Igjengroing

Informasjon fra og om krigshistoriske museer og restaurering av krigsminner.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
tim
Posts: 21
Joined: 12 Jul 2007 21:17

På dette forumet kan en ofte lese om hvor igjengrodd mange av kystfortene er. Særlig gjelder dette på vestlandet, har jeg inntrykk av.
Tenkte jeg skulle lufte litt erfaringer vi har gjort oss på Tellevik kystfort.

Når vi startet restaureringen på midten av nittitallet var kystfortet en eneste skog. På bildene tatt femti år tidligere var det bare lyng og svaberg her. Tror igjengroingen virkelig tok fart de siste tyve årene, og med økende fart.
Min erfaring med skogen er mange. Da vi gikk i gang trodde jeg at det bare var å hugge ned skogen, og vips kom lyngen tilbake. Men slik er det ikke. For det første er det helt forskjellig hvordan de ulike tretypene reagerer. Grantrær feks, vokser raskt, tar mye lys osv. Men hugger du de ned, kommer det ikke opp nye skudd. Og det tar mange år før bakken gror igjen. Det samme kan sies om noen løvtrær som feks osp. De vokser seint og når de er hugget er de vekke for godt. Den verste "fienden" blant trærne må være selje. Den vokser enormt fort, mer enn en meter om året, og er som et mangehodet uhyre. Hugger du den, popper det opp ti femten skudd. Den sprer seg langs bakken, og kan ligge så lavt at du ikke ser den når du står der med sagen. Da vi på Tellevik skulle utvide området i øvre leir til to nye stillinger, kom vi over et område med bjørk. Her fant vi ut at vi ville forsøke å ta vare på noen trær, og la stien gå mellom trærne. Vi klippet vekk de nederste greinene, og erfarte at dette var en fin måte å trimme skogen på. Treet ble luftig nede og slapp gjennom lys. Området ble litt park-aktig, men uten å bli kunstig av den grunn. Det stod to svære feite seljer, bla i panserstillingen som vi tok vekk. Disse har vi passet på, slik at alle nye skudd som kommer blir klippet vekk omgående. Vet at dette må vi gjøre neste år og, slik at treet etterhvert dør.
Brake, eller einer, er en ufarlig ting som vi faktisk vil beholde mest mulig. Vokser seint og er et trekk som hører hjemme på fortene. Det samme gjør lyngen, men denne taper terreng. På ti år har lyngen på Tellevik blitt redusert med 70-80 prosent. Kommer tilbake til den seinere.
En ny trussel som kanskje andre har merket seg er disse forbanna greiene som Veivesenet innførte. Snakker om de lange stilkene som blir rundt 1,5m-2m og har blålilla blomster. De sprer seg som en kreftsvulst for tiden. Lurer på om det er noen på forumet som har ideer/erfaringer omkring denne planten?
Det neste prosjektet vi på fortet skal i gang med involverer nye stier, og denne gang i en overgrodd dal. Og da nytter det ikke lenger med hekksaks og motorsag. Vil lufte to metoder, og høre om det er noen som har erfaring med disse:
1) Round -up. Vet at dette kan virke naivt, da mange forbinder det med løvetann på plenen. Men har hørt at kommunens parkavdeling bruker det for å drepe skog. Metoden går visstnok ut på å pensle utynnet Round-up direkte på den nye stubben. Og har hørt at en kan sprøyte stoffet på greiner på lavere trær og busker for at treet skal visne. Noen som har erfaring? Eller en i familien som er gartner? Kanskje det finnes andre kjemikalier? Dette er selvsagt ikke noe vi går i gang med uten klar instruks og godkjenning fra kommunens egne folk, da vi opererer på kommunal grunn på Tellevik.
2) Kontrollert skogbrann. Så et innslag på nyhetene for et par år siden fra Sørlandet. Der eksperimenterte fylket med å svi av områder langs kysten, for å lette tilkomsten for friluftsliv. Brannvesenet passet på brannen slik at en kunne kontrollere området som ble avskoget. Har seinere lest at lyngen er den eneste planten som overlever, fordi den har frø som tåler varmen- og at disse frøene kan ligge førti år i jorden før de blir aktive. Tror det lett kan bli nei fra Bergen brannvesen på dette prosjektet, men ikke umulig at Hordaland fylke kan presse på hvis de tenner på ideen. Er det noen på forumet som har erfaringer? Eller en brannmann i familien? :D
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Først og fremst vil jeg takke for at det har blitt opprettet en tråd for restaurering, da dette er noe vi vil gå igang med for fullt etter hvert her på Grønsvik Kystfort og derfor har mange spørsmål og problemstillinger vi ønsker å lufte. :)

Når det gjelder gjengroing så er dette et stort problem. Tidligere var det jo beitedyr som holdt kulturlandskapet åpent, men dette har det i stor grad blitt slutt på, med resultat at landskapet har grodd igjen. Grønsvik Kystfort var opprinnelig nesten helt fritt for vegetasjon da tyskerne tok trevirket til fyringsved og krigsfangene tok einer, kvister og alt annet som kunne brenne (var altså ikke einer på fortet her oppe). I dag er det skog på fortet PDT_Armataz_01_16

Vi har derfor her investert i motorsag og ryddesag, og tok et skippertak med motorsaga i vår (likevel fortsatt mye igjen). Regner med at vi må bruke ryddesaga for å gå over hvert år for å ta nye skudd, så en investering i ei god ryddesag er ikke dumt når man først har fått ryddet et område.

