OP på Risbrekka, Haugesund

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Denne fikk jeg vite om i går av en ansatt i Haugesund Kommune - og siden det var så fint vær i dag, og jeg hadde 2-3 timer til rådighet, så tok jeg like godt turen med en gang PDT_Armataz_01_06

Der er gjort et kjempearbeid på denne OP'en med å rydde sti opp til- og synsfelt fra høyden samt utsetting av benker, og den ser allerede ut til å ha blitt et populært utflukts-sted i nordre bydel.

Til tross for mye "basking" i urskogen rundt OP'en klarte jeg ikke å finne noe bakenforliggende tilhørende oppholdsrom - i denne omgang.
Jeg fant dog et par nærforsvarstillinger til 3-5 mann.

(Jeg har "hoppet over" et par interessante steder på vei nordover hit fra Arka, men det er fordi det kreves litt mer tid og et par føtter til for å dekke disse :-) )

mvh
KOS
Attachments
Flott utsikt fra benken på taket av OP'en.
Flott utsikt fra benken på taket av OP'en.
20070910_010_8.jpg (156.39 KiB) Viewed 329 times
Ny benk av året på taket.
Ny benk av året på taket.
20070910_008_7.jpg (233.67 KiB) Viewed 329 times
Bildet tatt fra nord/vest.
Bildet tatt fra nord/vest.
20070910_007_6.jpg (243.08 KiB) Viewed 329 times
Sett mot sør/vest.
Sett mot sør/vest.
20070910_014_5.jpg (147.99 KiB) Viewed 329 times
Inn til observasjonsrommet på 2,3m x 2m. Lite "tagging" her inne - men en god del "hilsener" risset i betong/kalk fra 50-70 tallet.
Inn til observasjonsrommet på 2,3m x 2m. Lite "tagging" her inne - men en god del "hilsener" risset i betong/kalk fra 50-70 tallet.
20070910_013_4.jpg (129.05 KiB) Viewed 329 times
Betong-overbygd inngang.
Betong-overbygd inngang.
20070910_012_3.jpg (215.28 KiB) Viewed 329 times
Inngang til OP, 130 moh.
Inngang til OP, 130 moh.
20070910_011_2.jpg (139.71 KiB) Viewed 329 times
Fin merking av den siste sti(gning)en opp til høyden.
Fin merking av den siste sti(gning)en opp til høyden.
20070910_002_1.jpg (162.72 KiB) Viewed 329 times
Last edited by KOS on 11 Jul 2008 0:15, edited 1 time in total.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Kan du legge dette i et oversiktskart. HKB Skåredal hadde et par OP'er på Vardafjell/Ramsdal
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Det er her med to nærforsvar-stillinger ved stien opp. Fin liten ettermiddagstur nå når dagene blir lysere og lengre.

For øvrig må en vel regne med at flere rapporterte til ild-ledelse i Skåredalen. Med mindre du har funnet lister som sier noe konkret vil jeg ikke utelate denne her, den på Arka, 90P9, Udland høyde 53, Mosskarsfjell, ja og på Liarfjell i Kopervik - hittil.

Vardafjellet er jeg ikke så sikker på lenger... det var jo en god del "nærforsvar-hardware" som skulle sammordnes på fjellet der også - og så er det den delingen i to adskilte OP-rom da...


KOS
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote: For øvrig må en vel regne med at flere rapporterte til ild-ledelse i Skåredalen.

KOS
Ifølge fortegnelser fra Milorg Mener jeg at Skåredalen hadde telefonsamband til OP Ramsdalen, OP Vardafjell OP, Steinsfjell (17m. høyt tårn ved Turistforeningens hytte på Kringsjå) og Hafenkommandant i Torggata 2.
Det kan ha vært flere OP'er, men jeg tror ikke batteriet i Skåredalen hadde flere egne OP'e med direkte linje enn de jeg nevner her, men er ikke sikker. Jeg kan tenke meg at ildledelse fra dette batteriet på større avstander kan være koordinert gjennom signalstasjonen i Torggata 2. Men uten et skikkelig tysk oppsett på hvordan dette fungerte får vi sikkert ikke hele historien.

I forbindelse med Hafenkommandant lå nemlig også en signalstasjon for marinen og Luftwaffe med 20 telefonlinjer til de viktigste tyske anleggene i Haugesundsområdet, blant annet Skåredalen og MKB Haugesund på Hagland. Jeg tror at disse to batteriene på grunn av kapasitet og tildels utholdenhet var særdeles viktige i det tyske forsvaret av Haugesund.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Ifølge fortegnelser fra Milorg Mener jeg at Skåredalen hadde telefonsamband til OP Ramsdalen, OP Vardafjell OP, Steinsfjell (17m. høyt tårn ved Turistforeningens hytte på Kringsjå) og Hafenkommandant i Torggata 2.
Det kan ha vært flere OP'er, men jeg tror ikke batteriet i Skåredalen hadde flere egne OP'e med direkte linje enn de jeg nevner her, men er ikke sikker. Jeg kan tenke meg at ildledelse fra dette batteriet på større avstander kan være koordinert gjennom signalstasjonen i Torggata 2. Men uten et skikkelig tysk oppsett på hvordan dette fungerte får vi sikkert ikke hele historien.
Det kan jo meget godt være at det var dit direktelinjene lå - og at øvrige kunne nås via "veksler(e)". Nå vet vi jo at det faktisk ble prøveskutt på målskiver på Våga fra Skåredalen - og at art.obs.(90P9) ved bygrensen var "på nett". En 10-linjers sentral også der ute. (Kanskje de ikke regnet med at Hagland kunne motvirke landgang i særlig grad nordfra)

Hadde det fantes en sambandsplan .... PDT_Armataz_01_11

KOS
Hagland
Posts: 45
Joined: 12 Dec 2007 22:34
Contact:

Snakket med en av de to norske soldatene som var de første (i følge ham selv) på Hagland etter at tyskerene reiste. Han fortalte at de hadde snakket med Sola flystasjon via sentralen som stod i Kommando bunkeren. Han mente det var direktelinje dit, har ikke verifisert det på noen som helst måte.
Hagland Festning
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Da vet jeg hvor turen med jentugen går i nærmeste fremtid :)
Fin plass dette ser det ut som.

Ellers noen flere bilder herfra du vil dele med oss KOS?
Nærforsvar kanskje?

Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Da vet jeg hvor turen med jentugen går i nærmeste fremtid :)
Fin plass dette ser det ut som.
Det er en veldig fin plass oppå der, og ja - der var nærforsvar. Og overgrodd. Trasket rundt i pereferien der, på lett etter oppholdsrom - og når jeg var på 'det villeste' fant jeg faktisk et veldig gammelt kompass i urskogen. Det virket, og jeg har det ennå... :sjef:

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Ja, kan tenke meg det er overgrodd i terrenget der oppe. Fint å ta en tur nå snart da før det begynner å gro på nytt igjen.
Gratulerer med gammel kompass da får jeg vel si :)

Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Gratulerer med gammel kompass da får jeg vel si :)
Jo takk, kan ta det med på turen - så du kan låne det - og jeg slipper å se 'ville folk' i skauen igjen PDT_Armataz_01_18
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Takk :blee:
Men tro meg... Et stakkars kompass demper nok ikke min villskap i tett skog :sint:
Hehe....

Kai
Post Reply

Return to “Haugalandet”