Etne, Hordaland

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Som omtalt i Haugesunds Avis 31.mai '07:
HA wrote:Etne hadde den største samling av tyskere i distriktet utenom batteriene.
Det var hele seks forskjellige leirer i bygda; den største på Enge med minst 15 brakker, blant dem seks mannskapsbrakker. En mindre mannskapsleir lå på Tyssedalstveitbøen, like ved ungdomshuset «Ljoshall». På Rygg etablerte tyskerne sitt militærsykehus med bl.a. operasjonsbrakke, sykehusbrakker og ambulansestasjon. Og likhus. Leiren på Steine var et ammunisjonsdepot – her lå flere ammunisjonsbrakker og små ammunisjonshus i skogen innenfor mannskapsbrakkene. På Træo og Vadsneset var det dessuten store brakker med varelagre.
De fleste brakker er nok borte forlengst her også, men er det noen som har noen bilder eller oversikter/informasjon fra området i krigsårene ?

Ble det også bygget noe i "solid betong" der ?

KOS PDT_Armataz_01_06
Last edited by KOS on 16 Oct 2008 21:50, edited 1 time in total.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

I disse Britiske etteretningsrapportene kan man lese at Etne er hovedlager for forsyning av hele "Haugesunds halvøya"

Videre er det et kart, men så dårlig at ingen numre er synlige dessverre.... Ser det er nevnt både bunkere, MG stillinger, artilleriobservasjon, skyttergraver osv. + 4 kanonstillinger, men uten en god kopi av kartet er dette lite å gå etter! Videre nevnes et stort drivstofflager i fjellet, fjellanlegg og en veisperring/stridsvognsperring.

Mvh
Erik E
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Takk for tilbakemelding Erik !

Ja, det er vel hva en burde forvente rundt et HQ PDT_Armataz_01_06 Og er det fra fi. etteretning så er det vel ofte ikke komplett.

Er det et "kjent" kart - eller et "one off" ? Klarer en å finne "geografisk plassering" så har en jo kjenninger i traktene...og så er en i gang (når en har tid til overs) ;-)

mvh
KOS
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Kartet m/beskrivelse finner du her:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?sl ... d=hord1945

Mvh
Erik E
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Takk, en god start dette !

Interessert i å være med på en "oppklaringspatrulje" når vi får litt mer etteretning ?

mvh
KOS
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hadde sikkert vært interessant det, men nå om dagen er det jo mørkt før jeg når Aksdal ;-)

Må nok vente til over nyttår før jeg tar turen......
I samme sleng skal det være noe innerst i Ølen også.

Mvh
Erik E


EDIT KOS: 25.05.2008 Innlegg videre herfra er splittet over i egen tråd Ølen, Hordaland

Etne fortsetter i denne tråden.
jaba
Posts: 53
Joined: 16 Jun 2008 17:37

Å jada, på Rygg er det tre store fjellhaller ikke langt fra sykehuset. Flere brakkeruiner er fremdeles synlige, både i dette området og ammunisjonslagre på Steine. Alle de tyske militærleirene i Etne er utførlig beskrevet i Etne sogelags årbok 2001 side 45-56. Jeg har både kart bilder.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

jaba wrote:Alle de tyske militærleirene i Etne er utførlig beskrevet i Etne sogelags årbok 2001 side 45-56. Jeg har både kart bilder.
Hei, årboken er studert allerede ;-) - det er selve turen(e) som mangler PDT_Armataz_01_36 Ammolageret på Steine var vel i bruk langt opp i moderne tid ?

