Utstyr igjen i forsvarsverket på Vardafjell?

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Eilerv
Posts: 5
Joined: 12 Mar 2013 13:06

Noen her som veit om det er ein bunker igjen på Vardafjell med tyske effekter i?
For vist ikkje det er kjent, så har ein bekjent av meg snublet over ein ukjent bunker der oppe.
Han var opp på tur der i helga, å fant ein tyskerhjelm med ørna på venstre side av hjelmen.
Ganske grei stand.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Hei Eilerv og Velkommen til TKiN/forum .
Spennende funn ! Ikke så ofte man finner slikt.
Om bunkeren ikkje er blitt funnet tidligere er ikke godt å vite før man
får vite hvor den er og kansje få sett noen bilder av den bunkeren .
Mvh Henning Dalsvåg
Eilerv
Posts: 5
Joined: 12 Mar 2013 13:06

Han som fant hjelmen er veldig sparsommelig med opplysninger om nøyaktig kor den ligger. Veit kun det er på vardafjell ein plass.
Han fant og ein gassmaskebeholder, men den var i veldig dårlig stand, så den tok han ikkje med.
Snakka om at det kanskje kunne ligge meir utstyr i eit anna rom samme plassen som han ikkje hadde kommet til, men det var tørt der.
Så han trudde det var stor sjans for at vist det var noe der, så ville det være i god stand.

Var opp å kikka der i dag for å sjå om det var noe som kunne reddes å gis til museet i Førre, men fant sjølv ingenting.
Såg spor etter andre som hadde vært der å trava rundt. Om deiras hensikt var å bevare for ettertiden, eller egen vinning er usikkert. Sikkert det siste, da han hadde fått inn fleire tilbud på hjelmen etter kun 15 min på facebook.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Eg var sikker på at der ikkje var flere uoppdagede bunkerser der oppe på vardafjell.
Trudde "KOS" og "bactuz" hadde funnet det aller meste i det området.
Mvh Henning Dalsvåg
Eilerv
Posts: 5
Joined: 12 Mar 2013 13:06

Er det blitt sjekket på østsiden av parkeringsplassen der oppe?
At det kanskje ligger ein tilbaketrukken kommandopost eller noe sånt kanskje.
Skal prøve å få litt meir info ut om nærmere lokasjon, bedt han ta noen bilder vertfall
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Der er bare en kommandopost på vardafjell og det er kommandobunkeren,den finner du mer om her :http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=37&t=525
Mvh Henning Dalsvåg
Eilerv
Posts: 5
Joined: 12 Mar 2013 13:06

Ok. Ja den fant eg. Fant den, 5-6 små bunkerer/skytestillinger litt lenger vest nedi lia, gammle hytta som er reven og eit ammolager? rett ved :)
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2989
Joined: 16 May 2007 15:31

Eilerv wrote:Ok. Ja den fant eg.
Hei Eilerv,

velkommen til TkiN/Haugalandet :-D

Det er startet flere tråder for Vardafjellet, f.eks. denne http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=37&t=539 for det du nevner i vestsiden, og denne http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=37&t=579 .
Denne tråden vil nok bli slått sammen med en av de som passer når det blir litt tydeligere hvor den hører til, ev. med foto :smile:

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “Haugalandet”