Røvær, Haugesund

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Kommer til å legge ut et album fra et område jeg tror tilhørte ARRTILLERIGRUPPE HAUGESUND. Det eneste jeg har klart å identifisere er Røværsholmen fyrstasjon.

Albumet inneholder dog ikke bilder fra selve stilligene, kun ett tatt fra en av kanonene. Men muligens kan det finnes bilder av stillinger der, men det ser jeg ikke før det blir scannet og bildene blåst opp.

Men for de som evt. har interesse fra området, og ikke minst fyret kan det nok være noe av interesse i det.

Henger på lenken når det er ferdigscannet.

EDIT KOS 28.8.2008
Byttet navn på tråden fra "ARTILLERIGRUPPE HAUGESUND HKAA V/977 eller ......." til "Røvær, Haugesund" ettersom det ble mest derfra.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Høres interessant ut Tore!
Regner med det er folk her som vil være behjelpelig med videre identifisering ;-)

Erik
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Tore E wrote:Henger på lenken når det er ferdigscannet.
Hei Tore, ja det høres interessant ut ! , hvordan går det med scanningen ?

Vi er flere Haugesundere her som kan prøve å identifisere.

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Bildene kommer i løpet av helga.

Har vært mye på reise den siste tiden og har ikke fått tid til scanning.

Tore
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Ikke mye interessant for de som utforsker gamle kystfort. Men har en kjennskap til fyrvokteren og hans familie kan dette kanskje være av litt interesse.

Albumet ligger her: http://d2134644.u48.surftown.nu/copperm ... ?album=143
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Tore E wrote:Ikke mye interessant for de som utforsker gamle kystfort. Men har en kjennskap til fyrvokteren og hans familie kan dette kanskje være av litt interesse.
Hei Tore - takk for bildevisning !

Nå er ikke jeg spesialist i fyrlykter, men etter et lite søk fremstår jo Røværsholmen Fyrstasjon som en høyst aktuell kandidat - ref. skissen i denne lenken - sammenlignet med bilde 35/84.
Ellers ser jeg et bilde fra nord i Smedasundet/Haugesund med Risøy til høyre i bildet.
For øvrig aner jeg at flere av bildene er fra øysamfunnet på Røvær, uten at jeg er lokalkjent der.

mvh
KOS

ps. Flyttet temaet til "Haugalandet" jeg Tore - siden det var så lite kystfort i bildene ;-) Men innlegget ligger trygt og godt her også :D
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote:For øvrig aner jeg at flere av bildene er fra øysamfunnet på Røvær, uten at jeg er lokalkjent der.
Har prøvd å sende bildelenken til en "Røværsbu" nå, for å se om det kan bekreftes... Forhåpentlig kommer det respons - gjerne som bildekommentarer.

KOS
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Så er bildene gjennomsett og kommentert av "Det Utvidede Eldres Råd" på Røvær. De har lagt til tekst på steder og personer som kan gjenkjennes. >>>Album<<<

KOS :)
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Nå kan en kanskje nytte muligheten med en tur til Røvær ...

ref.: http://www.kystfort.com/forum/topic1644.html#13253

mvh
KOS
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

På Røvær var der kun to(2) tyske betong-konstruksjoner. Observasjonsposten på Varen og brakkegrunnmuren nedenfor høyden.

Ifølge lokalhistorien kom der 8 tyske soldater til øya 22.aug.1940 for å holde vakt i hytten på Varen. De rigget opp trådløs forbindelse mot Hagland (MKB 10/504 Haugesund).
Den 11.november samme året ankom en skøyte med arbeidsfolk og material til å bygge OP'en på Varen. Hytten ble vistnok flyttet da, dit den står i dag rett nedenfor OP'en.
For øvrig ble alle radioapparater beslaglagt "inntil videre" den 7.august.1941 her ute - men også her i dette lille samfunnet fantes det "luringer". Skjønt - tyskerne ante nok hva som foregikk,
men hadde visnok etter forholdene et "rimelig godt forhold" til de lokale.

KOS
Attachments
Til slutt. Varen med hytte og OP sett fra sjøen ved hjemmreise.
Til slutt. Varen med hytte og OP sett fra sjøen ved hjemmreise.
20080828_041_1.jpg (107.14 KiB) Viewed 197 times
Brakkegrunnmuren nedenfor OP.
Brakkegrunnmuren nedenfor OP.
20080828_017_1.jpg (228.68 KiB) Viewed 197 times
Nærforsvar vest for OP med skytestillinger mot Sør, Vest og Nord. Her vist mot Sør.
Nærforsvar vest for OP med skytestillinger mot Sør, Vest og Nord. Her vist mot Sør.
20080828_016_1.jpg (204.65 KiB) Viewed 197 times
Utsikten mot nord/vest. Røværholmen fyr er med i bildet - 1.5km fra OP.
Utsikten mot nord/vest. Røværholmen fyr er med i bildet - 1.5km fra OP.
20080828_009_1.jpg (71.03 KiB) Viewed 197 times
Det holder nok noen år til.  Men jeg har på følelsen at de lokale ressurser faktisk vil &amp;quot;redde&amp;quot; denne når så langt kommer.
Det holder nok noen år til. Men jeg har på følelsen at de lokale ressurser faktisk vil &quot;redde&quot; denne når så langt kommer.
20080828_006_1.jpg (189.58 KiB) Viewed 197 times
Løpegrav/dekning i forkant og stilling mellom denne og OP. Iflg en av de lokale som opplevde krigen her så ble det skutt mot fly med MG herfra ihvertfall ved en anledning.
Løpegrav/dekning i forkant og stilling mellom denne og OP. Iflg en av de lokale som opplevde krigen her så ble det skutt mot fly med MG herfra ihvertfall ved en anledning.
20080828_022_1.jpg (167.5 KiB) Viewed 197 times
Trapp til inngang OP
Trapp til inngang OP
20080828_004_1.jpg (193.26 KiB) Viewed 197 times
Her ser en både hytta og OP'en på &amp;quot;Varen&amp;quot;.
Her ser en både hytta og OP'en på &quot;Varen&quot;.
20080828_029_1.jpg (131.66 KiB) Viewed 197 times
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Tore E wrote:Ikke mye interessant for de som utforsker gamle kystfort. Men har en kjennskap til fyrvokteren og hans familie kan dette kanskje være av litt interesse.

Albumet ligger her: http://d2134644.u48.surftown.nu/copperm ... ?album=143
Flotte bilder, men kunne ikke la vær å legge merke til at det stod "Rævørholmen" på FIL 37/84...
PDT_Armataz_01_18
Flora krigshistorielag
Post Reply

Return to “Haugalandet”