Har du bilder og kart ut over det som står i årboken ? For øvrig begrenser årboken seg ganske mye til selve områdene for leirene - og en kan lure på om der ikke var tillaget "sterkere saker" rundt i fjellsidene/dalene ?
Men nå blir det kanskje en tur snart - en av dagene :D


mvh
KOS
Last edited by KOS on 14 Jul 2008 19:40, edited 2 times in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

jaba wrote:Å jada, på Rygg er det tre store fjellhaller ikke langt fra sykehuset. Flere brakkeruiner er fremdeles synlige, både i dette området og ammunisjonslagre på Steine. Alle de tyske militærleirene i Etne er utførlig beskrevet i Etne sogelags årbok 2001 side 45-56. Jeg har både kart bilder.
Vi tok første turen til Etne 13.juli

Vi fant bare to stk. store hospitalbunkere ved siden av sykehuset, og en liten (agregatbunker?).
Den største hadde to innganger riktignok og to pasientrom hver på 15 x ca.4m - med en 20m korridor mellom med kontorer/operasjonsrom på begge sidene. Så om en ikke kommer inn i de så teller en vel til tre.
Begge hadde (originalt) to nødutganger hver, men ettersom bunkerene har vært disponert av forsvaret (HV) så trenger jo de ofte ikke nødutgangene som allerede er bygd...så de var blendet av.
Den minste hadde et pasientrom med lengde på 20m og ca. samme bredde som de to andre pasientrommene.

Fjellhaller er det nok ikke, men sterke bunkere senket i bakken og tildekket med masse/jord.

I tillegg til de nevnte grunnmurene eksisterer sjefslegens hus ennå og det er bebodd.

Ammunisjonslager på Steine klarte å "gjemme seg for oss" denne gangen, ev. er det overgrodd eller "jevnet med jorden".

KOS
jaba
Posts: 53
Joined: 16 Jun 2008 17:37

Først: Takk for instruksjon om sitater og bilder, jeg burde ha lest meg til det, men var ikke kommet så langt før jeg kastet meg ut i det.

Ingolv Valvatne skrev i Årbok 2001:
Bak leiren, på austsida. låg - og framleis ligg - tre store bunkersar. Her var det plass til over hundre sjukesenger, vert det sagt.
Jeg har ikke sett disse bunkerne selv, bare årboken er min kilde. Men jeg har funnet en liten bunker øst for disse, se bilde.

Ifølge årboken skulle det være 13 ammunisjonsbrakker på Steine. Jeg tror det var 15, og har funnet ruinene etter 8 av dem. Ruinene er der ennå. Vedlagte bilde viser en av dem. Når jeg setter rød strek over bildene, er det fordi jeg planlegger en bokutgivelse og vil ikke se bildene andre steder. Derfor er jeg også litt tilbakeholden med andre, eldre bilder.

Jeg kjenner ikke til at det var noe skyts i flellene her.
Attachments
Grunnmur etter en av ammunisjonsbrakkene på Steine.
Grunnmur etter en av ammunisjonsbrakkene på Steine.
etne116b.JPG (108.44 KiB) Viewed 471 times
Liten bunker øst for sjukehuset på Rygg
Liten bunker øst for sjukehuset på Rygg
etne106b.JPG (37.08 KiB) Viewed 471 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

7. Stilling på Røynesnes ved Etnepollen.

Ikke noen bunker (nå ihvertfall) - men mer en MG-stilling med bakenforliggende(overbygd?) hvileområde. Litt lenger ute på neset enn kartskissen indikerer.

"Trench" på pos. 8. fant vi ikke, på nedsiden av veien ihvertfall, men det er mulig og trolig at den lå noe høyere oppe på oversiden av veien der det er både relativt bratt og tett "urskog" i dag.

Pos. 9. er innhentet av bebyggelsen for mange år siden, og det gjelder vel for det meste Engeleiren også med minst 15 brakker. Noen grunnmurer skal være brukt på ny til privatboliger.

Pos. 2., 4. og 5. bør det være mulig å lokalisere - men på denne tiden er de ikke synlige fra veien ihvertfall.

