Smedasundet/Haugesjøen/Gardsvik, Haugesund

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Ingen tvil nei, takk for tipset ;-)

KOS
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

KOS skrev, 8. april 2008
Omtrentlig utsikt fra bunkers over til Svinholmen, nord på Hasseløy, som er neste stopp...
Ja, jeg venter spent :D

Funnet noe mer langs sjøkanten her ute også det siste året eller?


Kai
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

bactuz wrote:KOS skrev, 8. april 2008
Omtrentlig utsikt fra bunkers over til Svinholmen, nord på Hasseløy, som er neste stopp...
Ja, jeg venter spent :D


Ja, fremdeles sitter jeg altså her og venter... snart to år etter... :) hehe...

Så mens snøen fremdeles klarmer seg fast, og vi sitter værfast innendørs, så utfordrer jeg deg herved til å komme med noen bilder fra Svinholmen... Har ventet lente nok nå har jeg ikke det da? PDT_Armataz_01_11

hehe...


Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hehe, ting tar tid Kai ;-)

I likhet med flere andre "habile skribenter" dalte vel inspirasjonen hos meg også med generell fraværende respons til timene som legges ned.
Negativ respons på forumet ble vel også mer utpreget etterhvert, det skjer vel på alle forum etter en viss tid.

Med resultat at denne, og mange andre interessante steder, har blitt liggende... Pluss på snøsituasjonen , og inspirasjonen daler helt til bunns...

Men, Svinholmen er jo ikke noen holme lenger og en kan kjøre "til døren" ;-) Faktisk vil det være en gunstig tid å besøke stedet nå når gresset der ute har vært nedpresset lenge...

NB. Få med den igjenmurte hulen som vender mot industribygget der ;-)

Håper på "en ny vår" :D

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Håper på "en ny vår"
du er ikke alene. trur bunkerinteressen og den faktiske muligheten for å dra på tur går hånd i hånd.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Ja, vi får glede oss til våren kommer, snøfritt og fint :)
Håper på et skikkelig oppsving her inne da!

Stå på gutter - selv om vi alle mangler B-Vitamin så er det altså fremdeles håp om en ny vår som KOS så treffende sier... :)

..... Må vel ta turen ut til Svin-halv-holmen selv jeg da... hehe


Kai
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

KOS wrote:Tenkte det kunne være greit å få med disse to "vaktbunkersene", eller hva de var til, under Risøybroen (innviet 14. mai 1939) mens de enda er der.
Som dere ser er bunkerser i indre bykjerne like overgrodd som de mer perifere.
Under broen her har for øvrig tradisjonelt vært en yndet plass for "byens løse fugler".
Først i tråden finner vi dette innlegget med tilhørende bilder, lagt inn av KOS i 2007...

Under ser vi området slik det så ut idag, 8. april 2011 :) (Dagen før 'dagen'...)
Herlig å se slike områder ryddet for vekster! (Om ikke så mye annet....) Lånte også et bilde fra KOS for å vise før-og-nå :)

Ble ikke til at jeg fikk tatt flere bilder nærbilder for et par løstflygende brofugler ble litt for nærgående, og jeg er allergisk mot slikt fjørfe...

Kai
Attachments
under broa.jpg
under broa.jpg (504.18 KiB) Viewed 170 times
under broa nordre.jpg
under broa nordre.jpg (502.38 KiB) Viewed 170 times
under broa sett fra risøy.jpg
under broa sett fra risøy.jpg (558.47 KiB) Viewed 170 times
Slik det så ut her før.... :)
Slik det så ut her før.... :)
2007.jpg (380.28 KiB) Viewed 170 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Tror vi tar med denne fra Skillebekkgaten også i denne tråden. Altså litt oppi gata fra kanonstillingen i siste post på side en i tråden.
'Stillingen' fremkommer på et Br. etteretningskart, og er annotert "Pillbox"... En nokså merkelig sak... Noen som har sett noe lignende ?

KOS
Attachments
20110313_001_1.jpg
20110313_001_1.jpg (45.65 KiB) Viewed 135 times
20110423_002_1.jpg
20110423_002_1.jpg (106.08 KiB) Viewed 135 times
20110423_003_1.jpg
20110423_003_1.jpg (122.8 KiB) Viewed 135 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Fine bilder KOS, og gøy med litt liv her på forumet igjen... :)
Ja, denne siste stillingen fra Skillebekkgata ga oss en aldri så liten hodekløing der vi sto. Ikke så lett å bli klok på denne egentlig, men det er vel å anta at det har vært en MG montert i senter. En noe uvanlig stilling er det iallefall og ikke noe tegn til dekningsbunkere eller annet i nærheten var det heller.

Kai
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

har en av nesten samme type som jeg har lurt en del på, mg uten dekning.

Werner
Attachments
IMG_7668.jpg
IMG_7668.jpg (446.58 KiB) Viewed 78 times
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Ikke særlig beskyttelse for skytteren i noen av disse nei....

Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

werner wernersen wrote:har en av nesten samme type som jeg har lurt en del på, mg uten dekning.
Takk for innspill Werner :bra:

Den har nå en bolt å forholde seg til den du har + pluss noe bedre plass for bevegelse i ringen :D
Men liten dekning var vist ikke noe problem, det har kanskje vært et lag og to med sandsekker på ringen også ?

For øvrig tror jeg huset på tomten er revet nå på 'vår plass' til fordel for nytt hus , så det det var godt vi fikk foreviget denne i tide :shock:

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “Haugalandet”