norge i tilfelle invasjon). Jeg tror imidlertid at man må ha kraftig forstørrelse for å få noe utav disse.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Men finnes det noen etteretningsdata som er frigitt?
Det finnes nok enormt med allierte luftfotos fra Norge, også av dem som er tatt i lav høyde. Allerede 19 April 1940 var RAF over Haugesund i ekstremt lav høyde for å ta bilder.... Dette toktet kan man lese om i boka "Norwegian Patrol" hvor flyet gikk så lavt at man vurderte å fly under Risøybrua!
Her nevnes forresten allerede at de blir beskutt og truffet av MG-ild.
Videre finnes det nok en del bilder fra angrepene mot Haugesund havn i 1944. Har sett ihvertfall to bilder tatt i lav høyde over havna.
Synd denne "evidence in camera" siden aldri kom opp å gå.... Ville gjort alt så mye lettere.

Her er to etterkrigsbilder (fra boka) av brua for de som ikke er så kjent i Haugesund:
Attachments
Ikke det lureste stedet å fly med en Hudson!
Ikke det lureste stedet å fly med en Hudson!
Risøybrua.jpg (92.04 KiB) Viewed 609 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Dette batteriet sorterte under Luftwaffe og ble satt opp på Norheim/Moksheim på østsiden (bysiden) av Salhus.
Hei,

jeg fikk et tips fra en "pensjonist" om luftvern på Rossabø, på høydedragene vest for Rossabø skole.

Jeg var der og sjekket en regnfull ettermiddag og der er synlige tegn i terrenget i tillegg til "tidsriktige" gjerderester etc. men ikke noe "håndfast". En temporær stilling ?

Kjenner du til noen oppføringer i området Arquebus ?

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote: jeg fikk et tips fra en "pensjonist" om luftvern på Rossabø, på høydedragene vest for Rossabø skole.

Jeg var der og sjekket en regnfull ettermiddag og der er synlige tegn i terrenget i tillegg til "tidsriktige" gjerderester etc. men ikke noe "håndfast". En temporær stilling ?

Kjenner du til noen oppføringer i området Arquebus ?

mvh
KOS
Jeg har ikke noen erindring av luftvern i dette området. Jeg har erfaring med at luftvern ofte betyr enkel eller dobbel MG34 når "Haugesundere minnes". I byen hadde de også en del kjøretøyer og hestetrukne vogner med dobbel MG som FLAK.

Fant dessuten et bilde av noe utstyr som var rasket sammen ved FLAK batteriet ved Salhus i 1945.
Attachments
Lyskaster og utstyr på Norheim i 1945
Lyskaster og utstyr på Norheim i 1945
Lyskaster og kanonutstyr på Norheim 1945.JPG (73.15 KiB) Viewed 562 times
Post Reply

Return to “Haugalandet”