Dekningsrom og skyttergraver på Vardafjellet(1), Haugesund

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

tor a
Posts: 26
Joined: 10 Jul 2007 21:46
Location: vestfold

på vardafjellet er det jo oxo noen andre instalasjoner som jeg husker fra min barndom. var oppe og tok noen bilder bare for å friske opp minnet. disse ligger på forsiden av vardafjellet. noen som kjenner noe mere til disse? PDT_Armataz_01_13 har disse noen forbindelse med de andre instalasjonene?
Attachments
denne ligger i forbindelse med 2 skyttergraver.
denne ligger i forbindelse med 2 skyttergraver.
DSC02431.JPG (295.6 KiB) Viewed 899 times
skyttergravene munner ut i disse
skyttergravene munner ut i disse
DSC02439.JPG (319.43 KiB) Viewed 899 times
i den ene enden av skyttergrava har du denne
i den ene enden av skyttergrava har du denne
DSC02435.JPG (334.28 KiB) Viewed 899 times
inngangen til bunkeren
inngangen til bunkeren
DSC02436.JPG (231.65 KiB) Viewed 899 times
inne i bunkeren
inne i bunkeren
DSC02437.JPG (212.43 KiB) Viewed 899 times
og så har du denne.
og så har du denne.
DSC02440.JPG (330.37 KiB) Viewed 899 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Ser ut som den på bilde "DSC02440.JPG" over her er denne her bunkersen på østsiden av fjelltoppen ved veien opp.

mvh
KOS

Se også Dekningsrom og skyttergraver på Vardafjellet(2), Haugesund
og her i tråden "Kombi-bunkerser" på Vardafjellet, Haugesund
Attachments
Ammolager ?
Ammolager ?
20071202_025b_6.jpg (240.14 KiB) Viewed 760 times
Bokstavelig talt, "midt i svarte granskauen", rundt 30m nord for grunnmuren - en inngang med dekning.
Bokstavelig talt, "midt i svarte granskauen", rundt 30m nord for grunnmuren - en inngang med dekning.
20071202_021_5.jpg (229.59 KiB) Viewed 760 times
Denne ligger omtrent 90m rett øst for OP på Vardafjellet. Hyttegrunnmur, byggeår ukjent.
Denne ligger omtrent 90m rett øst for OP på Vardafjellet. Hyttegrunnmur, byggeår ukjent.
20071202_016_4.jpg (197.65 KiB) Viewed 760 times
Ca 20m rett ovenfor bunkersen ligger en grunnmur (neste bilde) som såvidt kan skimtes oppe til venstre i bildet.
Ca 20m rett ovenfor bunkersen ligger en grunnmur (neste bilde) som såvidt kan skimtes oppe til venstre i bildet.
20071202_020_3.jpg (213.29 KiB) Viewed 760 times
Innenfra, noe sammenrast.
Innenfra, noe sammenrast.
20071202_018_2.jpg (153.31 KiB) Viewed 760 times
Samme bunkers som på tidligere foto DSC02440.JPG
Samme bunkers som på tidligere foto DSC02440.JPG
20071202_017_1.jpg (219.52 KiB) Viewed 760 times
Last edited by KOS on 18 Mar 2010 19:30, edited 3 times in total.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Siden vi er i avdelingen for "huler på Vardafjellet"...

Denne lave "krypgangen" ved nordøst-foten av Vardafjellet ble jeg gjort oppmerksom på av en kollega... Jeg har ikke anelse om hva formål hulen her kan ha vært til. Ifølge informanten, som har vært innenfor, kommer en inn i en hule når en åler inn her - og så er det en hule, eller en gang innenfor ...
Om dette på bildet er en nødutgang - så bør det finnes en hovedinngang i nærheten, men den kan jo være tildekket/sperret.

mvh
KOS
Attachments
Litt videre innover, tydelig "skrot" innenfor.
Litt videre innover, tydelig "skrot" innenfor.
20080210_046_3.jpg (149.45 KiB) Viewed 686 times
Gamle planker
Gamle planker
20080210_045_2.jpg (173.57 KiB) Viewed 686 times
Lett å se egentlig - men ikke fra veien.
Lett å se egentlig - men ikke fra veien.
20080210_044_1.jpg (284.85 KiB) Viewed 686 times
Last edited by KOS on 11 Jul 2008 1:01, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Stoppet du der??
Må være sterk i viljen for ikke å krype lenger inn ;-)

Erik
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:) Ja. nå som det begynte å bli spennende....
Vi venter spent på forsettelsen....
Erling
User avatar
Svinat
Posts: 4
Joined: 20 May 2009 18:59
Location: Haugesund

Var på tur med en kamerat i dag for å finne og besøke disse bunkersene på Vardafjellet som det var snakk om. De mest interessante var selvfølgelig hulene i fjellet. Vi besøkte tre av disse hulene og skal tilbake for å besøke noen flere senere. Her kommer bilder!

