View unanswered posts | View active topics It is currently 09 Jul 2020 15:38

Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 269. Infanterie-Division på Haugalandet 
Author Message
Moderator

Etterhvert fant tyskerne ut at å ha to forskjellige betegnelse på helt likt materiell var uhensiktsmessig, og man gikk over til kun å bruke 414(f) betegnelsen.

JEF

Hei JEF - takk for oppklarende informasjon !

Jeg har søkt etter bilder på nettet av denne haubitser-typen, men der synes å være lite sånt "der ute"...

Erik E. hadde et bilde (under) som han delte med oss... Har du noen bilder eller gode lenker som viser kanonen ?

mvh
KOS

Image

22 Aug 2007 10:49
Profile

http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:15 ... inna_1.jpg

http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:15 ... inna_2.jpg

http://www.rzeszow.mm.pl/~jowitek/155%20Schneider.html

22 Aug 2007 16:54
Profile
Moderator

Takk for hjelpen JEF.

mvh
KOS

22 Aug 2007 23:58
Profile
Moderator

Men til saken. 15,5cm. batteriet innerst i Skåredalen ble opprettet i desember 1942 som områdeforsterkning (ortsfeste batterie) som 13. kompani av divisjonens artilleriregiment (13/A.R.269).

Får vel holde litt "liv" i forum og tråden PDT_Armataz_01_06

Her er "datostemplinger" som Erik E. fant på murerarbeidet i et av ammokammerene.
Rart hva en finner når en vet hva en skal se etter ;-)

mvh
KOS

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Last edited by KOS on 11 Jul 2008 23:14, edited 1 time in total.

08 Sep 2007 1:31
Profile
Moderator

Jeg har søkt etter bilder på nettet av denne haubitser-typen, men der synes å være lite sånt "der ute"...

Men den som leter han finner PDT_Armataz_01_11

I dette tilfellet på: http://www.waymarking.com/waymarks/WM2C3W

mvh
KOS

Canon de 155 C modèle 1917 Schneider aka. 15,5cm sFH 414 (f)

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

08 Dec 2007 21:10
Profile

Her ser vi ett av batteriene som var i Haugesund under 269 ID. Bildet er tatt da de kom til Russland av en sambandssoldat ved AR269 (Schübert). Vi ser at i alle fall noen av 10,5cm. kanonene på Haugalandte var av typen 10,5cm. Le FH M16.

EDIT: 9.12.07:
Jeg tror faktisk at kanonen er en M18 uten mundingsbrems.

08 Dec 2007 22:24
Profile WWW
Moderator

Arquebus wrote:
280 Inf. Div. var stasjoert i Bergen fra april 1942 – mai 1945 og hadde følgende avdelinger: Festg. Btl. 645, 655, 658 og 1015, der altså Btl, 658 var i Haugesund med 4 Kp. pluss stabskp. Stabskp. var stasjonert i Førresfjorden (tidl. Førdesfjorden) like ovenfor Arquebus museet (kilde. Ernst Schubert fra stabs.kp.) og Schubert har lagt feltlinje fra kanonbtt. innerst i Skaaredal til Eivindsvannet.

Hei Arquebus, har dere "gått opp" terrenget innover der ? Tok meg en liten kjøretur innover i dag (i sivil :D ) for å se etter rester - spesielt en bunker Kalle nevnte langs Førresveien. Fikk ikke gått på let etter den i dag - og på denne tiden ser en jo nada enkelte steder. PDT_Armataz_01_07
Men ca. 1.5km fra hovedveien, altså langs Nesheimsveien, så jeg en liten bunker ved et jorde. Men da er der vel visse muligheter for at det er flere.
Ellers så jo plassen ved ungdomshuset ut til å ha vært "et senter" med betongflater og murer.

mvh
KOS

23 Jun 2008 23:35
Profile

KOS wrote:

Hei Arquebus, har dere "gått opp" terrenget innover der ? Tok meg en liten kjøretur innover i dag (i sivil :D ) for å se etter rester - spesielt en bunker Kalle nevnte langs Førresveien. Fikk ikke gått på let etter den i dag - og på denne tiden ser en jo nada enkelte steder. PDT_Armataz_01_07
Men ca. 1.5km fra hovedveien, altså langs Nesheimsveien, så jeg en liten bunker ved et jorde. Men da er der vel visse muligheter for at det er flere.
Ellers så jo plassen ved ungdomshuset ut til å ha vært "et senter" med betongflater og murer.

mvh
KOS

Mener de hadde flere brakker ved ungdomshuset. Ett hus like ovenfor vegen var også okkupert og ett uthus/driftsbygning der er en gammel tysk garage påstås det.

24 Jun 2008 7:41
Profile WWW
Moderator

Får vel få på plass litt av "sakene" i Tømmerdalen etter hvert.

