Visnes, Karmøy ("Stützpunkt Visnes")

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Litt spesiell historie fra Visnes - 15 september 1943 ble to brakker sprengt i lufta. "Sabotøren", som viste seg å være en tysk underoffiser(!), ble stilt for krigsrett og dømt til 10 års tukthus.
Attachments
Visnes1943.jpg
Visnes1943.jpg (33.87 KiB) Viewed 342 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hei, historien er også nedført lokalt hos Nord-Karmøy Historielag
To barakker i Vågadalen i Visnes ble sprengt til ruiner en natt under krigen.

Den ene stod der som nå er en kjeller med en liten leilighet over, før du kommer til barnehagen, den andre stod der som nå er barnehage. Den ene var kjøkkenbrakke den andre spisesal.

Tyskerne trodde at det var utført sabotasje av Milorg eller Engelskmenn, 10-15 voksne nordmenn ble tatt som gissel og måtte gå vakt om nettene i lag med tyskerne i tilfelle der skulle bli utført flere sprengninger eller lignende. Far min og flere rundt i området her var utkommandert, blant andre Peder Bårdsen på Visnesgarden, han var en luring. En natt såg Peder en sau oppe i en bakke over Mykjåhagen (det var vist Røthing sin sau). Peder ropte ” HOLT ” så høgt han kunne og tyskerne kom stormende, for dei trodde det var en sabotør. Dei stormet opp bakken med geværene sine, men kom slukøret tilbake, det var ingen sabotør. Dei sa at det var en ”Sjafer”, skulle visstnok bety ”Sau”. Mannfolkene godtet seg og når de senere traff på Peder, så blei der sagt ”Holt” og karene hadde en koselig prat om dette.

Det viste seg at det var den tyske kokken som hadde utført sprengingen, han hadde underslått matvarer, og skulle med sprengingen ødelegge bevisene, han trodde vel at det skulle ta fyr og brenne opp. Husene ble smadret uten at det tok fyr.
Interessant å se benevnelsen, "Stützpunkt Visnes", skriftelig.


mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Var ute og kikket i Visnes idag...
Måtte vise vår herlige MG-bunker med trelukene til Eagle Wind, og ble rett og slett småsvett og skuffet da vi kom dit...

Her kan det være snakk om meget kort tid før denne bunkeren blir som de fleste andre - ødelagt for alltid!

Enn så lenge ser det ut som det meste er helt her, og foreløpig ser det ut som de har nøyd seg med å flytte inn.
Men jeg ser med skrekk og gru den dagen noen kommer for å drive helvete med de som holder til her....

Bildene får tale for seg selv... Sukk...

:x

Kai
Attachments
Den løse bordplaten er nå dratt ut i inngangen og står ute... Med følgende skrift: "Hvis noen går inn her og ødelegger kan de få bank..."
Den løse bordplaten er nå dratt ut i inngangen og står ute... Med følgende skrift: "Hvis noen går inn her og ødelegger kan de få bank..."
- mg bunker skilt.jpg (504.18 KiB) Viewed 278 times
Synet som møtte oss inne i bunkeren. Ikke et vakkert syn! Spesielt ikke i denne godt bevarte bunkeren...
Synet som møtte oss inne i bunkeren. Ikke et vakkert syn! Spesielt ikke i denne godt bevarte bunkeren...
- mg bunker med nytt interiør.jpg (609.05 KiB) Viewed 278 times
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Jøss.Ser ikke bra ut.Hva er det som foregår?Jeg har ikke fulgt helt med,er det noen som har flyttet inn i bunkeren??
Dolmen.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Kanskje dere lokale skulle forhandlet med grunneier om sikring av originalinventaret før det blir helt ødelagt?


.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Arquebus wrote:Kanskje dere lokale skulle forhandlet med grunneier om sikring av originalinventaret før det blir helt ødelagt?


