FuMO 3 eller FuMO 4 (Tarva)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Den marineradaren som står på Hegresteinen utenfor Tarva i Bjugn,er det noen som vet om det er en Fumo 3 eller 4 ? Etter målene å bedømme så er dette en 4.I alle papirer og oversikter jeg har sett så omtales denne som en Fumo 3. Skifte eienndom skal forøvrig til Tarva om et par uker å begynne å planlegge sikringsarbeide,tenkte personlig å være med på turen da det finnes mye der ute som må "sikres med varsomhet".
Leste ett eller anet sted her at hvis dette er en Fumo 4 så er det den eneste bevarte i verden med skjerm..
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Denne posten gjelder definitivt ikke "KANONER OG ANDRE VÅPEN", men hører hjemme i "Radarstillinger / Varslingssystemer".

Kan noen flytte den dit, jeg har ikke "modererende effekt" her - og så slette denne kommentaren min.

mvh
KOS
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Det er en FuMo 4, det ligger en artikkel om denne på hovedsiden. :)
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Ja det ser ut til å være en Fumo4,rart at den er omtalt som en 3 i de dokumenter jeg har sett om Tarva.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Regner med SES kan fortelle deg mer om denne radaren!
Riktignok sies det i alle kilder at det er en FuMO3, men om du sammenlikner bilder meg Hegersteinen, så ser du at det er en helt annen radar som står der!
Skifte eienndom skal forøvrig til Tarva om et par uker å begynne å planlegge sikringsarbeide,tenkte personlig å være med på turen da det finnes mye der ute som må "sikres med varsomhet".
Dette er jeg derimot interessert i høre mer om!
Trodde Tarva var beskyttet på et vis?

Mvh
Erik E
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

ja ble redd selv når jeg hørte om dette,vi har stiftet en forening i Bjugn som snakker kulturminnenes sak,vi synes selv vi har fått en god dialog med kommunen og grunneierne. Det store spørsmålet er hva forsvaret ligger i begrepet "sikring" ? Erfaringen viser at det kan være alt fra total fjerning av alt til ingenting ,skal ut til Tarva nå i nærmeste ukene å få merket av på kart evt ting der ute som evt måtte være til fare og ulempe for mennesker og dyr.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

ting der ute som evt måtte være til fare og ulempe for mennesker og dyr
Husk å merke av bratte skråninger, piggtrådgjerder og slik da ;-)

Her er en sammenlikning av radaren på Hegerstein (til høyre) og FuMo3 på Bud (til venstre):
Attachments
FuMO sammenligning.jpg
FuMO sammenligning.jpg (112.68 KiB) Viewed 196 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Den engelske marine var og tittet på saken i 45. De noterer den som en GEMA Coastwatcher. Gjør forøvrig det samme på Bud.
Paul S.
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”