Minerydding på Haugalandet

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Har noen opplysninger om hvordan tyske soldater ble satt til å rydde strendene her i distriktet?

På landsbasis hadde nesten 300 tyskere mistet livet i dette arbeidet og omlag like mange personer var skadet. Også her lokalt var det ulykker ved minerydding etter krigen, men har noen mer opplysninger og historier fra mineryddingen lokalt?

Det er også mulig å sende et PM eller epost til museets postadresse

post@arquebus.no
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

men har noen mer opplysninger og historier fra mineryddingen lokalt?
Ligger mye stoff på Riksarkivet fra Minenraumkompanie Haugesund fra sommeren 1945.

Mvh
Erik E
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Var det noen som fikk med seg mine-smellen på Åkra, mandag 7 juli ? Hadde ikke anledning til å se på spetakkelet selv. Så at karmoynytt.no hadde mekket en liten videosnutt. Hand
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Ligger jo på nett https://www.facebook.com/photo.php?v=557155517724213,

Det var nok en T-mine. Som vi kom til tidligere i minetråden var det jo et avvik på 220 T-miner på den stranden. Det her var nok fra delfelt I. eller II. - tipper jeg, uten å ha sett detaljert info ennå om sted.

Hadde Norske myndigheter ajourført halvparten så grundig som 'mineleggerene' - og de tysk/allierte styrker som ryddet .... Så hadde de vist eksakt, på minen, hvordan de lå an i dag.

http://www.h-avis.no/nyheter/mange-skue ... -1.8502781

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Bare lurte på om noen hadde tatt turen bort og tittet med egne øyne og eget kamera.

Hand
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Du får nok lage deg en konto på 'Book of Faces' Hand ;)

Ny mine - nye muligheter nå i dag, som du sikkert har sett på nyhetene... Under vann denne gang = flottere detonering ;)

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Dette med miner begynner å bli kjedelig! (Tuller bare!) Er enig med KOS: Det blir mye mer "svosj" når man setter av en passelig dose under vann. Kanskje jeg skulle dra meg bort selv og titte, med kamera på plass, heller enn å mase på "Kystfort" om det er noen andre som gidder å ta en tur. Jeg er lat og makelig!

Mvh
Hand
Noggie
Posts: 75
Joined: 07 Nov 2011 16:49
Location: Arendal

User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Igjen: En mulig mine er funnet få meter fra den minen som ble funnet onsdag, opplyser operasjonsleder Håkon Tornes til Haugesunds Avis torsdag klokken 18.30. 

Sent fra min SGP311 via Tapatalk
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Ser at Forsvaret øver seg på Minerydding på åkrasanden . Var vist del av en nasjonal øvelse
Mvh Henning Dalsvåg
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Så det var folk både "til lands og til vanns" tirsdag og onsdag, på Åkrasanden. Var tilfeldigvis bortom i jobbsammenheng. Om de fant "ekte vare" vet jeg ikke, men de fikk samlet en del "drit og lort". Mye glass i haugen.
Uansett grunn - bra tiltak!
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Omtales i dagens H-Avis torsdag 11.9.2014
(ABB: http://www.h-avis.no/nyheter/soker-ette ... -1.8578810)
Det er Friluftsrådet Vest som har tatt kontakt med Forsvaret fordi de ønsker en kartlegging av området etter at det ble funnet to miner på stranda i juli.

– Vi ønsker en oversikt, og så må vi se på resultatene og vurdere hva som eventuelt må gjøres. Det er et samfunnsansvar – noe kommune, fylke og stat må se på. Det største problemet for de badende er piggtråd, og dette er det jobbet med å fjerne, sier Odd-Bjørn Saltnes i Friluftsrådet Vest.

Piggtråd og andre rustne metallgjenstander er også de siste dagene tatt opp av vannet av minedykkerne. En metallring som ble funnet, kan være fra en mine.


Ser av bildene at minedykkeravdelingen har full-size papirkopi liggende på arbeidsbordet :wink: Hadde vært artig med en riktig scannet kopi av kart. Kanskje de ville kunne legges i koordinater og justeres mht fortegnelse og fastpunkt for å se hvor minene hadde vært. Det er ikke sikkert de har flyttet seg så mye - sanden og strandkanten har kanskje flyttet seg mer ?
Kan noen stikke ned og se om de har "Minensperrbeschreibung", og mer interessant, utkast til dokumentene 'Clearense Certificate' side 1 og 2 på bordet også :wink:


Håper de er feilsittert på "Det ble opprinnelig lagt ut 381 miner på strendene her. Det er 220 igjen."
- For så dårlig kan ikke regnskapsføringen ha vært - at de ikke engang har notert/arkivført noen av funnene gjennom årene ?

Relater: Minekart fra Haugalandet
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Jeg ser det for meg KOS: Hand kommer pustende og pesende, med sperrebånd i metervis på slep etter seg, inn i hallen de har satt opp: -Bli sittende, skal bare se på kartene deres!

Kunne fort endt opp med "saft og mariekjeks" (Vann og brød er vel for gammeldags?)

Det var brukbart camping-utstyr de hadde satt opp ved Røde-kors-huset.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Har ikke abonnement på H-Avisen, så jeg ser ikke bildene det refereres til. Er det snakk om andre kart enn de man har på feks Statsarkivet? Om jeg får spesifikt navn på stedet kan jeg sjekke om det lar seg gjøre (koster ingen ting å spørre).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Natter wrote:Har ikke abonnement på H-Avisen, så jeg ser ikke bildene det refereres til. Er det snakk om andre kart enn de man har på feks Statsarkivet? Om jeg får spesifikt navn på stedet kan jeg sjekke om det lar seg gjøre (koster ingen ting å spørre).
Hei, det ser ut som papirkopi av samme kart/format som er tidligere avfotografert, - men et skann kan en forholde seg til mht. 'overlay' og koordinat-tilpassing - hvilket jeg ville trodd en hadde gjort (men en ser, eller hører ikke, om noen Laptop eller nettbrett i bildet) .
OziExplorer med rett/tilpasset underlag på nettbrett her kunne jo vært - interessant :sjef:
Ellers hva som er medbrakt av dokumentasjon ser en ikke - skjønt, en aner jo at 'oversikten på oppdagede miner siste 70 år' ikke er med på turen - siden en fortsatt snakker om 'fullt antall savnet-miner' = 220 :sad: - om ikke journalisten har feiltolket grunnleggende opplysninger. Slikt skjer.
Arbeidskopier av 'Clearense Certificate', om det finnes, hadde også vært interesant - som nevnt.

Skal se på å ordne en kopi av artikkelen til deg Natter.

mvh
KOS

Hand: Tro meg, jeg ser deg for meg i den der :-D
(Vi får heller ta oss rundt litt på høsten når løvet daler... Der er ting å se ennå ...)
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “Haugalandet”