Maling til brakker

Informasjon fra og om krigshistoriske museer og restaurering av krigsminner.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Vi har nettopp satt inn vindsperre og lagt ny paneling på de to tyskerbrakkene på Grønsvik Kystfort. Nå gjenstår det å male dem opp, og da får vi et problem. Vi vet ikke helt hvilken farge de hadde under krigen. Eldre personer lokalt sier de var "berggrå", og jeg har fått høre av andre at "feltgrå" var en farge som tyskerne brukte på det meste. Med litt googling fant jeg at feltgrå hadde fargekode RAL 6006, men også at denne fargen var veldig mørk, og at den virket å ha vært mest benyttet på kjøretøyer.

Er det noen som vet om gråfarger benyttet på brakker og andre bygninger, og som evt. kan ha fargekoder?

MVH Inge S
Attachments
Feldgrau - 6006M.jpg
Feldgrau - 6006M.jpg (4.55 KiB) Viewed 292 times
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Lite respons her, så jeg svarer like godt selv :D

Fikk tak i et tysk fargekart som jeg tok med på besøk til en av nordmennene som arbeidet på fortet under krigen. Han identifiserte en farge som heter antrasitt-grå som den som lignet mest på den fargen han husket at brakkene hadde. Sjekket ut litt nærmere og fant ut at denne fargen nedmattet ca. 30% også hadde vært brukt på K416(f)-kanonene på mange kystfort rundt om i Norge, og at det var en farge som tyskerne brukte i stort omfang til forskjellige formål. Dermed løste fargefloken min seg til slutt, og ny maling er bestilt PDT_Armataz_01_18

Inge S
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Hvodan ser antrasitt-grå ut? Kan du ikke vise ett farge pröve på det.
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
Post Reply

Return to “Museum og restaureringsprosjekter”