MPNS Ålesund (Giske)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Hei! Jeg lurte på om det er andre, spesielt i Ålesundsområdet som har hørt om at det under krigen lå en peilestasjon på Giske et sted. Flere radiomaster skal ha stått der, og stasjonen skal ha vert en bunker-aktig bygning nede i bakken. Mot slutten av krigen ble det visstnok planlagt å lage enda en slik stasjon. Arbeid på denne ble visstnok påbegynt, men freden kom og den ble ikke ferdig.

Bor selv i Ålesund, men ikke alltid jeg har mulighet til å dra ut på Giske, også er jeg usikker på nøyaktig hvor denne peilestasjonen lå. Mener på å ha hørt at det så vidt finnes spor av den, den dag i dag. Lurer på om det er noen som har vert der ute å tatt bilder eller vet noe mer om dette anlegget.

På forhånd, takk! :)
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Vet ikke mer enn at "peilstelle" tilhørte marinen og hadde et mannskap på 25 mann pr. 1/6-1944.
Videre hadde marinen også "Kustenwache" på Alnes Fyrstasjon på Godøya like syd

Et sveip med "Norge i bilder" avslører jo en del potensielle steder å lete, men vet heller ikke noe om nøyaktig plassering dessverre....

Erik
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Giskøy var det som er MPNS Ålesund. De hadde som nevnt ett anlegg i drift pr 8/5-45, og ett under utbygging.
Paul S.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Erik E wrote:Vet ikke mer enn at "peilstelle" tilhørte marinen og hadde et mannskap på 25 mann pr. 1/6-1944.
Videre hadde marinen også "Kustenwache" på Alnes Fyrstasjon på Godøya like syd

Et sveip med "Norge i bilder" avslører jo en del potensielle steder å lete, men vet heller ikke noe om nøyaktig plassering dessverre....

Erik
Kan den ha vært ved enden av veien som går i retning Lestabu her:
http://maps.live.no/?lat=62.48261212864 ... =0&style=2

Var der ute for en del år siden, og det var en del berg som var sprengt ut, og noen oppstøpte fundamenter der.
--
Tommy
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”