ICOMOS medlemskap

Informasjon fra og om krigshistoriske museer og restaurering av krigsminner.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

ICOMOS:
International Scientific Committee on Fortifications and Military Heritage

En rask titt på http://norway.icomos.org/ gir ikke noen aha-opplevelse for den som steller med ww2 objekter, men leser man brevet vedlagt så er det litt lettere å sette seg inn i saken.
Målet er å etablere en gruppe som jobber med fortifikasjoner. Som gruppe under paraplyen av Icomos kan vi sette i gang aktiviteter, organisere seminarer, dra til kurs m.m. og hente støtte fra Icomos selv eller andre institusjoner. Organisasjonen Icomos Norge gir deg mange fordeler, gå inn på nettet www.norway.icomos.org



Medlemskap koster 400,- kr. FRISTEN til innmelding er ...(så snart som mulig)
HÅPER MANGE SKAL BLI MED.
Med vennlig hilsen

Roberta Luciani Havran
seniorarkitekt

Nasjonale Festningsverk
- en enhet i Forsvarsbygg
Attachments
ICOFORT-bli medlem-2.doc
(29 KiB) Downloaded 20 times
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Eeehhh

Småpirk, men ICOMOS står vel for International Council on Monuments and Sites, og er en internasjonal organisasjon for vern av kulturminner. Organisasjonen er frittstående, men mottar støtte fra UNESCO og fungerer som UNESCOs faglige råd i spørsmål om kulturminner.

Og så har den som du påpeker en norsk gren.

ICOFORT derimot står vel for International Scientific Committee on Fortifications and Military Heritage


Inge S
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

ja.. småpirk ikkesant? PDT_Armataz_01_11
var litt kjapp med copy-paste der!

Dere der oppe i Nordland har kanskje noen erfaringer med orginasasjonen?

Erik H
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Nope.

Som arkeolog har jeg selvsagt god kjennskap til ICOMOS som er en meget seriøs organisasjon, kanskje best kjent for arbeidet med utredninger når det gjelder nye verdensarvsteder, men jeg har selv ingen erfaring med organisasjonen.

For Helgeland Museum og andre museer er det International Council of Museums (ICOM) som er vår organisasjon. ICOM er søsterorganisasjonen til ICOMOS, og knyttet til UNESCO på omtrent samme måte som ICOMOS.

ICOM har også forskjellige komiteer på samme måte som ICOMOS, og International Comittee of Museums and Collections of Arms of Military History (ICOMAM) tilsvarer ICOMOS's ICOFORT. Alle fagkomiteer i ICOM er internasjonale. I Norge er Forsvarsmuseet, Hjemmefrontmuseet og Luftfartsmuseet medlemmer i ICOMAM. Helgeland Museum vurderer for tiden medlemskap, men har foreløpig ikke tatt noen avgjørelse.

Personlig medlemskap i ICOM innvilges personer som enten:
a) er heltids- eller deltidstilsatt i et museum,
b) er pensjonert fra slik stilling, eller
c) har arbeid med museumstilknyttede oppgaver (begrenset tilgang til medlemskap).

Institusjonsmedlemskap kan innvilges museer som arbeider i samsvar med ICOM's definisjon av et museum.

Inge S
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Da har jeg iallefall gleden av å blitt medlem nr. 7182. Fikk ett fint kort i posten. (og en pen faktura!)

sep, okt, nov, des, jan..feb. ... ja, det var ikke det kjappeste medlemskapet, men viktig da det gir nye muligheter og nettverk.

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Fikk ett fint kort i posten.
"Dette kortet gir deg fritt leide inn på alle ... bla-bla" :-)
Seriøst, 6 måneder for å bli medlem PDT_Armataz_01_08
Ble jo litt interessert i hvem de andre 7181 personene er....
Finnes det en medlemsliste for Norge?

Mvh
Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hmm.. er det mulig at de 7181 er fra hele verden? http://www.international.icomos.org/home.htm

å, ja... her står det
ICOMOS has over 7000 members in over 110 countries
men det står ikke hvor mange det er fra Trøndelag!

Erik
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det er alltids greit å være organisert og ha en seriøs organisasjon i ryggen, men enkelte steder tror jeg nok dette kortet passer best i lommeboka!
Setningen "ICOMOS works for the conservation and protection of cultural heritage places" kan få mange til å steile tror jeg....
Det er dessverre ikke bare positive ting ved å verne bunkere og anlegg da det ofte vil komme i konflikt med grunneier og naboers tanker og planer og muligheter for området. Tror liksom ikke Per Hansen fra dypeste Trøndelag ser verdien av at Rs58`en på tunet hans havner på verdens kulturarvliste fordi den har fire trappetrinn istedet for fem ;-)

Mvh
Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

skulle nettopp til å ringe vakthavende på Adresseavisen da du skrev at Per Hansen hadde en Rs58 på tunet!! PDT_Armataz_01_14 (men seriøst.. skal ikke du på jobb imorgen.. klokka er snart 2)

Trur jeg har nok kort i lommeboka.. kortet er spikret på veggen! Hva jeg kan få ut av ICOMOS vet jeg ikke, men dette er iallefall et første steg videre.

Erik
Post Reply

Return to “Museum og restaureringsprosjekter”