View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Nov 2018 0:15



Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous  1, 2
 Norwegen 1944 og Kanonlavett 
Author Message

Joined: 11 Feb 2008 20:52
Posts: 270
Location: Fredrikstad
Du verden, gøy og lese om at det ikke bare er grinete og reserverte grunneiere. Får nesten lyst og ta en ferietur nordover.
ERIK D

_________________
ErikD


11 Apr 2012 22:09
Profile
User avatar

Joined: 08 Oct 2008 16:16
Posts: 71
Location: Tromsø
Nåja, nå skal jeg faktisk innrømme at vedkommende som eier grunnen der hvor fangeleiren lå ikke er bygdas hyggeligste person. Men jeg har holdt meg på god fot med ham, så han har ikke stått i veien for meg så langt.

Da jeg gikk i gang med dette prosjektet for et par år siden var denne stillingen, i likhet med det meste av tyske anlegg her til lands, fullstendig overgrodd. Massene som i sin tid ble gravd ut ved hjelp av russerfanger ble doset tilbake og stillingen ble fyllt igjen på 70-tallet da veien ble opprustet.

Noen dagers arbeid med motorsag ga bedre oversikt og jeg fikk også ryddet adkomst for maskinell hjelp.

Mangel på drenering hadde medført at det stod godt og vel en meter med vann inne i beredskapsmagasinene.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

_________________
Trond


12 Apr 2012 8:02
Profile

Joined: 11 Feb 2008 20:52
Posts: 270
Location: Fredrikstad
Ok, skjønner. Det ser ut som det er ganske store områder og "gå over" så du får nok ta det pent og litt av gangen, så du ikke blir dritlei hele greiene.ED

_________________
ErikD


12 Apr 2012 8:55
Profile
User avatar

Joined: 08 Oct 2008 16:16
Posts: 71
Location: Tromsø
Neida, stresser ikke. Har god tid og mange år å gjøre på.

Etter at det ble slutt på husdyrhold rundt om i det ganske land har skog og annen vegetasjon fått herje fritt, noe man ser et godt eksempel på her, i fra skogryddingen for å gjøre plass til massene rundt stillingen.

Rene skjære Amazonas......


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

_________________
Trond


12 Apr 2012 10:21
Profile
User avatar

Joined: 08 Oct 2008 16:16
Posts: 71
Location: Tromsø
Det dukker også opp store mengder ammunisjon. For det meste 7,5cm som stammer fra et annet anlegg, men også 20mm som stammer herfra.

Slike gamle og ustabile ting skal man ikke tukle for mye med, da er det bedre å tilkalle fagfolk fra Artilleribataljonen på Setermoen, de lever av dette.

Så lader man godt med HMX, eller NM 91 som det heter på fagspråket, kobler til Nonel og trykker på knappen - smeller ganske bra!


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

_________________
Trond


12 Apr 2012 10:38
Profile
User avatar

Joined: 08 Oct 2008 16:16
Posts: 71
Location: Tromsø
Men er det ingen som kan opplyse litt om denne lavetten da?

_________________
Trond


12 Apr 2012 21:54
Profile

Joined: 23 Oct 2008 20:01
Posts: 170
Location: modum
Er meget imponert
står stor respekt i jobben du gjør :bravo :bravo :bravo


13 Apr 2012 22:15
Profile

Joined: 09 Nov 2007 23:12
Posts: 710
Location: Bjugn
Bismarck wrote:
Men er det ingen som kan opplyse litt om denne lavetten da?


Har sjekket med noe bilder jeg tok av samme utstyr på slutten av 70-tallet. Det du har gravd frem er rester av forstillingen til 14,5 cm K405. Ble brukt under transport av kanonen, ikke under skyting.

_________________
JEF


13 Apr 2012 22:44
Profile
User avatar

Joined: 08 Oct 2008 16:16
Posts: 71
Location: Tromsø
Meget interessant!

Har du noen bilder av dette du muligens vil dele?

_________________
Trond


14 Apr 2012 9:16
Profile

Joined: 09 Nov 2007 23:12
Posts: 710
Location: Bjugn
Bismarck wrote:
Meget interessant!

Har du noen bilder av dette du muligens vil dele?


På dette bildet ser du tydelig bladfjærene for hjulopphenget.
Har også et dårlig bilde av kanonen i kjørestilling i en bok, så det kan jeg ikke poste.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

_________________
JEF


14 Apr 2012 10:16
Profile
User avatar

Joined: 08 Oct 2008 16:16
Posts: 71
Location: Tromsø
Kjempeflott bilde!

Takker så mye for hjelpen! :bra:

Greit å få vite hva denne saken egentlig ble brukt til og hvordan den så ut komplett.

Noen formening om hvorfor alle leddene er skåret av med skjærebrenner på min, i og med at den du viser ligger for seg selv, pent frakoblet? Og hva var denne koblet opp i mot?

_________________
Trond


14 Apr 2012 10:19
Profile

Joined: 09 Nov 2007 23:12
Posts: 710
Location: Bjugn
Bismarck wrote:
Kjempeflott bilde!

Takker så mye for hjelpen! :bra:

Greit å få vite hva denne saken egentlig ble brukt til og hvordan den så ut komplett.

Noen formening om hvorfor alle leddene er skåret av med skjærebrenner på min, i og med at den du viser ligger for seg selv, pent frakoblet? Og hva var denne koblet opp i mot?


Hjulgangen under var to hjul av ca 80 cm diameter (stålhjul med kompaktgummi, 6 eiker av stålprofil). Dette var festet til stålrammen med bladoppheng (som på en lastebil). Foran på rammen var det en bred trekkstang som endte opp i en slepekrok. (Kanonen var konstruert for motortrekk).
Dette var ting som lokale bønder og andre var interessert i for å lage bruksvogner. Da tok de det de var interessert i og lot resten ligge.
Forstillingen hadde egen kjørebrems, og under transport satt en person på et sete over forstillingen (festet på kanonens svans). Hele greia veide 13300 kilo under transport (forstillingen komplett veide ca 800 kilo).

_________________
JEF


14 Apr 2012 17:27
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2009 14:04
Posts: 1744
Location: 4272 Sandve,Karmøy
Bismarck er heldig som kan drive med krigshistorisk arkeologi i sin egen "hage" .
:smoke:

_________________
Mvh Henning Dalsvåg


14 Apr 2012 18:11
Profile
User avatar

Joined: 08 Oct 2008 16:16
Posts: 71
Location: Tromsø
Joda, det er gøy med egen bunker. :-)

J E F wrote:
Hjulgangen under var to hjul av ca 80 cm diameter (stålhjul med kompaktgummi, 6 eiker av stålprofil). Dette var festet til stålrammen med bladoppheng (som på en lastebil). Foran på rammen var det en bred trekkstang som endte opp i en slepekrok. (Kanonen var konstruert for motortrekk).
Dette var ting som lokale bønder og andre var interessert i for å lage bruksvogner. Da tok de det de var interessert i og lot resten ligge.
Forstillingen hadde egen kjørebrems, og under transport satt en person på et sete over forstillingen (festet på kanonens svans). Hele greia veide 13300 kilo under transport (forstillingen komplett veide ca 800 kilo).


Takker igjen, kjempefin info! :bra:

_________________
Trond


17 Apr 2012 15:29
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 29 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Designed by ST Software for PTF