Image

Image

Image

Image

Når det gjelder round-up så har ikke vi forsøkt dette ennå, men har fått råd om at det kan lønne seg å bore huller i stubben og sprøyte inn round-up i tillegg til å smøre på sageflaten på stubben. Tror også at kommuner og jordbrukere (selvstendige næringsdrivende) har mulighet til å få sterkere saker som vi vanlige forbrukere ikke får tak i. Sjekk imidlertid om det er giftig for dyr. Trist om en besøkende fikk en sjuk hund etter å ha slikket i seg gifta. Det var også en som sa at vi kunne bruke kaustisk soda, men vet ikke hvordan det vil virke.

Når det gjelder å svi av området ville jeg vært forsiktig (nå har jo ikke jeg vært og sett så jeg uttaler meg på generell basis). Opplevde en lyngbrann ute av kontroll da jeg var i militæret og det var ikke hyggelig! Kan jo høre med brannvesnet om dere kanskje kan samarbeide om en brannøvelse :)
Vet at det er gjort før, men det er kanskje ikke så enkelt i dag.


Inge S
tim
Posts: 21
Joined: 12 Jul 2007 21:17

Kjekt å se bilder fra prosjektet deres. Du har et poeng der med beitedyr. Vi har faktisk seriøst drøftet å gjerde inn området for geiter. Må raskt lih\gge til at vi ligger veldig urbant til, med fjord på to sider, motorveien til Bergen på den tredje og et villastrøk på siste. Og veldig mye besøkende, fortet ligger midt mellom tre pressområder; Åsane, Knarvik og Frekhaug, alle drabantbyer til Bergen. Tror at utfordringen når det gjelder geiter blir at ikke noen slipper de ut av innhenngning. Men husker jo at de har hatt geiter på Oscarsborg med stort hell..
Ser på bildene dine at dere nok har litt karrigere jord hos dere. Tellevik kystfort ligger langt inne i fjorden nært Bergen, og dermed langt fra storhavet.
Når det gjelder Round-up, så har vi fått tak i den konsentrerte varianten for bønder. Var ikke vanskelig, bare å spørre pent hos en forhandler.. Og borre hull i trestubben er nok også viktig.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Kystfortet på Frederikshavn har sauer som beiter. Sauer er ålreite dyr! Området var fritt for det meste av busker og trær slik at man kunne se bunkere på god avstand og det er viktig når man skal gå på et område.
Gjerdet som holdt sauene inne hadde spesielle, men enkle, porter som gjorde det enkelt for publikum å gå inn og ut uten å måtte låse opp/igjen. Døra lå på porten med sin tyngdekraft.
legger med noen bilder.

ErikH
Attachments
Først stakk sauene av, men etterhvert ble de nysgjerrige på meg..
Først stakk sauene av, men etterhvert ble de nysgjerrige på meg..
2007_beiting2.jpg (65.62 KiB) Viewed 587 times
sauene var gjerdet inne, men det var ikke vanskelig for publikum å gå inn med slike dører.
sauene var gjerdet inne, men det var ikke vanskelig for publikum å gå inn med slike dører.
2007_beiting1.jpg (100.73 KiB) Viewed 587 times
RasmusTerne

Hei!Kan bare si meg enig i at gjengroing er et stort problem,også her på nordligere breddegrader.Bilder fra HKB 3/983 Rolla.Velforeningen/historielaget har planer om natursti og merking gjennom en del av fortomtådet,men står nok foran en formidabel oppgave.Det skulle jo gjerne være litt å se på også i tillegg til bare "natur" :D
På Trondenes arbeides det seriøst for å få geiter til å gå på beite i områdene rundt kirken og historiesentret.Festningen må vel forsvaret ta seg av enn så lenge. :)
Hilsen Sigfred R.
Attachments
Stoppes ikke av litt piggtråd.jpg
Stoppes ikke av litt piggtråd.jpg (150.71 KiB) Viewed 580 times
Hva har vi her.jpg
Hva har vi her.jpg (143.03 KiB) Viewed 580 times
tim
Posts: 21
Joined: 12 Jul 2007 21:17

Legger ved bilder fra dalen jeg omtalte vi skal begynne på..
Attachments
dette bildet ble forminsket av administrator, fra 1.3 mb til 85 kb.
dette bildet ble forminsket av administrator, fra 1.3 mb til 85 kb.
forminsketbilde1.jpg (88.74 KiB) Viewed 515 times
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Her fant vi ut at vi ville forsøke å ta vare på noen trær, og la stien gå mellom trærne. Vi klippet vekk de nederste greinene, og erfarte at dette var en fin måte å trimme skogen på. Treet ble luftig nede og slapp gjennom lys. Området ble litt park-aktig, men uten å bli kunstig av den grunn.
Dette har vi gjort også, og jeg synes resultatet ble rimelig greit. Vegen fra det tyske kaianlegget og opp til kystfortet var fullstendig overgrodd. Vi fjernet de nederste greinene og fikk en flott trase gjennom skogen. I tillegg laget vi åpninger i skogen langs veien hvor det etter hvert vil bli laget rasteplasser og muligens oppmurte bålplasser med mulighet for grilling. Da slipper vi kanskje alle disse engangsgrillene over alt på kystfortet.

