Vaktkompaniet for ferjesamband ved Salhus

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Her er en annen type funnet i Finnmark:
Attachments
Finnmark panserskjold.JPG
Finnmark panserskjold.JPG (110.91 KiB) Viewed 432 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Jeg har to versjoner om luftvern på vestsiden av Karmsundet:

1) Tyskernes egen versjon:
Infanteristillinger for å sikre ferjesamband, ingen luftvernstilling.

2) En gammel lokal gjenganger:
Det er påstått at de satte kanoner på begge sider og endte med å skyte på hverandre når de skjøt på lavtflygnde fly. Synes ikke denne høres så altfor sannsynlig ut, men...
3) En lokal beboer sin versjon:
Det ble utført byggearbeider på en "kanonstilling" oppå høyden, men selve våpenet ble aldri utplassert/observert.
Dette kan ha vært fordi freden kom.
(KOS: - eller muligens som følge av nedbemanning ved forflytting av kompaniet sammen med resten av ID 269.)

KOS
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote: 3) En lokal beboer sin versjon:
Det ble utført byggearbeider på en "kanonstilling" oppå høyden, men selve våpenet ble aldri utplassert/observert.
Dette kan ha vært fordi freden kom.
(KOS: - eller muligens som følge av nedbemanning ved forflytting av kompaniet sammen med resten av ID 269.)

KOS
Jeg har fått samme opplysninger som deg i senere tid, at stillingen aldri ble ferdig/ikke tatt i bruk. Om det er samme stilling vi snakker om er jeg usikker på. Det ble heller ikke funnet noen av de "vanlige" sporene når hjemmefronten overtok i 1945, som 2 cm patroner, magasiner, kanonvogner, løp/løpskogger, osv. Luftvernet i Salhus lå imidlertid kke under 269.ID, men som under marinen eller Luftwaffe.

Jeg tror vi inntil videre skal konkludere med at det ikke var luftvernkanoner i bruk på vestsiden av Salhus. Her hadde infanteriet et helt kompani for å passe på ferjeleiet.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Jeg tror vi inntil videre skal konkludere med at det ikke var luftvernkanoner i bruk på vestsiden av Salhus. Her hadde infanteriet et helt kompani for å passe på ferjeleiet.
Enig i den.
Forresten forsvant der en 2-veis MG-bunker ifbm. bygging av Salhusbroen også.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote: Forresten forsvant der en 2-veis MG-bunker ifbm. bygging av Salhusbroen også.
Jeg har fra en som er kjent i området at på vestsiden av Salhus var det to overbygde stillinger for MG.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Jeg har fra en som er kjent i området at på vestsiden av Salhus var det to overbygde stillinger for MG.
Joda, stemmer det - og den ene står der den dag i dag. Han har da rimeligvis ikke regnet med den 3dje på vestsiden av høyden og som vender mot vest. Som også står der i dag.
Takdekningen bestod av 2 lag 4x4 boks lagt i kryss i disse sporene vi ser i dag etter taket (pluss ev. tette/dekke masse og kammo).
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote:
Arquebus wrote:Jeg tror vi inntil videre skal konkludere med at det ikke var luftvernkanoner i bruk på vestsiden av Salhus. Her hadde infanteriet et helt kompani for å passe på ferjeleiet.
Enig i den.
Forresten forsvant der en 2-veis MG-bunker ifbm. bygging av Salhusbroen også.
Men så dukket denne stillingen opp da ...
Nokså "dyp" i originalutførelsen og en for meg ukjent utforming for distriktet - som og den andre helt oppe på høyden.

Noen idéer ?

KOS
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Vi er enige at den på toppen kanskje ikke vår i bruk, avmerket som planlagt stilling. Mitt tips er at disse andre stillingene ser ut til å ha vært tidligere i krigen - sannsynligvis før batteriene på fastlandssiden var etablert.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Mitt tips er at disse andre stillingene ser ut til å ha vært tidligere i krigen
Bare en(1) annen LV-stilling, som jeg vet om, så langt.
Det hører med at nåværende eier mente flaggstangen i vestkanten inne i stillingen var fra okupasjonstiden. Festene står der ennå, og flaggstangen er bevart. Huset rett ved stillingen var også bygget av Tyskerene, opprinnelig i en etasje - men med et "observasjonsrom" på taket.
Der var også en lanterne huseier hadde tatt vare på, som han mente ble hengt ut som seilingsmerke.
Muligens var det en "Signalstasjon" dette også da ?

Arquebus wrote:Vi er enige at den på toppen kanskje ikke vår i bruk, avmerket som planlagt stilling.
Hvor avmerket da ?

KOS
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Var her i dag, fant to stk som eg legger ut bilde av da eg ikke har sett de her på forumet. Det er og to skyteskår i steingarden.(viser til kart)
Fant og en mur og ei trapp som eg heller ikke har sett her. kan legge det og ut om dere vil.
Fra den dobble nærforsvarstillingen har en god utsikt til avaldsneskirken og Karmsundet.
Attachments
Dobbel nærforsvarstilling
Dobbel nærforsvarstilling
Dobbel nærforsvarstilling.jpg (122.24 KiB) Viewed 37 times
Nærforsvar med to skyteskår inni skogen
Nærforsvar med to skyteskår inni skogen
nærforsvar med to skyteskår inni skogen.jpg (111.3 KiB) Viewed 37 times
Last edited by Eagle Wind on 13 Nov 2010 20:58, edited 3 times in total.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Legg ut legg ut!! :gutta:
Mvh.
Jon-Vegard
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

vet ikke om dette er noe fra krigen, eller om det bare har vært noe fra gammelt av. legger de ut, så får eg heller ta det vekk igjen....
Attachments
mur og trapp.jpg
mur og trapp.jpg (212.4 KiB) Viewed 121 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Eagle Wind wrote:Var her i dag, fant to stk som eg legger ut bilde av da eg ikke har sett de her på forumet. Det er og to skyteskår i steingarden.
Fant og en mur og ei trapp som eg heller ikke har sett her. kan legge det og ut om dere vil...
Hei,

ja det er mye rart i skogen der ute ;-)

Lå den med dobble skjold på linje (ev. ved siden av) den med enkelt skjold ?

Den muren/trappen kan godt høre til 'krigsminnene' der ute - men det spørs jo hvor den befinner seg da...

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

KOS wrote:
Eagle Wind wrote:Var her i dag, fant to stk som eg legger ut bilde av da eg ikke har sett de her på forumet. Det er og to skyteskår i steingarden.
Fant og en mur og ei trapp som eg heller ikke har sett her. kan legge det og ut om dere vil...
Hei,

ja det er mye rart i skogen der ute ;-)

Lå den med dobble skjold på linje (ev. ved siden av) den med enkelt skjold ?

Den muren/trappen kan godt høre til 'krigsminnene' der ute - men det spørs jo hvor den befinner seg da...

mvh
KOS
Hei
Ja en kan nok finne litt av hvert der. Så der skal eg ha meg en tur snart igjen.
Hmm om den lå på linje med den andre eller ikke de husker eg ikke helt. da eg gikk mye opp å ned å frem å tilbake.... Men det skal eg ta å sjekke opp.

Kan merke av på et kart sånn ca hvor den lå om du vil? :)
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Eagle Wind wrote:Kan merke av på et kart sånn ca hvor den lå om du vil? :)
Det hadde jo vært fint !


mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “Haugalandet”