Har også noen filmer og lydopptak for å demonstrere akustikken inne i hulen. Filmet også når vi krøp ut. Må være skremmende for tilfeldig forbipasserende å møte noen som kommer krypende ut av fjellet!

Inne i hulene var det beksvart. Gjorde bildene mye lysere etter jeg kom hjem, da blitsen ikke var nok. Måtte fikse litt for å få vist alle detaljene i hulene. :)

Dekket til hulen da vi kom ut slik at ingen småbarn skal forville seg inn der. Var nemlig mange småbarn som lekte i en lekepark rett over veien!
Attachments
Et rør i hulen som KOS nesten gikk inn i. Noen idé om hva dette var for? Gikk opp i taket i fjellet.
Et rør i hulen som KOS nesten gikk inn i. Noen idé om hva dette var for? Gikk opp i taket i fjellet.
18.png (278.14 KiB) Viewed 564 times
Inngangen til våpenlageret.
Inngangen til våpenlageret.
17.png (585.98 KiB) Viewed 564 times
Sett ut innenfra våpenlageret.
Sett ut innenfra våpenlageret.
16.png (598.46 KiB) Viewed 564 times
Inne i våpenlageret som KOS fant midt i svarte granskauen.
Inne i våpenlageret som KOS fant midt i svarte granskauen.
15.png (376.58 KiB) Viewed 564 times
Det eneste av liv vi fant i dette veldig fuktige miljøet var snegler.
Det eneste av liv vi fant i dette veldig fuktige miljøet var snegler.
14.png (729.67 KiB) Viewed 564 times
Gulvet i hulen. Vått og skittent!
Gulvet i hulen. Vått og skittent!
13.png (447.27 KiB) Viewed 564 times
Vennen min står og gjemmer seg i gangen. Uten lommelykter var det umulig for oss å se hverandre.
Vennen min står og gjemmer seg i gangen. Uten lommelykter var det umulig for oss å se hverandre.
12.png (484.33 KiB) Viewed 564 times
Et mislykket bilde. Viser hvor fuktig luften er. Bare jeg pustet litt ut ble bildene ødelagt av røyk.
Et mislykket bilde. Viser hvor fuktig luften er. Bare jeg pustet litt ut ble bildene ødelagt av røyk.
11.png (492.43 KiB) Viewed 564 times
Et lyst og bra bilde innover i gangen. Hadde vært moro å finne noe mer ut om hvor den går.
Et lyst og bra bilde innover i gangen. Hadde vært moro å finne noe mer ut om hvor den går.
10.png (511.93 KiB) Viewed 564 times
Masser av ihjelrustede metallgjenstander lå strødd overalt, spesielt i gangen. Gjenstander fra krigen eller innbragt i ettertid?
Masser av ihjelrustede metallgjenstander lå strødd overalt, spesielt i gangen. Gjenstander fra krigen eller innbragt i ettertid?
9.png (474.79 KiB) Viewed 564 times
Lenger inne i gangen. Blokkert av massive steiner. Sprengt igjen med vilje? Noen som har noe mer info om denne gangen?
Lenger inne i gangen. Blokkert av massive steiner. Sprengt igjen med vilje? Noen som har noe mer info om denne gangen?
8.png (454.27 KiB) Viewed 564 times
Begynnelsen av gangen som går lenger innover i fjellet!
Begynnelsen av gangen som går lenger innover i fjellet!
7.png (506.04 KiB) Viewed 564 times
Inn/utgangen sett fra øyenhøyde uten blits.
Inn/utgangen sett fra øyenhøyde uten blits.
6.png (148.84 KiB) Viewed 564 times
Inn/utgangen sett fra bakkehøyde uten blits.
Inn/utgangen sett fra bakkehøyde uten blits.
5.png (179.35 KiB) Viewed 564 times
Inn/utgangen med blits.
Inn/utgangen med blits.
4.png (374.35 KiB) Viewed 564 times
Fullt bilde fra gulv til tak. Veldig stort!
Fullt bilde fra gulv til tak. Veldig stort!
3.png (418.07 KiB) Viewed 564 times
Nok et bilde av hovedhulen. Ser at det er mur langs grotten hele veien. Tror det er murt omtrent opp til 1,70?
Nok et bilde av hovedhulen. Ser at det er mur langs grotten hele veien. Tror det er murt omtrent opp til 1,70?
2.png (414.45 KiB) Viewed 564 times
Min venn i hulen som KOS nesten var inne i.
Min venn i hulen som KOS nesten var inne i.
1.png (377.92 KiB) Viewed 564 times
Last edited by Svinat on 26 May 2009 0:07, edited 2 times in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Svinat wrote:Her kommer bilder!
Hei Svinat, ser spennende ut - men jeg klarer ikke se hva/hvor det er, bildene er simpelthen for store ;-)

Kan du være så snill å redusere de f.eks til maks. 800 piksler i bredde, og så gå i edit-mode og "upload new version" på bildene.