KOS
Attachments
Hvileområde i bakkant av stillingen. Kan ha vært et lavt tak over denne steinmuren.
Hvileområde i bakkant av stillingen. Kan ha vært et lavt tak over denne steinmuren.
20080713_004_1.jpg (257.53 KiB) Viewed 419 times
"Utsikt" fra stilling vestover ut fjorden. 32 V 326244 6618150
"Utsikt" fra stilling vestover ut fjorden. 32 V 326244 6618150
20080713_002_1.jpg (268.85 KiB) Viewed 419 times
Utsnitt fra omtalte Britisk etteretningsrapport.
Utsnitt fra omtalte Britisk etteretningsrapport.
Etnepollen.jpg (69.31 KiB) Viewed 419 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Ifølge rapporter i 1945 dekket Etne depot (på Steinshagen) et 25 mål stort område med 240 tonn full kapasitet. Depotet ble anlagt dekket av noen lave hauger i vest, syd og i øst. I nord ligger forlegningen. Selve depotet var inngjerdet med et 2m. høyt piggtrådgjerde. Forledningen hadde et tilsvarende gjerde, med elven som dannet den 4. side. Hovedvegen går gjennom området og skiller depotet fra forlegningen. Den nærmeste sivile bebyggelse fra en av ammo. brakke var ca 100 meter, derfor ble denne dekket av en 4m. høy voll. Det er godt brannslukningsutstyr ved depotet. Leiren som ligger ved er stor, brakkene er i god stand med godt utstyr.

AMMO. BRAKKENE:
Ammo. depotet består av 16 brakker på 3x6 meter, 2,2m. høye innvendig. De er bygget av trevirke kledd med geolittplater. Brakkene står på god grunn og alle har betonggulv. Noen få brakker har skifertak, resten spontak med torv oppå. Noen av torvtakene har lekkasje som man må reparere. Veiene i depotet er gode med ca. 3m. bredde.
joachimø
Posts: 2
Joined: 04 May 2012 21:35

Hei, er veldig interessert i krigen i Etne. Bur sjøl på Rygg opp forbi Rygg Bedehus, og har vært og sett på grunnmurene ved Bedehuset (Rygg). Har faktisk også ett bilde som min bestefar har tatt omtrent fra der våras hus er. Vett ikkje ka år bilde er tatt, men kan tenka meg det er ikkje lenge etter krigen. Det viser bedehuset og brakkene atte med bedehuset. Viser og sjefslegens hus, som fortsatt er bebodd. Han som bur der har etternavnet Rønnevik, og kjenner dei ikkje. Vet også at på Madsgård er det to skyter poster. Der var eg i går og såg.

Kan ta bilde av disse og legge dei ut her. Men lurer på om dere har flere bilder. Har lest Etne Soga 1995, der Karl Grindheim forteller om blant annet de skyter postene på Madsgård. Han forteller og på Rygg var det en plass som heter Eriksstykkje. Eg trur det er att med Bedehuset. Det står att det var garasje og bilverksted. På andre sida av vegen med bedehuset, var det brakker. Det var militærsjukehus med moderne røntgenutstyr og operasjonssal. Bedehuset fungerte som Apotek og kjelleretasjen som kjøkken. Sjeflegens hus (Rønnevik) var bustad for overlegen og andre. Det er Skjensvold-huset som eg ikkje vett kor er.. Der var det og bunkersar. Trur det er ein av dere har lagt bilde ut av. Rygg skule vart rekvirert til bruk av tyskarane. I dei to skulestovene nede var det beredskapslager av korn. Det var lagra i 100 kg. Sekker stabla i store lader. Ved skulehuset hadde dei hundegarder kor dei hadde vakthunder (Sjeferar). Desse var folk rede når dei var ute fordi dei var aggressive.

Som sagt er eg interesser i meir informasjon, fordi eg lurar på korleis det var på den tida. Kan legge ut bilde av det på Madsgård, Rygg skule, Bedehuset, Grunnmurene til brakkene att med bedehuset og det bilde som bestefaren min tok.

