Forlegningbunkere ved veikontrollpunkt på Ørpetveit

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Jeg mener dette ikke hadde noe direkte med selve batteriet i skåredalen å gjøre, og at dette var forlegninger for infanteri. Dette var noe av det første som ble revet i området og jeg tror det er 15 år siden jeg tok disse bildene.

Over vegen lå en annen bunker like ved vegkontrollposten, og denne bunkeren hadde et rom med gittervindu (forvaringsrom?), men den ble revet for et års tid siden da arbeidet med det nye toplankrysset på Ørpetveit startet.
Attachments
Forlegningsbunkere på Ørpetveit ved Haugesund
Forlegningsbunkere på Ørpetveit ved Haugesund
Infanteriforlegning i Skåredalen ved Ørpetveitsvegen i Haugesund.jpg (109.44 KiB) Viewed 214 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Her er et nærbilde av den ene forlegningsbunkeren. Front mot ØST. Dette bildet er tatt for 10 - 15 år siden. De har opparbeidet en slags sikring ved å mure en lav løpegrav av overskuddsmasse ut fra bunkeren. Jeg vi anta at dette også var dekket av kammuflasje av ett eller annet slag under krigen.
Attachments
Infanteriforlegning ved Skåredalen i Haugesund
Infanteriforlegning ved Skåredalen i Haugesund
Infanteriforlegning i Skåredalen ved Ørpetveitsvegen i Haugesund 2.jpg (133.81 KiB) Viewed 181 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Over vegen lå en annen bunker like ved vegkontrollposten, og denne bunkeren hadde et rom med gittervindu (forvaringsrom?), men den ble revet for et års tid siden da arbeidet med det nye toplankrysset på Ørpetveit startet.
Bunker med to rom. Celle-rom med gitter-vindu i bildet.
Attachments
"Vei kontroll post" bunker (bilde fra video)
"Vei kontroll post" bunker (bilde fra video)
VKP.jpg (154.11 KiB) Viewed 122 times
Post Reply

Return to “Haugalandet”