Image

Image

Oppe på fortet har vi også enkelte steder latt skogen stå fordi det vil være alt for mye arbeid å ta alt. Vi har for det meste derfor konsentrert oss om å ta skogen der røttene er i ferd med å ødelegge bunkere og andre stillinger, samt ryddet gangstier.

Image

Når det gjelder beitedyr er det ikke så dumt. Kanskje litt upraktisk i urbane strøk og så driter de ned det meste, men å bruke beitedyr på våren, f.eks, i april og mai for å ta skuddene er sikkert ikke dumt. Området må imidlertid skoges først, og så må man være klar over at mange beitedyr tar gress, lav og mose før de tar skuddene på trær. Man bør derfor benytte beitedyr som faktisk forhindrer ny skogdannelse som f.eks. skottsk høylandsfe som spiser alt PDT_Armataz_01_17


Inge S
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Gjengroing er et stort problem, og som man sier her er det vanskelig å bli kvitt mye skog. En ting jeg har hørt, er å banke kobbernagler inn i stammen på grantrær, det skal visstnok ta livet av dem. Såvidt jeg har skjønt skal de plasseres i en sirkel nede på treet, med jevn avstand hele veien rundt stammen. Hvor funksjonelt det er, vet jeg ikke, men dersom dere hugger ned en gran og vil hindre at den gror opp igjen, kan dere jo prøve? Roundup tror jeg ikke tar kverken på de største grantrærne (eller andre trær, forsåvidt), de har rotsystemer som langt overgår det du noensinne kan dekke med roundup, både på grunn av pris og ikke minst det faktum at du da også hadde tatt livet av alt annet rundt treet.

Siktagranen (som det er mye av her vest, og i kyststrøk i hele landet har jeg inntrykk av) tar ikke bare lyset, men nålene inneholder også så mye giftstoffer, som gjør at planter ikke kan vokse på bakken rundt selv om de hadde tålt mangelen på lys. Jorden er da også udyrkbar lenge etter at granene er fjernet, og røttene er det nærmest umulig å fjerne, men de råtner etterhvert.

Beiting er helt genialt for å holde vegetasjonen unna, men som enkelte skriver her er det et problem med all driten som følger med - egentlig blir jo det bare gjødsel, men det kan være ubehagelig å gå i for enkelte. Det er ikke alle som er likegyldige til om man blir skitten eller ei, og tramper i vei overalt, så det blir et dilemma. Personlig ser jeg ikke noe galt i sauer eller geiter som beiter og holder vegetasjonen nede - landskapet blir åpent og ikke minst: det går an å se hvor man går.

Mange steder hvor vegetasjonen har fått vokse fritt kan det være umulig å se en stilling før du ligger oppi den, og lurer på hva i all verden som skjedde - med andre ord kan det være svært farlig. Grunnen til at mange maser om sikring av "alt" rundt om, er vel nettopp dette. Kan man derimot holde området åpent, slik at man kan se hvor man går, burde ikke løpeganger eller ringstander by på noen utfordring når man går på et åpent kystfort.
Sindre
laser677
Posts: 94
Joined: 11 Aug 2007 21:03
Location: mo i rana

hei. eg va på kvarven i bergen her i sommer...
åsså så eg på bilda fra under krigen.
å eg vill bare si at kvarven e nestn heilt igjen grodd..
da kvarven vart bygd i 1902 eller 1912 så va det nestn ikke
et grantre å se...
men da eg va der i sommer va det nestn heilt igjen grodd.. PDT_Armataz_01_19

det er vældi trist. får at masse av det du vil se kan du ikke se fordi det er gjen grodd...
jeg gikk ikke lenger enn til oppsamlingsplassen, i den bevissheten av at det ikke er no meir der oppe.. bortsett fra eit lite hus inne på militert område...
så da eg fant bilda fra nettet vart eg litt skuffet...
så eg må vent eit heil år te neste gang... :/

men no veit eg no ka eg kommer til å se neste gang eg skal dit :D
men det er uansett trist at fortene/bonkersan gror igjen..
men no hålder jo heile norge på å gro igjen PDT_Armataz_01_10
Lasse E
laser677
Posts: 94
Joined: 11 Aug 2007 21:03
Location: mo i rana

her e eit bilde eg tok av kanonen. tatt me mobil. dårli kamera...
Attachments
kanonen på kvarven i bergen<br />ikke sikker på navnet på den<br />nån såm veit?
kanonen på kvarven i bergen
ikke sikker på navnet på den
nån såm veit?
20070723_001.jpg (208.21 KiB) Viewed 523 times
Lasse E
Post Reply

Return to “Museum og restaureringsprosjekter”