FuMO 2 (Tjønneberget, Hvasser)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

vi har et par tre steder som kan ha inneholdt denne.
Men jeg tror dette lå inne på verftsormådet og ble ødelagt under bombingen av Horten i 1945.
josteinsen
Posts: 4
Joined: 12 May 2009 8:27

Hvilken radar snakker dere om?

Jeg tjenestegjorde som radar operatør på SSTN hvasser vinteren 94/95. Aner ikke hvordan det ser ut der nå eller om radaren fremdeles står der. Var en gammel diger sak fra 60 tallet tror jeg med rekkevidde som gjorde at vi kunne se flytrafikken over danmark på en god dag. Var endel bunkere og skytestillinger der også.
orlogsbesten
Posts: 9
Joined: 28 May 2009 22:37
Location: Olsvik

Den tyske radaren, FuMO 2 Calais, på Hvasser ble trolig satt opp så sent som i 1944 (?), men var likevel foreldet ved krigens slutt. I 1953 satte Kystartilleriet opp en ny radar på samme sted, type AMES 14. Denne ble på slutten av 60-årene erstattet av ARGOS 800-2.
Jeg holder på å skrive historien om Sjøforsvarets kystradarstasjoner, og ønsker kontakt med alle som kan bidra. Historier, bilder.
josteinsen
Posts: 4
Joined: 12 May 2009 8:27

Spennede!

Har desverre ingen bilder fra stasjonen fordi det var strengt forbudt å ta bilder når jeg jobbet der. Ellers husker jeg vel endel fra stasjonen så det er jo bare å spørre hvis det er noe du lurer på.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Jeg var en kort tur på Tjønneberget i går, og lurte virkelig på hva av bunkere etc. som var fra de forskjellige epoker:

1) Tysk lyskaster- og luftvernstilling.
2) Tysk radarinstallasjon
3) Norsk kystradarstasjon fra ca. 1960. For det siste, hvor mye var ombruk av tyske bunkere og hvor mye ble nybygget?
BjørnB
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2014 18:20

I serien "Festung Norwegen" har vi kommet til Torås. Det blir et eget program om Torås og de omliggende innstallasjonene.
I den sammenheng er vi på jakt etter bilder fra Tjønneberget. Trenger bilder av de forskjellige radartypene som sto der både under og etter krigen: FuMo 2 Calais-B, AMES 14 og ARGOS 800-2. Noen som kan hjelpe??
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”