Her er en ganske stor betong-bygning innerst i Tømmerdalen.
Indre lengde total 11.8m, bredde 3.5m, takhøyde=2.2m

KOS

Last edited by KOS on 16 Sep 2008 23:12, edited 1 time in total.

31 Jul 2008 0:55
Profile
Moderator

Rett ved siden av forrige "betong-brakke" finner en denne bunkeren.
Originale ventilatorer ser det ut til, og bunkeren har vært benyttet opp til nyere tid av forsvaret.

Kun en inngang, kraftig dekning og ellers ikke spor etter samband etc... Tror nok jeg vil tippe på ammo-bunker her.

KOS

Last edited by KOS on 01 Aug 2008 0:20, edited 1 time in total.

01 Aug 2008 0:05
Profile

Dette er ammobunkeren til lkp 16. De har fjernet den nye døren som sto ytterst da de tømte lageret på 90 tallet.
Jeg har hørt at ventilasjonsanlegget er montert i nyere tid , grunnet at ammunisjonen slo seg inni bunkeren.

01 Aug 2008 0:18
Profile
Moderator

Jeg har hørt at ventilasjonsanlegget er montert i nyere tid , grunnet at ammunisjonen slo seg inni bunkeren.

Hei kalle,
tror nok det kan stemme for den "boksen" som skimtes over inngangen på første bildet. At en i nyere tid "driller" disse to(2) hullene på det dypeste oppi bakken virker litt "umoderne". Men send meg en SMS og vi er på plassen for "Untersuchung" ganske kjapt ;-)

I serien "Tømmerdalen i bilder" beveger vi oss nå ca. 6m sør/øst til oppholdsbunkeren lengst nord.

Med egen inngang og rom på 5.2 x 3.5m rommet kanskje disse leilighetene et kanonmanskap hver - for det er flere av disse sørover.

Last edited by KOS on 18 Aug 2008 2:39, edited 1 time in total.

02 Aug 2008 0:04
Profile
Moderator

Videre sørover, omtrent 25m fra oppholdsbunkeren, kommer en til kanonstilling #6 for 15,5cm sFH.

Nokså uvanlige kanonstillinger. Kort fortalt består de av en støpt betong-sylinder i midten på ø1,4m og med høyde 19cm. Det som finnes for grov sideinnretning i ytterkant av sirkelen er rett og slett en "tannkrans" i betongen. Denne er ikke gravd frem for å telle tenner - eller for å se hvor mange grader som dekkes totalt og for hver "tann".

For meg ser det rett og slett ut som det er laget til for å rulle hjulene på hver side av sylinderen - og plassere "spaden" eller noe bak i denne tannkransen.
Med dette opplegget vil kanonene kunne rulles ut "på timen" om de må forflyttes.
Noen som har sett lignende noe sted ?

For øvrig er det åpning(vei) ut av stillingene - bred nok for transport inn/ut av kanonene.

KOS

Last edited by KOS on 18 Aug 2008 10:54, edited 1 time in total.

05 Aug 2008 1:03
Profile
Moderator

Noen som har sett lignende noe sted ?

Stille... PDT_Armataz_01_04

Vel, her er litt til.

Bactuz og KOS (aka Kariuz :D ) var inne å gravde og saget røtter litt her om kvelden og her er hva som kom fram - så langt.

Når jeg regner grovt på det kommer jeg til at avstanden mellom "tennene" i ytterkransen utgjør ca. 2,5º.
15,5cm sFH 414 (f) kunne sidejustere ±3º på lavett.
Avstanden mellom hjulene, målt i senter, på sFH414(f) var 152cm. Så dersom hjulene har en hjulbredde på rundt 12cm så skulle det vel passe med et hjul på hver side ?
(Da er det ikke tatt hensyn til ev. "spissing" mot trekk-retning og ev. hjul-lagerslark PDT_Armataz_01_18 )

Til å være i faste stillinger var dette raskt frigjorte haubitsere ser det ut til.

KOS

13 Aug 2008 0:57
Profile
Moderator

Ja det er en uvanlig fuktig ammo-bunker dette. Kanskje den var bedre ventilert originalt ?

Ventilasjonskassen over inngangspartiet sees på første bilde, og bilde nr.2 viser ventilasjonskanalen som var hengt opp for å nå inn i bunkeren.

Bunkeren innvendig er, i dag, 8.5m lang med en bredde på 3.2m

På siste bilder er (dagens) innerste vegg markert med "stav" på bakkenivå, og da gjenstår nøyaktig 4m til de originale ventilatorene som sees på bildet.
Nå var det vel vanlig med et "vinklet løp" ned og inn i lagringsrom - men 4m virker vel mye ja...

KOS

Last edited by KOS on 16 Sep 2008 23:16, edited 1 time in total.

17 Aug 2008 17:30
Profile
Reply to topic   [ 56 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next