Visnes, Karmøy ("Stützpunkt Visnes")

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Ja, dette burde sikres for ettertiden! Utrolig artig å se....
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Arqubus- har ikke dere en innteresse for å bevare dette? Der hvor det står nå så er det jo et tidsspørsmål før noen ødelegger det.

Dokumentert med masse detalj bilder, og fått det på museum mens det enda er intakt.

((Ja jeg vil helst at det står der det er, men prøve å tenke på hvordan vi kan berge det mens det er kjangs))
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

TrondK wrote:Arqubus- har ikke dere en innteresse for å bevare dette? Der hvor det står nå så er det jo et tidsspørsmål før noen ødelegger det.

Dokumentert med masse detalj bilder, og fått det på museum mens det enda er intakt.

((Ja jeg vil helst at det står der det er, men prøve å tenke på hvordan vi kan berge det mens det er kjangs))
Jeg har kontakt med noen i forbindelse med kartlegging/historiene i omr. Visnes, Vikene, Kvalavåg, Ytraland med tanke på en bok om kystbatteriene i Haugesundsområdet som jeg skriver på. Jeg har imidlertid ikke vært i kontakt med grunneiere om å sikre inventaret i disse bunkerne. Kanskje vi burde tatt en tur sammen med de som er interessert i dette på Haugalandet for å se hvilken løsning som er å anbefale - og deretter tatt kontakt med grunneier for å se på om vedkommende har noen interesse for dette.

Gode fotografier sammen med oppmåling/skisser og beskrivelse av funksjon, materiale, innfestninger, etc. er en god måte å dokumentere dette for ettertiden - i alle fall hvis man får oppbevart detter i papirformat i ett eller annet arkiv med offentlig forankring.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Bare måtte ha meg en tur ut her selv og se dette med egne øyne.
Helt fantastisk å se et så godt bevart originalt interiør! Dette må være den tørreste bunkeren jeg har vært i, for her er det ikke engang så mye som litt råte på noe av treverket omtrent. Verken taket, lukene eller bordene bærer særlig preg av å ha stått her i over 60 år. Helt utrolig artig å se...

Vedlegger noen få bilder fra interiøret nok en gang, men håper dere klarer et par bilder til fra denne praktbunkeren... PDT_Armataz_01_18

Mvh.
Kai
Attachments
På spørsmål om hvordan dette har fått stått i fred i over 60 år, så er kanskje noe av svaret her... Legg merke til at alle disse bæææærer tittelen Vær, og pass deg for horna om du tar turen ut... Nokså nærgående typer dette...
På spørsmål om hvordan dette har fått stått i fred i over 60 år, så er kanskje noe av svaret her... Legg merke til at alle disse bæææærer tittelen Vær, og pass deg for horna om du tar turen ut... Nokså nærgående typer dette...
vaktholdet.jpg (384.43 KiB) Viewed 586 times
Taket. Ikke verdens beste bilde, men jeg ville ta det med for det, for det er ikke hver dag man ser noe som dette. Tett....
Taket. Ikke verdens beste bilde, men jeg ville ta det med for det, for det er ikke hver dag man ser noe som dette. Tett....
tak.jpg (409.39 KiB) Viewed 586 times
Interiøret med luker, hylle, bord og tak i fantastisk god stand etter alle disse årene. Haugalandets tørreste bunker? hehe... Ammonisje i vanlig stil for MG på vestre vegg.
Interiøret med luker, hylle, bord og tak i fantastisk god stand etter alle disse årene. Haugalandets tørreste bunker? hehe... Ammonisje i vanlig stil for MG på vestre vegg.
nisje.jpg (356.39 KiB) Viewed 586 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

bactuz wrote:Bare måtte ha meg en tur ut her selv og se dette med egne øyne.
Helt fantastisk å se et så godt bevart originalt interiør! Dette må være den tørreste bunkeren jeg har vært i, for her er det ikke engang så mye som litt råte på noe av treverket omtrent. Verken taket, lukene eller bordene bærer særlig preg av å ha stått her i over 60 år. Helt utrolig artig å se...

Vedlegger noen få bilder fra interiøret nok en gang, men håper dere klarer et par bilder til fra denne praktbunkeren... PDT_Armataz_01_18

Mvh.
Kai

Denne burde blitt sikret og bevart på stedet. Er det dører som kan lukkes eller er den åpen? Kanskje noen på Haugalandet har lyst til å ta initiativet for å sikre denne lille bunkeren?


.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Er ikke noe av grunnet til at det er tørt og fint at vinduer etc har stått åpne? De værste plassene jeg har besøkt har vært stengt.. utrolig hvor fort en fuktig bunker kan ta livet av alt organisk. Bevegelig luft er nok det beste.

Erik H
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Denne burde blitt sikret og bevart på stedet. Er det dører som kan lukkes eller er den åpen? Kanskje noen på Haugalandet har lyst til å ta initiativet for å sikre denne lille bunkeren?
Som mitt bilde 20081222_049_1.jpg lenger oppe i tråden viser så var det dør på denne tidligere - sans.vis en lett dør(tre).