.
Spesielt lokal er jeg vel ikke, men jeg er ikke verre på det enn at jeg kan ta meg en tur ned og ringe på noen dører en dag og høre hvem som eier området bunkeren ligger på. Det skulle ikke være så vanskelig. Når det gjelder sikring av inventaret så er jeg litt mer usikker på måten å gjøre det på. Det snakket vi jo litt om tidligere i tråden. Men det går ihvertfall an å prøve å komme i kontakt med de som eier og ferdes der og forklare hviket klenodium dette faktisk er.
Om de har forståelse og respekt for det gjenstår jo å se....

Men skal ta meg en tur og forhøre meg litt og forklare for ungene at de er de som får bank om de gå inn der og ødelegger.... :m16:

hehe...


Kai
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

bactuz wrote:
Arquebus wrote:Kanskje dere lokale skulle forhandlet med grunneier om sikring av originalinventaret før det blir helt ødelagt?


.
Spesielt lokal er jeg vel ikke, men jeg er ikke verre på det enn at jeg kan ta meg en tur ned og ringe på noen dører en dag og høre hvem som eier området bunkeren ligger på. Det skulle ikke være så vanskelig. Når det gjelder sikring av inventaret så er jeg litt mer usikker på måten å gjøre det på. Det snakket vi jo litt om tidligere i tråden. Men det går ihvertfall an å prøve å komme i kontakt med de som eier og ferdes der og forklare hviket klenodium dette faktisk er.
Om de har forståelse og respekt for det gjenstår jo å se....
Kai



Det er fint hvis du kan ta en runde med grunneier og høre hva han synes.

Erfaringsmessig er det ett tidsspørsmål før treverket blir ødelagt når lenestoler og sofaer kommer inn i bunkere.


.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Om grunneier og dagens "leietakere" ikke er enig i vår vurdering av vern av denne bunkeren, er det da noen måte vi kan fjerne lukene på uten å ødelegge dem? Blir vel fort litt lett på å knekke noe i prosessen...

Eventuelt noe museet kunne gjort bruk av Arquebus?

Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Eventuelt noe museet kunne gjort bruk av Arquebus?
Kunne vel la seg montere i en betongkrok med skyteskår - og med et skumrings-landskapsbilde bakom muren
... og en "publikums-sikker" MG-34 på bordet.

Prøv en MG-stilling fra Haugalandet

Den typen museums-oppstillinger er populære ;-)

Ref. f.eks. Imperial War Museum's skyttergrav publikum kan gå i og kikke i skyttergravsperiskop.

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Knall-idé KOS....!

Får se hvordan dette utspiller seg da :)


Kai
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Uten dagens "treskurd":
Attachments
Visnes.jpg
Visnes.jpg (74.12 KiB) Viewed 171 times
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hand wrote:Uten dagens "treskurd":
Kjempekult bilde Hand... Har du flere slike bilder fra "gamle nye dager" så ikke spar på dem. Opprett en egen tråd om du må for å få det til å passe inn, men jeg vil gjerne se mer !

:bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Greie ideer dere kommer med her.

Hvis noen får tillatelse til å demontere dette av grunneier, og har anledning til det, så kunne vi prøvd å lage et utkikkspunkt fra Visnes i forbindelse med FT17(f) tårnet fra somme sted. Dette tårnet står nå i museets utstilling.


.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

bactuz wrote:Var ute og kikket i Visnes idag...
Måtte vise vår herlige MG-bunker med trelukene til Eagle Wind, og ble rett og slett småsvett og skuffet da vi kom dit...

Her kan det være snakk om meget kort tid før denne bunkeren blir som de fleste andre - ødelagt for alltid!

Enn så lenge ser det ut som det meste er helt her, og foreløpig ser det ut som de har nøyd seg med å flytte inn.
Men jeg ser med skrekk og gru den dagen noen kommer for å drive helvete med de som holder til her....

Bildene får tale for seg selv... Sukk...

:x

Kai
Lurer på hvordan det går med den bunkeren med uønskede okkupanter inni?
Hadde vert artig å kledd seg ut som tysk soldat og skremt vettet av de som holder til i bunkeren...
Mvh Henning Dalsvåg
Post Reply

Return to “Haugalandet”