Håper på svar så fort som mulig!
joachimø
Posts: 2
Joined: 04 May 2012 21:35

Her er bunkersene på Madsgård! Fikk desverre ikkje kordinater, men legger ut ett bilde, der eg står att med den første bunkersen.
Attachments
Dette er framsida på den første bunkersen. Den har Hitlers Nazi fugl. Det står Riel på slags skjold att med det.
Dette er framsida på den første bunkersen. Den har Hitlers Nazi fugl. Det står Riel på slags skjold att med det.
Bilde 001.jpg (1.62 MiB) Viewed 247 times
Baksida av den første bunkersen.
Baksida av den første bunkersen.
Bilde 002.jpg (1.62 MiB) Viewed 247 times
Inne i den første bunkersen.
Inne i den første bunkersen.
Bilde 003.jpg (1.02 MiB) Viewed 247 times
Det andre rommet, som har en skytestilling ut mot baksiden.
Det andre rommet, som har en skytestilling ut mot baksiden.
Bilde 004.jpg (1.14 MiB) Viewed 247 times
Skytestilling ut mot framsiden i det første rommet.
Skytestilling ut mot framsiden i det første rommet.
Bilde 005.jpg (1.1 MiB) Viewed 247 times
Riel merket med skjold på den første bunkersen.
Riel merket med skjold på den første bunkersen.
Bilde 007.jpg (1.25 MiB) Viewed 247 times
Nazi fugl på den framsida av den første bunkersen.
Nazi fugl på den framsida av den første bunkersen.
Bilde 008.jpg (1.75 MiB) Viewed 247 times
Framsida av den andre bunkersen. Den har også Nazi fugl og Riel merke med skjold.
Framsida av den andre bunkersen. Den har også Nazi fugl og Riel merke med skjold.
Bilde 009.jpg (1.26 MiB) Viewed 247 times
Inngangen i bunkers nummer to.
Inngangen i bunkers nummer to.
Bilde 010.jpg (1005.65 KiB) Viewed 247 times
Det første rommet, i den andre bunkersen.
Det første rommet, i den andre bunkersen.
Bilde 011.jpg (1.08 MiB) Viewed 247 times
Skyestilling fra det første rommet i bunkers nummer to.
Skyestilling fra det første rommet i bunkers nummer to.
Bilde 012.jpg (1.04 MiB) Viewed 247 times
Rom nummer to, i bunkers nummer to.
Rom nummer to, i bunkers nummer to.
Bilde 014.jpg (1.25 MiB) Viewed 247 times
Lager hus cirka 70 meter fra bunkers nummer to.
Lager hus cirka 70 meter fra bunkers nummer to.
Bilde 015.jpg (1.39 MiB) Viewed 247 times
Inni lagerhuset.
Inni lagerhuset.
Bilde 016.jpg (1.09 MiB) Viewed 247 times
Her står eg rett med den første bunkersen og ser ned på hovedveien, så om du kjenner deg igjen så finner du veien opp til disse bunkersene.
Her står eg rett med den første bunkersen og ser ned på hovedveien, så om du kjenner deg igjen så finner du veien opp til disse bunkersene.
Bilde 017.jpg (1.24 MiB) Viewed 247 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

joachimø wrote:Her er bunkersene på Madsgård!
Hei, fine bilder av bunkere med usedvanligt fint forseggjorte symboler !

Det ser ut som to oppholds/adm bunkere med mulig tilhørende lagring-/amm.bunker.
Hvilken funksjon disse bunkerene kan ha hatt beror på plassering i området - samt hva som finnes i periferien av andre 'ting' som f.eks. stillinger, leir etc.
Klarer ikke å plassere stedet utfra bildene.

Våpenskjoldet synes å indikere 'båt-tilhørighet' , og med navnet 'Riel' bør det være mulig å finne en forbindelse.

Noen som kjenner til "Riel" ?

Verd enda en Etne tur de der :sjef:

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “Haugalandet”