Om denne bunkeren har fått ligge i fred i over 60 år - så får den sikkert forbli urørt i 60 år til. Dagens "Playstation-generasjon" er ikke så terreng-gående som tidligere generasjoner PDT_Armataz_01_08

Så om en "sikrer" denne med låsbar dør oppnår en to ting:

1. De som er interesserte i å se "godsakene" kommer ikke til pga. låst dør.
2. De som er ute på f..skap brekker seg inn på under et minutt.
3. Bunkeren mister sin gode utlufting - og taket råtner.

Så, den beste sikringen som kan vurderes er å slette referansene til bunkeren på forum. Det kan vi diskutere.

For øvrig er det ene skytebordet falt/revet ned allerede - og støtten på det som er OK trenger å bli fixet litt. Det som er revet av kan gjerne tas vare på ?

Selv kunne jeg egentlig tenkt meg å fått med mitr.laget fra Vardafjellet med en MG34 ut dit for noen inne/ute bilder (Denne gang med ammo, ikke bare bokser PDT_Armataz_01_36 )

KOS
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Erik H wrote:Er ikke noe av grunnet til at det er tørt og fint at vinduer etc har stått åpne? De værste plassene jeg har besøkt har vært stengt.. utrolig hvor fort en fuktig bunker kan ta livet av alt organisk. Bevegelig luft er nok det beste.

Erik H
Egentlig enig med du i det, har sett dette før. Men på en eller annen måte bør man sikre tilgang til vandalisme hvis det skal bevares på sikt. Sikring, men fortsatt luftig.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote:
...MG34 ut dit for noen inne/ute bilder (Denne gang med ammo, ikke bare bokser...

KOS
Blir gjerne med på dette KOS. Kalle og jeg har diskutert dette og har planer om radiomateriell, optikk og kanskje uniformer/statister. Kan stille med noen meter beltet 7,92 desarmert for slik bruk.

Ellers enig i kommentarene dine om bevaring KOS, men ikke helt sikker på at dette får ligge i fred til evig tid om det ikke sikres på en eller annen måte. Plutselig er det en eller annen ungdomsfest der men fyrer bål med deler av interiøret. har bare sett det så altfor mange ganger før.


User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Ellers enig i kommentarene dine om bevaring KOS, men ikke helt sikker på at dette får ligge i fred til evig tid om det ikke sikres på en eller annen måte. Plutselig er det en eller annen ungdomsfest der men fyrer bål med deler av interiøret. har bare sett det så altfor mange ganger før.
Jeg tror deg på de erfaringene Arquebus... Hva med Årets kulturkommune - Karmøy ? - er de fremdeles inne i sin 3-årige "kulturminneplan" ? - og har de fått med seg Brekke ?

KOS

ps. Det bordet som er falt av kan vel skrubbes og deponeres - til museet får en egen "bunkeravdeling" en gang.
Last edited by KOS on 07 Jan 2009 14:09, edited 1 time in total.
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Delene burde nummereres og blitt demontert samt fraktet til avlusing/lagring på Arqubus sitt sikre lager etter fotoseansen med tidsriktige statister. Bedre det enn at noen ungdommer skal lage seg et bol hvor de kveiker fyr på alt brennbart på et par korte kveldstimer.

Hadde jo vært en utrolig flott utstilling med en slags "tittinn bunker" hvor man kunne se hvordan det faktisk så ut inne i en lokal bunker. Tror ikke det er så mange museer som kan skryte av noe sånn.

Jeg melder meg gjerne til demonterings/ bevaringstjeneste av denne unike tidskapselen , hvis andre som er litt mer snekker kyndige enn meg også stiller opp. (Grunneier gir nok sin tillatelse vil jeg tro.)
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
jaba
Posts: 53
Joined: 16 Jun 2008 17:37

TrondK wrote: Jeg melder meg gjerne til demonterings/ bevaringstjeneste av denne unike tidskapselen,
Det unike består i at dette er autentisk - innredningen hører hjemme der den er og ikke primært på museum. Før ivrige, velmenende sjeler gir seg i kast med å rive ned noe her, må alle muligheter for bevaring/sikring på stedet være vurdert. Hva med en jerndør med spiler - den er både solid og luftig. Det bordet som er løst, lar seg lett reparere på stedet. Sørg for skikkelig fotografering, og ta mål av trevirket, så kan det lages kopi for museumet.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Jeg er enig med jaba i at det unike består i at dette er autentisk og at denne innredningen hører primært hjemme der den er. Dette samsvarer også med det jeg uttrykte innledningsvis.

Men her er der to muligheter: sikring på stedet, eller en planlagt dokumentasjon/nummerering og flytting til museum. Ikke greit å si hva som er lurest på sikt, men skal det stå der det står bør det sikres på en eller annen måte. En gitterdør er kanskje en enkel løsning, stålramme, stålgitter montert i murveggen.

.
Last edited by Arquebus on 31 Dec 2008 2:40, edited 1 time in total.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Er det orginalt dette ? Bunkeren ser ut til å være fikset på. Lurer littt på om ikke HV kan ha vært de "skyldige".
Paul S.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hadde håpet på at de ellers så aktive og skriveføre arabere kunne bidra med litt informasjon om denne bunker. Tenker da på hva som gjør dette orginalt, og hvordan man kommer til en slik konklusjon. Tenker ikke sså mye på om bordet(bordene) passer til mg, men mer dette at det er orginalt treverk osv i bord, tak, og hylle.
Selv har jeg liten eller ingen anelse hvordan man skilller det ene fra det andre.
Paul S.
Post Reply

Return to “Haugalandet”