Greide ikke se hvilke plasser dere hadde vært, men jeg ante dere tok turen inn i den jeg ikke var i ;-)

mvh
KOS
User avatar
Svinat
Posts: 4
Joined: 20 May 2009 18:59
Location: Haugesund

Hei igjen og beklager det der! Antok at siden nedskalerte bildene selv. Nå skal alt være i orden. Håper på tilbakemeldinger. :D

Nå er alt i orden!
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Okei, så da er det bilde fra den jeg fikk "los på" oppe i skogen + den med den firkantede lave inngangen slik jeg forstår.

Den første, var det mye vann i den på denne tiden ?

Den neste, spennende, var jo litt å bite i ;-) Håper du fikk vennen med deg ut igjen og ;-)

Når det gjelder det du fant, et rør og gang videre; Røret var nok for ventilasjon til friskluft. Du finner det sikkert på bakken ovenfor en plass (tildekket?).
Når det gjelder steinene er sikkert disse rullet ned i det som var hovedinngangen til dekningsrommet. M.a.o. kom dere inn nødutgangen.
Så da er det bare å ta ca. retning og lengde, og se etter en "umotivert steinrøys" ovenfor. Jeg vil tippe at dere finner en inngang ikke så langt bakenfor(østover fra) de to BK-stillingene nord på fjellet. Der er en ammo-hule ved de to BK-stillinghene også - 42m sør-vest fra nødutgangen dere krøp inn. Men altså, merk. tipper, og det har vært feil før - mange ganger ;-)

mvh
KOS
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Flotte bilder. :)
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
Svinat
Posts: 4
Joined: 20 May 2009 18:59
Location: Haugesund

KOS: Hulen som er vist fra bilde 1 til 14 var ganske våt ja. Det dryppet konstant vann fra taket, og gulvet var gjørmete. Det var likevel ikke så galt at vi ikke kunne gå der uten å bli gjennomvåte.

Den andre hulen midt i svarte granskauen var mye verre. Den var oversvømt av vann, og vi kom oss ikke langt inn i den. Da måtte vi hatt støvler.

Røret får vi nesten sjekke en annen gang. Hadde vært greit å funnet ut hvor det gikk ut hen. Vi så forresten noen steiner som lå i en haug i den retningen som gangen gikk, men et tre hadde vokst over dem. Får sjekke ut om det kan være der inngangen en gang var.

TrondK: takk skal du ha! :)
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Ser at rekkefølgen på bildene stokket seg litt underveis. Med "den første" mente jeg den i skogen ja - for den har jeg ikke sett tørr ennå PDT_Armataz_01_03

Den med nødutgangen er nok fuktig på en annen måte...klam. Får vel kle seg opp i klær for lav åling å prøve på den mens det ennå er et vist håp om ikke å bli sittende fast ;-) Men det er kjekkest å være to når en går inn i ukjente huler - synes nå jeg ;-)

"Konseptet" finner dere lignende til på et bakenforliggende dekningsrom på Mosskarsfjell. Der kan dere åle inn et rør (=nødinngang) og gå ut på vanlig måte. Rør for lufting er der også, og der er det åpent.
Målte dere opp lengde bredde på rommet og ca. lengde på gangen frem til sperring ?

mvh
KOS
Last edited by KOS on 09 Jun 2009 1:18, edited 1 time in total.
User avatar
Svinat
Posts: 4
Joined: 20 May 2009 18:59
Location: Haugesund

Litt omstokking på bilderekkefølgen ja. Den var ordentlig våt den der! Nødutgangen var mest fuktig pga. det gjennomvåte treet som lå på bunnen. Det ble gnikket godt inn i klærne underveis. Er enig i at det er tryggest å være minst to ja, unødvendig å ta noen sjanser.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Svinat wrote:Vi så forresten noen steiner som lå i en haug i den retningen som gangen gikk, men et tre hadde vokst over dem. Får sjekke ut om det kan være der inngangen en gang var.
Hei, vi var en "oppsamlingstur" på lørdag, og så bl.a. etter den blokkerte inngangen.
Vedlagte bilde viser et blokkert inngangsparti ca. 9m ovenfor(til venstre) for nødutgangen - kan det stemme med retningen på gangen ?

mvh
KOS
Attachments
20080210_047_091107_002_1.jpg
20080210_047_091107_002_1.jpg (517.87 KiB) Viewed 393 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Inngangspartiet og nødutgangen på ett og samme bilde.

Sjefsbunkerjeger KOS har nettopp ringt på hoveddøra, og venter på at noen åpner :D

... Det kom ingen....
Attachments
_ inngang vardafjellet DSC_0030.jpg
_ inngang vardafjellet DSC_0030.jpg (496.8 KiB) Viewed 362 times
Post Reply

Return to “Haugalandet”