Okkuperte bygninger i Haugesund

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Jeg vet det finnes en del bilder og informasjon fra forlegningsområdene i og rundt byen, og om noen føler for det kan de kanskje legge bilder eller info her - både fra "før og nå".

mvh
KOS

4.12.2007 Skiftet navn på tråden. Så nå gjelder det altså "Okkuperte bygninger".

-->Følg denne lenken til "Forlegningsområder og brakker i Haugesundsområdet"
Last edited by KOS on 16 Oct 2008 21:53, edited 4 times in total.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote:Jeg vet det finnes en del bilder og informasjon fra forlegningsområdene i og rundt byen, og om noen føler for det kan de kanskje legge bilder eller info her - både fra "før og nå".

mvh
KOS
Da tar jeg initiativet til et "før" bilde, så kan kanskje KOS legge inn "nå" versjonen.

Bildet er tatt av Hauptmann Carl Paul Dorenbeck, sjef BNII, 214ID og viser offisersklubben til 2. bataljon i Haugesund i mai 1940.

Har andre noen "før" bilder å legge ut?
Attachments
11.05.1940, Klubhaus Haugesund, offiziersquartier II. Bataillon
11.05.1940, Klubhaus Haugesund, offiziersquartier II. Bataillon
Dorenbeck 5 FOTO.JPG (112.12 KiB) Viewed 398 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Da tar jeg initiativet til et "før" bilde, så kan kanskje KOS legge inn "nå" versjonen.
Hei Aquebus,

jeg kjører gjerne ut og tar et "nå" bilde om huset står der enda. Nå skriver du faktisk ikke HVOR det var/er - og det var ikke meningen å lage gjettelek i tråden ;-) Imidlertid, siden "saken står slik" så kan jeg godt tippe:

Synes å dra kjensel på tre nr.2 fra høyre :lol: - og tipper da at dette bildet er fra Byparken - og at huset som er avbildet er rødt i dag ... men det er bare tipping...

For øvrig var tråden tiltenkt "Forlegningsområder og brakker", i området Haugesund - og kanskje tilsvarende for Karmøy, Etne osv. etterhvert.
Håpet Arquebus f.eks. kunne legge ut bildet fra "Graf Stolberg" jeg vet dere har. Altså en av leirene i Flotmyr området.

Håper å få inn en oversikt(liste) over leirområder etterhvert.

Skal vi omdøpe denne tråden til "Okkuperte bygninger i Haugesund" eller noe sånt - så kan vi ha "Forlegningsområder og brakker" i egen tråd ?

mvh
KOS
Last edited by KOS on 26 Dec 2007 23:12, edited 1 time in total.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote: For øvrig var tråden tiltenkt "Forlegningsområder og brakker", i området Haugesund - og kanskje tilsvarende for Karmøy, Etne osv. etterhvert.
Håpet Arquebus f.eks. kunne legge ut bildet fra "Graf Stolberg" jeg vet dere har. Altså en av leirene i Flotmyr området.
mvh
KOS
Jeg skal prøve å finne frem bildet av Graf Stolberg. Dette kan være på gammel storformat film, og det er ikke gjort i en håndvending å få disse frem. Håper aller som bidrar med historisk materiele på forumet er enig i at informasjon som ikke deles er tapt!!!
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

KOS wrote:jeg kjører gjerne ut og tar et "nå" bilde om huset står der enda. Nå skriver du faktisk ikke HVOR det var/er - og det var ikke meningen å lage gjettelek i tråden ;-)
Da gjetter jeg på dette huset her.
Attachments
1_dorenbeck_2007.JPG
1_dorenbeck_2007.JPG (137.91 KiB) Viewed 329 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Dette ble bra, da har vi det første "than&now" foto. Vet du addressen på bygningen så skal jeg sjekke om det er på listene over hus Wehrmacht okkuperte.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Haraldsgata 216 (bildet er tatt fra Strandgata),
bygget av banksjef J. Ferd Jacobsen på 1840-tallet(ca.)
Eier siden 1920-årene er D.B.H.

Jeg har ikke sett "listene over hus Wehrmacht okkuperte", men det er bekreftet fra "sikre kilder" at dette huset var blant de.
Last edited by KOS on 24 Dec 2007 14:52, edited 2 times in total.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote:Haraldsgata 216 (bildet er tatt fra Strandgata),
bygget av banksjef J. Ferd Jacobsen på 1840-tallet(ca.)
Eier siden 1920-årene er D.B.H.

Jeg har ikke sett "listene over hus Wehrmacht okkuperte", men det er bekreftet fra "sikre kilder" at dette huset var blant de.
Haraldsgaten 216 er på listen.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Haraldsgaten 216 er på listen.
Er denne listen så pass håndterlig at det hadde vært mulig å legge den ut her ?



Sprsml.2: Jeg er også på utkikk etter en liste over store og små leir-/forlegningsområder - har museet en slik oversikt(liste) ?
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Det er flere kilder som må benyttes når ma skal se hvilke eiendommer, leire eller kjøretøyer som ble beslaglagt/benyttet i krigsårene. Når det gjelder D.B.H. som du viser til her så finnes f. eks. en rapport over at dette var et tysk lager, som ved krigen hadde 400 kg. dynamitt, ca. 10.000 detonatorer og 1 kasse håndgranater.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Denne tråden må vi prøve å fortsette litt på i tiden som kommer KOS PDT_Armataz_01_18

Kai
Post Reply

Return to “Haugalandet”