Page 2 of 2

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Posted: 11 Apr 2012 22:09
by Erik Dreyer
Du verden, gøy og lese om at det ikke bare er grinete og reserverte grunneiere. Får nesten lyst og ta en ferietur nordover.
ERIK D

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Posted: 12 Apr 2012 8:02
by Bismarck
Nåja, nå skal jeg faktisk innrømme at vedkommende som eier grunnen der hvor fangeleiren lå ikke er bygdas hyggeligste person. Men jeg har holdt meg på god fot med ham, så han har ikke stått i veien for meg så langt.

Da jeg gikk i gang med dette prosjektet for et par år siden var denne stillingen, i likhet med det meste av tyske anlegg her til lands, fullstendig overgrodd. Massene som i sin tid ble gravd ut ved hjelp av russerfanger ble doset tilbake og stillingen ble fyllt igjen på 70-tallet da veien ble opprustet.

Noen dagers arbeid med motorsag ga bedre oversikt og jeg fikk også ryddet adkomst for maskinell hjelp.

Mangel på drenering hadde medført at det stod godt og vel en meter med vann inne i beredskapsmagasinene.

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Posted: 12 Apr 2012 8:55
by Erik Dreyer
Ok, skjønner. Det ser ut som det er ganske store områder og "gå over" så du får nok ta det pent og litt av gangen, så du ikke blir dritlei hele greiene.ED

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Posted: 12 Apr 2012 10:21
by Bismarck
Neida, stresser ikke. Har god tid og mange år å gjøre på.

Etter at det ble slutt på husdyrhold rundt om i det ganske land har skog og annen vegetasjon fått herje fritt, noe man ser et godt eksempel på her, i fra skogryddingen for å gjøre plass til massene rundt stillingen.

Rene skjære Amazonas......

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Posted: 12 Apr 2012 10:38
by Bismarck
Det dukker også opp store mengder ammunisjon. For det meste 7,5cm som stammer fra et annet anlegg, men også 20mm som stammer herfra.

Slike gamle og ustabile ting skal man ikke tukle for mye med, da er det bedre å tilkalle fagfolk fra Artilleribataljonen på Setermoen, de lever av dette.

Så lader man godt med HMX, eller NM 91 som det heter på fagspråket, kobler til Nonel og trykker på knappen - smeller ganske bra!

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Posted: 12 Apr 2012 21:54
by Bismarck
Men er det ingen som kan opplyse litt om denne lavetten da?

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Posted: 13 Apr 2012 22:15
by frodeb
Er meget imponert
står stor respekt i jobben du gjør :bravo :bravo :bravo

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Posted: 13 Apr 2012 22:44
by J E F
Bismarck wrote:Men er det ingen som kan opplyse litt om denne lavetten da?
Har sjekket med noe bilder jeg tok av samme utstyr på slutten av 70-tallet. Det du har gravd frem er rester av forstillingen til 14,5 cm K405. Ble brukt under transport av kanonen, ikke under skyting.

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Posted: 14 Apr 2012 9:16
by Bismarck
Meget interessant!

Har du noen bilder av dette du muligens vil dele?

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Posted: 14 Apr 2012 10:16
by J E F
Bismarck wrote:Meget interessant!

Har du noen bilder av dette du muligens vil dele?
På dette bildet ser du tydelig bladfjærene for hjulopphenget.
Har også et dårlig bilde av kanonen i kjørestilling i en bok, så det kan jeg ikke poste.

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Posted: 14 Apr 2012 10:19
by Bismarck
Kjempeflott bilde!

Takker så mye for hjelpen! :bra:

Greit å få vite hva denne saken egentlig ble brukt til og hvordan den så ut komplett.

Noen formening om hvorfor alle leddene er skåret av med skjærebrenner på min, i og med at den du viser ligger for seg selv, pent frakoblet? Og hva var denne koblet opp i mot?

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Posted: 14 Apr 2012 17:27
by J E F
Bismarck wrote:Kjempeflott bilde!

Takker så mye for hjelpen! :bra:

Greit å få vite hva denne saken egentlig ble brukt til og hvordan den så ut komplett.

Noen formening om hvorfor alle leddene er skåret av med skjærebrenner på min, i og med at den du viser ligger for seg selv, pent frakoblet? Og hva var denne koblet opp i mot?
Hjulgangen under var to hjul av ca 80 cm diameter (stålhjul med kompaktgummi, 6 eiker av stålprofil). Dette var festet til stålrammen med bladoppheng (som på en lastebil). Foran på rammen var det en bred trekkstang som endte opp i en slepekrok. (Kanonen var konstruert for motortrekk).
Dette var ting som lokale bønder og andre var interessert i for å lage bruksvogner. Da tok de det de var interessert i og lot resten ligge.
Forstillingen hadde egen kjørebrems, og under transport satt en person på et sete over forstillingen (festet på kanonens svans). Hele greia veide 13300 kilo under transport (forstillingen komplett veide ca 800 kilo).

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Posted: 14 Apr 2012 18:11
by Henning Dalsvåg
Bismarck er heldig som kan drive med krigshistorisk arkeologi i sin egen "hage" .
:smoke:

Re: Norwegen 1944 og Kanonlavett

Posted: 17 Apr 2012 15:29
by Bismarck
Joda, det er gøy med egen bunker. :-)
J E F wrote:Hjulgangen under var to hjul av ca 80 cm diameter (stålhjul med kompaktgummi, 6 eiker av stålprofil). Dette var festet til stålrammen med bladoppheng (som på en lastebil). Foran på rammen var det en bred trekkstang som endte opp i en slepekrok. (Kanonen var konstruert for motortrekk).
Dette var ting som lokale bønder og andre var interessert i for å lage bruksvogner. Da tok de det de var interessert i og lot resten ligge.
Forstillingen hadde egen kjørebrems, og under transport satt en person på et sete over forstillingen (festet på kanonens svans). Hele greia veide 13300 kilo under transport (forstillingen komplett veide ca 800 kilo).
Takker igjen, kjempefin info! :bra: