"ny" kanon til Austrått Fort

Informasjon fra og om krigshistoriske museer og restaurering av krigsminner.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Tidlig i April kommer det folk fra skoda fabrikken i Tsjekkia med en original 4.7cm kanon fra krigen! Den skal monteres i anti-tank bunkeren på Austrått. Det blir sikkert noe arbeide med rust og maling, men jeg var i alle fall ikke sen om å melde meg frivillig. :D

Jeg skal legge inn bilder etter hvert som arbeidet går fram. Det er ikke sikkert at det er bare å skru den rett på stativet i anti-tank bunkeren...
Last edited by Erik H on 31 Dec 2008 1:31, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Høres interessant ut!
Opprinnelig skulle det vært en 4,7cm Festungspak(t) i den bunkeren...
Har du noe info om hvilken type kanon som kommer?

Mvh
Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Da har jeg fått litt mer informasjon. Den kanonen som skal installeres kommer fra en AT bunker i Bjugn! Altså ikke Tjekkia. Den har stått i rustkammeret i Trondheim og det er denne som skal inn i bunkeren. Dette er en 4.7 cm, men vet ikke nøyaktig modell. Fikk litt feil informasjon først men det gjør ingenting så lenge vi har en kanon å leke med :D
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Tipper den kommer fra Botngård da?
Det er ihvertfall den eneste 4,7cm Festungspak(t) bunkeren jeg vet om i Bjugn!

På denne linken kan du se en slik PAK i Tjekkisk kasematt:
http://www.bunkry.cz/foto.asp?id=8
Verdt å nevne at denne kanonen var en tur i Norge under krigen, og havnet etterhvert på Oscarsborg festning. For noen år siden ble den gitt tilbake, og reinstallert i originalkasematten!

På et av de siste bildene ser du og en MG37(t) ex-Vz.37 montert i et skyteskår. Samme typen var koaksialmontert på PAK`en, så dere burde absolutt skaffe dere en slik hvis den ikke følger med!

Høres ut som et spennende prosjekt! Håper du holder oss oppdatert :-)


Mvh
Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

da har jeg noen bilder som ble tatt av Martin Pistora når de pakket ut kanonen. Flere bilder kommer snart, men jeg lurer litt på hva jeg leser.
På avtrekkeren står det 4cm. Er det mulig å bytte avtrekker sånn uten videre? Jeg studerer også en elendig kopi av batengaard (8 km fra Austrått), men jeg blir ikke klokere. Jeg er sikker på at kanonen kom derfra...eller nå er jeg ikke sikker på noenting. Neste gang jeg kommer over kanonen skal jeg ta med ta med meg tommestokk!

Image
bilde tatt av Martin Pistora
Image
Image
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo Erik!

Av en eller annen merkelig grunn, så kaller Tjekkerne denne kanonen for 4cm, selv om kaliberet faktisk er 47mm. Tyskerne kalte denne kanonen for "4,7cm(t)", noe du finner igjen i listen du har lagt ut!

Legger for sikkerhetsskyld ved et bilde av bunkeren.... går utifra at vi tenker på samme bunker :wink:

Mvh
Erik E

Image
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei og takk for denne forklaringen. Jeg skal rette spørsmålet videre til Mr. Pistora for å få en god forklaring på dette.

Jeg har laget en liten artikkel på www.kystfort.com på besøket fra Tsjekkia. Jeg skal fortløpende oppdatere progressen på pussepussepuss!.

Vil også komme med bilder fra insiden av bunkere på slutten av april. Håper du kunne hjelpe meg med noe informasjon om denne bunkeren!

ErikH
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Håper du kunne hjelpe meg med noe informasjon om denne bunkeren
Bunkeren er en Regelbau 631, og er vel den eneste standard R-bunkeren i selve batteriet.
815 Kubikk betong, 40 tonn armering + 6,2 tonn strukturstål.
6 manns besetning og forhåndslagring av 1000 skudd.

Rudi Rolf skriver at det er bygget 1 av disse i Norge, men vi har funnet 4 stk så langt: Austrått, Sandnessjøen og 2 stk i Kirkenes.

Bunkeren har som vi allerede har nevnt en tjekkisk kanon som hovedbevæpning, kjent under flere navn.... 4,7cm PAK36(t) eller 4,7cm Festungspak(t) er de mest brukte fra tysk side.
Elevasjonen var -20 til 12 grader i høyde, og 22 grader høre eller venstre fra senter.
Kanonen er montert i en "770P4 Pakscharteneinsatz " gasstett gjennomføring, og har i tillegg en koaksialmontert MG37(t) over kanonløpet. I forkant av gjennomføringen er det montert en tykk panserplate som kan heises opp/ned foran løpet vha lodder, og kan dermed beskytte kanonen under artilleribeskytning osv. Foran denne igjen ligger det som på fint kalles hylsegraven...et hull som skulle forhindre at stein eller annet graps fra beskytninger skulle blokkere for siktelinja!
I samme hullet endte rørene fra kanonen hvor alle tomhylsene ble dumpet. (Legg merke til rør/"flexislanger" som går ned i gulvet og ut i forkant på bildene i linken jeg la ut tidligere!)
Denne hylsegraven er forøvrig fylt igjen på Austrått.......

Mvh
Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Litt mer informasjon om hvorfor det står 4 cm på avtrekksutløseren når det kanonen er 4.7 cm.

Fikk en mail fra president of KVH Nachod Ales Horak:

"The cannon is presented like 4 cm, because in that time there was usefull to certify cannon for the using ih CZ army only without last number behind decimal stroke. The same case was cannon 3 cm (3,7 cm). "

Så man kan si at man godt kunne kalle kanonen en 4 cm og alle ville forstå hva man mente, iallefall i Tsjekkia.

Datoen for å sette inn kanonen er blitt flyttet til September, men jobben med å pusse rust begynner lenge før dette!

Erik H
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Mens vi venter på kanonen! her et par bilder fra innsiden
Image
Image

Tok en kjapp video av bunkeren.. .kommer snart
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Image
avsluttningen på dugnaden ved Austrått Fort.

større artikkel komme på kystfort.com senere

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Gode nyheter!
Ser frem til større artikkel, med bilder :wink:

Erik
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

uff, jeg har enten for mye å gjøre i hverdagen...+helga.. ellers har jeg fått skrivesperre :( ...skulle ha skrevet om kanonen for lenge siden
Av og til trenger man et spark for å komme igang.iallefall i disse mørketider. Noen som har gode forslag til hvordan man kickstarter seg selv? :D

Erik H
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Ser ut som om de fleste her inne har mye "annet" å drive med.

Det ser ut som om vi er inne i en stille periode for øyeblikket, håper det dukker opp litt mere her etter hvert, sliter selv med å få tiden til å strekke til.

Werner
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

ja, det er mye å gjøre for tiden. har mye jeg gjerne skulle ha skrevet på sidene, men på jobben er det loco og de fleste kveldene blir brukt til dømming + frivillig på redningsskøyta +pusse båt...ja.. det er nok å gjøre. ikveld skulle jeg sette meg ned... men så ringer det.. (nok en oppdrag). MEN, det er lys i tunnelen! blir sikkert noe skriving til helgen!

Erik H
Post Reply

Return to “Museum og restaureringsprosjekter”