Etne, Hordaland

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Bilde 001 og 007.
Det står Kiel, og det er byens våpenskjold som vises.
JEF
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Takk for oppklaring JEF, lett å ta den for en R :)

Da er neste spørsmål en kan stille - hvorfor "Kiel", her ? Leirnavn, Kallenavn ?

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

joachimø wrote:sjefslegens hus, som fortsatt er bebodd.
Bebodd - og velholdt.
Attachments
20080713_013_1.jpg
20080713_013_1.jpg (106.13 KiB) Viewed 325 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Flotte bilder!
- og gigantiske....

Vel verdt en Etne-tur ja.

Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Vel verdt en Etne-tur ja.
Det var verd turen ja :)


Så kan vi jo gjette hvilken by som er hedret bak dette sprengstoffskiltet. Jeg tviler på at det står 'Kiel' også bak dette ...

En kan se nedre del av et våpenskjold nederst - noe som våger å tippe ?
(Traff ikke landeier denne gangen, så jeg vet ikke....)

KOS
Attachments
20120506_016_1.JPG
20120506_016_1.JPG (645.65 KiB) Viewed 283 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Synd jeg sov meg bort fra denne Etne-turen idag da.... :lei:
Sukk.

Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote:Så kan vi jo gjette hvilken by som er hedret bak dette sprengstoffskiltet. Jeg tviler på at det står 'Kiel' også bak dette ...
1 år; 9 måneder; 1 uke; 2 dager senere - nå vet vi :)
Attachments
Skiltet fjernet med tilatelse av jordeier og med god hjelp av lokale bunkervenner...
Skiltet fjernet med tilatelse av jordeier og med god hjelp av lokale bunkervenner...
Hamburg.JPG (373.22 KiB) Viewed 186 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Hmmm, hva står det egentlig?

Edit: ah, Hamburg?
--
Tommy
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

TommyG wrote:Edit: ah, Hamburg?
Korrekt :)

Nå, - er det noen som kan se noen sammenhenger her - hvorfor disse symbolene - her i Etne ?

Som en ser er Kiel byvåpenet ikke så langt borte om en ser betongsymbolet 1. sammenlignet med 2. som er den varianten som går mest igjen på nettet. Bortsett fra litt 'kunstnerisk frihet' i utforming av båten og tilføring av bølger under den. La gå.

Hamburg våpenskjold 3. i betong derimot har felles elementet som dør og tre tårn med vanligst byvåpen variant 4. - men tårnene etc. har fått en god runde med redesign.

Så, dukker 269.ID opp i fortellingen med emblemet 5. - og de residerte jo på Vestlandet, inkludert Etne, fra 42/43-

Noen som ser sammenhenger her ? Er Kiel våpenskjold brukt av noen hær-avdelinger ? Eller indikerer disse nordkystbyene marinetilhørighet ?
Attachments
Tyske byer.jpg
Tyske byer.jpg (476.2 KiB) Viewed 151 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote:
Nå, - er det noen som kan se noen sammenhenger her - hvorfor disse symbolene - her i Etne ?

Som en ser er Kiel byvåpenet ikke så langt borte om en ser betongsymbolet 1. sammenlignet med 2. som er den varianten som går mest igjen på nettet. Bortsett fra litt 'kunstnerisk frihet' i utforming av båten og tilføring av bølger under den. La gå.

Hamburg våpenskjold 3. i betong derimot har felles elementet som dør og tre tårn med vanligst byvåpen variant 4. - men tårnene etc. har fått en god runde med redesign.

Så, dukker 269.ID opp i fortellingen med emblemet 5. - og de residerte jo på Vestlandet, inkludert Etne, fra 42/43-

Noen som ser sammenhenger her ? Er Kiel våpenskjold brukt av noen hær-avdelinger ? Eller indikerer disse nordkystbyene marinetilhørighet ?
Vi har sett navn på byer tidligere, som på batteriet på Fiskaa på Karmøy, der navn på flere byer er benyttet som navn på brakker. Jeg kan tenke meg at disse navnene kan følge med som avstøpninger i betongen om anledningen skulle by seg. Og, hvis jeg skulle "reklamere" for Haugesund på en bunker i et norskokkupert Tyskland, ville både navn og byvåpen vært med :m16:

Jeg tror at hvis dette var reletert til divisjonsmerket til 269ID, så ville ikke navnet "Hamburg" stått over symbolet.

Men, dette er bare min egen mening, jeg tror dette refererer til byer og ren hjemlengsel :)
Attachments
18.02.png
18.02.png (752.58 KiB) Viewed 132 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Men, dette er bare min egen mening, jeg tror dette refererer til byer og ren hjemlengsel :)
Absolutt et av alternativene det ja, takk for innspill :-D
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

jeg tror dette refererer til byer og ren hjemlengsel
269 Inf.Division om fra området til Wehrkreis X som hadde området i Schleswig-Holstein m.m.
Hamburg og Kiel var således i Wehrkreis X :-)
mvh
PAul S.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Interessant, takk for opplysningen!

mvh
KOS
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Paul S. wrote: 269 Inf.Division om fra området til Wehrkreis X som hadde området i Schleswig-Holstein m.m.
Hamburg og Kiel var således i Wehrkreis X :-)
Godt poeng dette Paul S. Etter min mening forsterker dette sannsynligheten for at begge innstøpningene relaterer seg til byer (hhv. Hamburg og Kiel), med opphav til personell i 269.ID.

Det finnes mange eksempler på navnede brakker, bunkere, veier, osv. og da er det ofte, områder, byer eller personer o.l. som blir benyttet. På innsiden av bunkere og brakker er det vel et større mangfold, men hvis vi holder oss på utsiden, er det noen som har tilsvarende kunnskap om at avdelingsmerker på divisjoner er satt opp tilsvarende?
Post Reply

Return to “Haugalandet”